Kesäloman poikkeava syöminen voi näkyä painossa ja veriarvoissa

Jos arkeen palatessa kuitenkin siirtyy säännölliseen ja monipuoliseen arkiruokailuun, laskevat paino ja veriarvot todennäköisesti entiselleen, kertoo ravitsemusterapeutti Janni Toropainen Terveystalosta.

Kesälomalla ruokavalio ja ruokarytmi on usein rennompi. Terveystalon ravitsemusterapeutin Janni Toropaisen mukaan muutaman viikon arkiruokailusta poikkeava syöminen voi jo kuitenkin näkyä painossa ja veriarvoissa jonkin verran.

- Syksyllä ei kuitenkaan ole syytä lähteä pikadieeteille, vaan panostaa terveelliseen arkiruokaan. Jos arkeen palatessa siirtyy säännölliseen ja monipuoliseen arkiruokailuun, laskevat paino ja veriarvot todennäköisesti entiselleen. Dieettejä en suosittele, sillä ne ovat usein yksipuolisia ja työläitä ylläpidettäviä. Tuloksetkin ovat yleensä väliaikaisia, Toropainen kertoo.

Säännöllinen ateriarytmi tukee työssä jaksamista ja auttaa ylläpitämään vireystilaa: näin palaat arkirytmiin

Terveellisen arkiruokailun perustana on hyvä suosia vähärasvaisia liha- ja maitotuotteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja, Toropainen ohjeistaa. Ruokavalioon kannattaa sisällyttää runsaasti kasviksia sekä riittävästi täysjyväviljatuotteita ja pehmeän rasvan lähteitä.

- Ruokailuajat puolestaan on hyvä suunnitella etukäteen omaan arkeen sopiviksi aamupalasta alkaen. Useimmille sopii ruokailu 3–5 tunnin välein. Jos ruoka-ajat unohtuvat arjen keskellä ja ateriavälit venyvät, voi muistamisen apuna käyttää puhelimen hälytyksiä. Ateriat kannattaa myös suunnitella hyvissä ajoin ja mahdollisuuksien mukaan valmistaa jo edellisenä päivänä, jotta niiden toteuttaminen arjessa on helpompaa, Janni Toropainen jatkaa.

Iltaa kohden Toropainen neuvoo keventämään aterioita.

- Sopiva ateriarytmi riippuu omasta päivärytmistä, mutta yleensä iltaa kohti aterioita kannattaa hieman keventää. Liian raskas ateria myöhään illalla voi viivästyttää nukahtamista ja heikentää unen laatua. Erityisesti suuri annoskoko ja runsaasti rasvaa tai sokeria sisältävä ruoka voivat haitata unta. Iltapala kannattaa syödä 1–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Hiilihydraattipitoinen iltapala tukee nukahtamista ja unenlaatua, joten esimerkiksi kaurapuuro- tai kauraleipäateria on hyvä vaihtoehto iltapalaksi.

Jäätelökesä voi koukuttaa: miten sokerinhimosta pääsee irti ja mikä on sopiva määrä sokeria viikossa?

Kesällä tulee usein syötyä myös normaalia enemmän herkkuja. Janni Toropainen muistuttaa, että herkuista on lupa nauttia, mutta jatkuvasta makeanhimosta on hyvä oppia pois.

- Makeanhimo johtuu usein liian vähäisestä syömisestä aterioilla, joten kannattaa varmistaa, että syö päivän mittaan säännöllisesti, riittävästi ja monipuolisesti. Myös riittävä kuidunsaanti täysjyväisistä viljatuotteista ja kasviksista auttaa ehkäisemään makeanhimoa.

Makeanhimon taustalla voi olla myös oma ajatus siitä, ettei makeaa saisi syödä.

- Jos makean syömisen pyrkii kieltämään itseltään, alkaa sitä usein tehdä entistä enemmän mieli. Makeaa kannattaa siis pitää mukana ruokavaliossa ja esimerkiksi pieni makea jälkiruoka päivittäin on ihan hyvä määrä. Lisätyn sokerin päivittäiseksi käyttömääräksi suositellaan korkeintaan 10 E%, mikä vastaa 2000 kcal ruokavaliossa 50 g sokeria, Janni Toropainen päättää.

Terveystalon mediapäivystys

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 370 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 155 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2022 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8,5 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 16 800 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com