Geeneillä on suurempi vaikutus painonhallintaan kuin yhä ajatellaan, kertoo ravitsemusterapeutti

Moni pyrkii kevyempään kuntoon ennen kesää. Terveellisten elämäntapojen lisäksi painonpudotuksessa auttaa se, että ymmärtää geenien vaikutukset.

Sekä geeneillä että terveellisillä elämäntavoilla on painonhallinnassa osuutensa.

– Se kummalla on suurempi rooli, on vaikea kysymys, eikä siihen ole yksinkertaista vastausta. Joidenkin tutkimusten mukaan geenien osuus painonhallinnassa olisi jopa 80 prosenttia, mutta tämä ei päde jokaisen kohdalla. Geeneillä on joka tapauksessa merkittävä rooli, ja on tärkeää ymmärtää, mitä geenejä painonhallinnan yhteydessä tarkoitetaan, vastaava ravitsemusterapeutti Niina Matikka Terveystalosta kertoo.

Geenit vaikuttavat sekä kehomme kykyyn käsitellä ruokaa että aivojemme toimintaan

Ei ole olemassa vain yhtä geeniä, joka vaikuttaisi painoon ja sen hallintaan. Kyseessä on monien geenien ja ominaisuuksien summa.

– On esimerkiksi geenejä, jotka määrittelevät aineenvaihdunnan toimintaa ja ruoan käsittelyä. Toiset geenit taas säätelevät syömiskäyttäytymistämme aivoissa. Palkitsemisjärjestelmä aivoissa toimii yksilöllisesti, joten osalle ruoka aiheuttaa suurempaa nautintoa kuin toisille. Määräävät geenit eivät siis liity ainoastaan kehomme fysiologiseen kykyyn käsitellä ruokaa, vaan myös aivojemme toimintaan.

On yksilöllistä, kuinka paljon geenit ohjailevat painonhallintaamme

Kivikaudella ihmisen keho pyrki saamaan mahdollisimman paljon ravintoa ja varastoimaan sitä pitkään, sillä vaarana oli jatkuvasti aliravitsemus.

– On yksilöllistä, kuinka paljon nämä kivikautiset geenit ohjailevat elimistöä vielä tänä päivänä. Esimerkiksi pariskunta saattaa syödä täysin samaa ruokaa päivittäin, jolloin heillä on sama energiansaanti, mutta sen vaikutukset elimistöön ja painoon voivat olla hyvinkin erilaiset. Syy tähän on se, että jokaisen keho vastaanottaa ja käsittelee ruokaa omalla tavallaan, Matikka kuvailee.

Kaikilla ei siis ole tasa-arvoinen asema painonhallintaan tai laihdutukseen. Harva osaa kuitenkaan ottaa huomioon geenien vaikutusta painonpudotuksessa.

– Osalle ihmisistä painonhallinta on geenien vuoksi huomattavasti haastavampaa kuin toisille ja työtä painonhallinnan eteen voi joutua tekemään enemmän. Keho voi nimittäin taistella kovastikin vastaan, kun yrittää pudottaa painoa.

Myös biologinen paino on yksilöllistä

Jokaisella meillä on myös oma biologinen painomme, mikä tarkoittaa, että osalle vaikkapa perinteisen painoindeksin mukainen lievä ylipaino on täysin normaalia. Tämä tulisi myös pitää mielessä, kun painoa lähdetään pudottamaan.

– Esimerkiksi naisten painonhallintaan asettavat uusia haasteita vaihdevuodet, jolloin ei välttämättä ole järkevääkään pyrkiä samaan painoon kuin kaksikymppisenä. On hyvä pitää mielessä geenien ja biologian asettamat rajoitteet ja pyrkiä painoon, joka on omalle keholle sopivin. Ja painoon, jota pystyy ylläpitämään arjessa ilman valtavia ponnisteluita.

Geenien vaikutusta voi ainakin osittain kumota elintavoilla

Tiedetään, että geenit ja perimä vaikuttavat painon lisäksi myös muuhun terveyteemme ja sairauksien riskiin.

– Jos omat geenit ovat painonnousuun taipuvia ja perimässä on sukurasitusta elintapasairauksiin, on painonhallintaan tärkeää kiinnittää huomiota. Osalla riskitekijät saattavat kasautua, mikä entisestään nostaa ruokavalion ja muiden elintapojen merkitystä. Jos elintavat eivät ole kunnossa, riski myös perimässä olevien elintapasairauksien puhkeamiseen on suurempi.

Lohduttavaa onkin, että koko terveytemme ei ole geenien käsissä.

– On tärkeää pitää mielessä, että elintavoilla voi kumota geenien vaikutusta. Geenit ehkä määräävät, kuinka paljon työtä painonhallinnan eteen pitää tehdä, mutta se on täysin mahdollista. Muistetaan liikunta, riittävä uni ja terveellinen ruokavalio, summaa Matikka.

Terveystalon mediapäivystys

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 370 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 155 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2022 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8,5 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 16 800 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com