• Terveystalo Oyj/

Helsinki valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan Kannelmäen palvelut kaupungin ensimmäisessä terveysasemahankinnassa

Helsingin kaupunki kilpailutti kahden terveysaseman palveluntuotannon ja valitsi Terveystalon kumppanikseen Kannelmäen alueelle. Terveystalo vastaa tällä hetkellä jo yli 200 000 suomalaisen terveydenhuollosta kuntien kumppanina, ja syksystä 2021 alkaen joukkoon liittyvät Kannelmäen terveysaseman alueella olevat noin 20 000 helsinkiläistä. Kyseessä on Helsingin kaupungin ensimmäinen terveysasemahankinta.

Terveystalo vastaa Kannelmäen terveysasemapalveluiden kokonaisuudesta, joka sisältää kiireettömän ja kiireellisen vastaanottotoiminnan, fysioterapeutin palvelut, mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajan palvelut sekä näihin liittyvän ajanvaraustoiminnan. Lisäksi Terveystalo vastaa toiminnan esihenkilötyöstä ja tukipalveluista.

– Olemme hyvin iloisia päästessämme kehittämään kannelmäkeläisten terveysasemapalveluita uusissa tiloissa yhdessä kaupungin ja palveluja käyttävien kaupunkilaisten kanssa. Vankka kokemuksemme julkisten terveysasemien palvelutuotannosta on opettanut, että paras lopputulos saavutetaan aina aidolla yhteistyöllä. Odotammekin innolla, että pääsemme vahvistamaan kaupunkilaisten terveyttä ja hyvinvointia sekä kehittämään entistä laadukkaampaa perusterveydenhuoltoa kaupungin kumppanina, sanoo Terveystalon julkisten palveluiden johtaja Mikko Tainio.

Helsingin kaupunki toteutti hankinnan niin sanottuna käänteisenä kilpailutuksena eli kaupunki määritteli hankinnan hinnan, ja vertailu toteutettiin laatuvertailuna. Kaupungin tavoitteena terveysasemahankinnassa on varmistaa palveluiden saatavuus, kehittää uusia käytäntöjä, parantaa asiakas- ja henkilöstökokemusta, lisätä asiakkaiden valinnanvapautta sekä kirittää kaupungin omaa palvelutuotantoa.

–  Hoitoa pitää saada silloin, kun sitä tarvitsee. Terveystalon julkisten palveluiden terveysasemilla kiireettömän lääkärivastaanoton odotusaikaa mittaava T3-luku on vain viisi päivää, mikä tarkoittaa, että pystymme tarjoamaan hoitoa asiakkaillemme viipymättä. Odotamme pääsevämme kehittämään tätä yhdessä kaupungin kanssa myös Kannelmäen terveysasemalla. Sujuvan hoitoon pääsyn lisäksi haluamme luoda kannelmäkeläisille entistä paremman asiointikokemuksen terveysasemalla. Teemme sen muun muassa tuomalla jokaiselle asiakkaalle omahoitajan sekä moniammatillisen tiimin, joka kulkee asiakkaan rinnalla hänen tarpeissaan.  Lääketieteellisen laadun lisäksi mittaamme ja kehitämme asiakkaiden ja ammattilaistemme kokemaa laatua, jotta terveysasema palvelee käyttäjiään parhaalla mahdollisella tavalla, Tainio sanoo.

Toiminta käynnistyy syksyllä 2021. Sopimuskausi kestää neljä vuotta ja sisältää kahden vuoden optiokauden. Kilpailutuksen arvo on noin 9,4 miljoonaa euroa.