Kesän tapaturmista yksi on kaikkein tavallisin: lääkäri neuvoo, miten kannattaa toimia

Nilkan nyrjähdys on yleisin tapa teloa itsensä kesäaikaan, selviää Terveystalon hoitamien tapaturmien tilastoista. Vakavammat tapaturmat sen sijaan syntyvät pääosin neljästä eri syystä, kertoo tapaturmapäivystyksen vastuulääkäri ja ortopedi Jarkko Pajarinen.

Yli sadastatuhannesta Terveystalossa hoidetusta tapaturmasta nilkan nyrjähdyksiä oli viime vuonna noin 20 000. Niitä sattuu kesäkuukausina lähes puolet enemmän kuin muuhun aikaan vuodesta.

Hyvät uutiset ovat, että nilkkavamman kesäversio on sen talvista vastinetta lievempi ja paranee nopeammin.

‒ Talven liukkailla keleillä tyypillisin nilkkavamma on murtuma, kun taas kesällä nilkkavammat jäävät lievemmiksi, Terveystalon tapaturmapäivystyksen vastuulääkäri Jarkko Pajarinen kertoo.

Ja huonot uutiset: nilkan nyrjähdyksiä on aktiivisen ihmisen aika vaikea välttää. Tekevälle sattuu, sanoo Pajarinen.

‒ Kesällä pelaillaan ja liikutaan enemmän kuin muuhun vuodenaikaan, joten myös erilaisia venähdyksiä, revähdyksiä ja ruhjeita sattuu enemmän. Jos on ollut aikaisempia urheilussa syntyneitä venähdysvammoja, voi olla fiksua käyttää tukia ja teippauksia, sillä aiempi vamma voi lisätä uuden vamman riskiä.

Vakavat sesonkivammat syntyvät neljästä eri syystä

Jarkko Pajariselle on tullut tutuksi kesällä sattuvien tapaturmien koko kirjo, sillä hän johti aiemmin HUS:ssa tukielin- ja plastiikkakirurgian toimialaa.

‒ Kesän vakavimmat vammat aiheutuvat pääosin neljästä syystä, jotka ovat liikenne, putoamiset, hyppäämiset matalaan veteen ja erilaisten koneiden käyttö.

Pajarisen mukaan valtaosa vaikeista liikenneonnettomuuksista tapahtuu kesäaikaan. Kesällä moottoripyörä on tyypillinen liikenneonnettomuuden aiheuttaja, ja uusimpana aiheuttajana vakavissa liikennevammoissa näkyvät sähköpotkulaudat.

Käsivammat syntyvät, kun vajoista kaivetaan esiin sirkkelit, klapikoneet ja erilaiset muut koneet.

‒ Vamma syntyy usein niin, että laitteeseen tulee jokin toimintahäiriö, jota aletaan tutkia, ja sitten sormet ovat väärässä paikassa.

Jos tapaturmalääkäri voisi antaa yhden neuvon vakavien tapaturmien välttämiseen, mikä se olisi?

‒ Alkoholi ja mikä tahansa liikkuva liikenneväline ovat aina huono yhdistelmä.

Tapaturmalääkärin vinkit: toimi näin, jos satutat nilkan

Miten toimia, jos se yleisin vamma sitten osuu kohdalle? Tässä Jarkko Pajarisen vinkit:

• Nosta jalka kohoasentoon.
  • Sido nilkan ympärille tukisidos, joka estää turvotusta. Tukeva ideaaliside on paras, ja sen saa sitoa tiukalle. Jos kuitenkin jalkaterä alkaa puutua tai turvota, side on liian tiukalla.
  • Ota kipulääkkeeksi ibuprofeenia tai parasetamolia.
  • Jos nilkka on kipeä ja turvoksissa, mutta sille pystyy varaamaan, nilkkaa voi käydä näyttämässä lääkärille esimerkiksi seuraavana päivänä. Jos taas jalalle ei pysty varaamaan lainkaan, olisi hyvä käydä lääkärillä mahdollisimman pian. Kaikissa tapaturmissa on alkuvaiheessa tietty aikaikkuna, jolloin asiat voidaan saada oikeille raiteille. Jos mennään väärille urille, asioita voi olla vaikeaa korjata myöhemmin.

Tiesitkö?

Aiemmin suositeltiin kylmää, mutta siitä on nykyään ristiriitaisia tutkimustuloksia, onko kylmä vamman paranemisen kannalta hyödyllistä vai voiko se jopa pidentää toipumista, Jarkko Pajarinen kertoo.

Haastattelupyynnöt:

Terveystalon mediapäivystys

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 370 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 155 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2022 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8,5 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 16 800 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com