Lääkäri: luontoliikunta on terveyspommi ja näin hyödyt siitä

Liikunta on hyväksi keholle ja mielelle missä tahansa, mutta erityisen hyväksi se on luonnossa. Yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen Terveystalosta kannustaa hyödyntämään kesäiset säät luontoliikuntaan.

Luonnossa liikkuminen tarjoaa monia terveyshyötyjä, jotka eivät toteudu sisätiloissa.

− Luontoliikunta kuormittaa kehoa monipuolisesti ja haastaa tasapainoa sekä koordinaatiota. Liikunta myös vähentää riskiä sairastua moniin vakaviin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin, diabetekseen tai muistisairauksiin. Esimerkiksi 15–20 minuutin oleskelu metsässä laskee tutkitusti verenpainetta. Tämän lisäksi luonnossa liikkuminen parantaa vastustuskykyä, yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen Terveystalosta kertoo.

Tärkeintä on Halosen mukaan löytää itselle mieluinen tapa liikkua ja nauttia ulkoilmasta.

− Luonnossa liikkumiseen ei tarvita erityisiä taitoja, kalliita välineitä tai ponnisteluja aloittamiseen. Riittää, että suuntaa esimerkiksi kävelylle metsään, pyöräilylle tai osallistuu lasten leikkeihin, Halonen kuvailee.

Luonnossa liikkuminen tukee myös mielenterveyttä

Liikunta on yksi tärkeimmistä asioista, mitä jokainen meistä voi tehdä oman terveytemme ja hyvinvointimme eteen.

− Aivan erityisen hyväksi mielellemme on luonnossa liikkuminen. Luonto tarjoaa kauniita ja vaihtelevia maisemia, jotka stimuloivat aisteja ja luovuutta. Luonto myös tarjoaa hiljaisuutta ja rauhaa, jotka auttavat irrottautumaan arjen kiireistä ja huolista.

Luonnossa liikkuminen esimerkiksi:

• rauhoittaa ja auttaa palautumaan stressistä,
  • parantaa mielialaa,
  • lisää luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä sekä
  • parantaa unen laatua.

Lääkärin viisi vinkkiä luontoliikuntaan

1. Suuntaa metsään. Metsän hiljaisuudessa liikkuminen laskee verenpainetta, vähentää stressiä ja rauhoittaa kehoa. Kaunista luontomaisemaa katsellessa mieli lepää.
  2. Hengitä keuhkot täyteen raikasta ilmaa. Raikas ulkoilma virkistää oloa ja syvään hengittäminen auttaa rentoutumaan.
  3. Kohenna kuntoa ja kuormita kehoa monipuolisesti.  Kokeile eri liikuntamuotoja ja hyödynnä ulkotreenissä erilaisia luonnonmuodostelmia tai ilmaisia ulkoliikuntapaikkoja.
  4. Pue ylle oikeat varusteet. Oikeanlainen vaatetus parantaa viihtyvyyttä säällä kuin säällä. Asianmukaisella varustuksella myös riski rasitusvammoihin pienenee.
  5. Keskity hyvään fiilikseen. Motivoi itseäsi palkitsevalla tunteella, jonka liikunnan jälkeen saa.

Terveystalon mediapäivystys

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 370 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 155 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2022 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8,5 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 16 800 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com