Kevät houkuttelee punkit esiin – hanki rokote hyvissä ajoin

Pusikoissa ja heinikoissa viihtyvät punkit levittävät kahta tautia: borrelioosia ja puutiaisaivokuumetta. Peittävä pukeutuminen ja oikein ajoitetut rokotukset ovat paras suoja punkkitauteja vastaan.

Punkki ei ole enää vain rannikkoalueiden vitsaus, vaan sen levinneisyysalue ulottuu Suomessa koko ajan pohjoisemmaksi. Punkkien levittämää puutiaisaivokuumetta esiintyy rajatummilla alueilla, erityisesti Turun saaristossa ja Ahvenanmaalla, mutta sitä on havaittu myös rannikkoalueilla aina Kemiä myöten ja Kaakkois-Suomessa.

– TBE-viruksen aiheuttamasta aivokuumeesta voi jäädä elämänlaatua alentavia, pysyviä keskushermostollisia jälkioireita. TBE-virus tarttuu punkin syljestä
muutamassa minuutissa jo pureman alkuvaiheessa. Punkit levittävät myös borrelioosia eli Lymen tautia, joka on eri sairaus kuin puutiaisaivotulehdus, kertoo yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen Terveystalosta.

Puutiaisaivokuumeelta voi suojautua punkkirokotteella. Puutiaisaivokuumetta esiintyy Suomen lisäksi myös muun muassa Baltian maissa, Sveitsissä ja Etelä-Saksassa, joten suositeltavat rokotteet tulee tarkistaa myös ennen mahdollisia ulkomaanmatkoja.

– Puutiaisaivokuumetapausten määrä on viime vuosien aikana hitaasti noussut, joskin määrä tuntuu vaihtelevan parin kolmen vuoden sykleissä, Halonen toteaa.

Punkkirokote kannattaa mahdollisuuksien mukaan hoitaa kuntoon jo ennen mahdollisen koronarokotteen saamista, sillä THL ohjeistaa pitämään covid19-rokotteiden ja muiden rokotteiden välillä 7–14 vuorokauden varoajan, jotta mahdolliset välittömät sivuvaikutukset voidaan yhdistää oikeaan rokotteeseen. Kiireisesti tarvittavat rokotteet, kuten hepatiitti ja jäykkäkouristus, voidaan kuitenkin pistää samanaikaisestikin.

– Puutiaisaivokuumeelta suojaava rokote annetaan kolmessa osassa. Ensimmäinen rokote kannattaa ottaa jo maalis-huhtikuussa, ennen kuin punkit lähtevät liikkeelle, sillä suojan kehittyminen vie noin kuukauden.

Toinen rokote annetaan kuukauden tai kahden kuluttua ensimmäisestä. Jos suojaa tarvitaan nopeasti, toinen annos voidaan antaa jo kahden viikon kuluttua ensimmäisestä. Mikäli rokotteen on ottanut edellisenä kesänä, nyt annettavasta tehosterokotteesta saa suojan kolmeksi vuodeksi.

Puremakohta tarkkailuun

Punkin pureman tunnistaminen ja oikea-aikainen hoitaminen on ensiarvoisen tärkeää, sillä punkkirokote ei suojaa punkkien levittämältä borrelioosilta. Borrelioosin ehkäisyssä tärkeää on peittävä pukeutuminen ja oman kehon ja kotieläinten tarkastaminen punkkien varalta päivittäin. Borrelioosi paranee antibiooteilla parhaiten, kun purema hoidetaan heti alkuvaiheessa.

Punkki tulee aina poistaa mahdollisimman nopeasti siihen tarkoitetuilla punkkipinseteillä. Punkki imee ihmisestä tai kotieläimestä verta useita tunteja, joten se jää harvoin huomaamatta. Mitä pikemmin punkin löytää ja poistaa, sitä epätodennäköisemmin punkki ehtii tartuttaa tauteja.

– Puremakohtaa on hyvä tarkkailla vielä muutaman viikon ajan pureman jälkeen. Jos ihossa näkyy vielä viikon kuluttua puremasta läpimitaltaan yli 5 sentin ihottuma punkinpureman kohdalla tai puremakohtaan ilmestyy kasvavia ihottumia vielä muutaman viikon kuluttua puremasta, on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin, Halonen muistuttaa.

Hoitamattomana borrelioosi jatkuu ja muuttaa muotoaan. Taudin myöhäisvaihe ilmenee eri tavoin, esimerkiksi nivel- ja hermokipuina.

Muistilista punkeilta suojautumiseen:

• Hoida punkkirokotus kuntoon ajoissa, mieluiten jo maalis-huhtikuussa ennen punkkikauden käynnistymistä
  • Punkkikauden ollessa käynnissä tutki itsesi ja lemmikkieläimesi päivittäin
  • Älä päästä lemmikkieläimiä sänkyysi
  • Pidä punkkipinsetit mukana kesäreissuilla
  • Käytä maastossa kumisaappaita
  • Pukeudu maastossa pitkälahkeisiin housuihin. Vaaleista vaatteista punkin erottaa helpommin.

Lisätietoa medialle:
Terveystalon viestintä/mediapäivystys, p. 050 358 1170, viestinta@terveystalo.com
Kysy meiltä asiantuntijaa myös muihin terveysaiheisiin!

Terveystalo lyhyesti:

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa yli 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2020 Terveystalossa asioi noin 1,2 miljoonaa asiakasta. Asiakaskäyntejä oli 6,9 miljoonaa, joista 1,8 miljoonaa toteutui etävastaanottoina. Työllistämme suoraan ja välillisesti yli 13 000 ammattilasta. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com