Jarkko Pajarinen siirtyi vahvistamaan Terveystalon tapaturmatoimintaa

Ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Jarkko Pajarinen on aloittanut Terveystalossa tapaturmien vastuulääkärinä. Hän siirtyi Terveystaloon Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä (HUS), jossa hän vastasi viimeksi tukielin- ja plastiikkakirurgian tulosyksikön johtamisesta sekä Meilahden uuden Siltasairaalan hankejohtamisesta.

Jarkko Pajarinen siirtyi maaliskuun alussa johtamaan ja kehittämään tapaturmatoimintaa Terveystaloon.

Siltasairaalan suunnittelu- ja rakennusprojektin ohella Pajarinen johti HUS:ssa tukielin- ja plastiikkakirurgian toimialaa, johon kuuluvat ortopedian ja traumatologian, käsikirurgian sekä plastiikkakirurgian erikoisalat.

‒ Tapaturmien hoito on aina kiehtonut minua, sillä tapaturman sattuessa hoidon pitää olla todella nopeaa ja osaavaa, jotta hoito lähtee heti oikeille raiteille. Se, kuinka nopeasti hoitoa tapaturman sattuessa saa, on myös yksi mittari hyvinvointiyhteiskunnan toimivuudelle. Näen, että me voimme olla tässä jakamassa julkisen sektorin taakkaa.

Pajarisella on 20 vuoden ajan ollut suora näkymä myös niihin syihin ja tilanteisiin, joissa tapaturmien hoito on lähtenyt väärille urille. Hän on päätyönsä ohessa toiminut Potilasvakuutuskeskuksen asiantuntijalääkärinä ja käynyt tässä tehtävässä läpi arvionsa mukaan noin 8000 erikoisalaansa liittyvää vahinkotapausta.

‒ Sillä, joka ensimmäisenä potilasta hoitaa, on tultava heti mieleen kaikki mahdollisuudet, joita vammaan voi liittyä. Osaamisen on oltava kokonaisvaltaista, Pajarinen korostaa.

Tarve tapaturmien hoidolle kasvussa

Terveystalolla on yhdeksän toimipaikkansa yhteydessä tapaturmapäivystys, johon voi joko varata ajan tai tulla ilman ajanvarausta. Leikkaustoimintaa tekeviä sairaaloita on 18 ympäri maata.

‒ Aina ei muisteta, että myös yksityisellä on sairaaloita, joissa tehdään leikkauksia. Meidän vahvuutemme on, että voimme tarjota osaavaa palvelua kattavasti koko maassa. Tällä hetkellä tapaturmien hoito muodostaa ortopedian toiminnastamme noin puolet, ja tarve tapaturmien hoidolle kasvaa jatkuvasti. Jarkko on huikean monipuolisella näkemyksellään ja osaamisellaan juuri oikea henkilö kehittämään tapaturmatoimintaamme myös tästä eteenpäin, Terveystalon ortopedian erikoisalajohtaja Teemu Paatela sanoo.

HUS:n uusimman, Meilahteen rakennetun Siltasairaalan mittavasta suunnittelu- ja rakennusprojektista Pajarinen tuo Terveystaloon mukanaan näkemystä yhteistyön voimasta ja oikean vastuunjaon merkityksestä.

‒ Urheilutermein sanottuna pelikentällä pitää oikeat pelaajat oikeissa rooleissa, Jarkko Pajarinen kiteyttää ja jatkaa:

‒ Minulle on houkutteleva haaste saada katsoa horisonttiin ja olla mukana viemässä asioita eteenpäin. Ammattitaidon kannalta on tärkeää myös saada tehdä leikkauksia ja vastaanottotyötä. Täällä Terveystalossa pystyn yhdistämään nämä kaksi.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Terveystalon mediapäivystys

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 370 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 155 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2022 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8,5 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 16 800 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com