Lehdistötiedote: Terveystalon omistuspohja ankkuroituu entistä vahvemmin Suomeen

Pääomasijoitusyhtiö EQT VI on tänään 21.5.2018 ilmoittanut irrottautuvansa Terveystalon omistuksesta. EQT:n omistus Terveystalosta siirtyy muun muassa nykyisille suomalaisille ankkurisijoittajille Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalle, Rettig Groupille ja Hartwall Capitalille sekä muille suomalaisille instituutioille. EQT on ollut Terveystalon omistajana vuodesta 2013 ensin pääomistajana ja pörssilistautumisen jälkeen yhtenä isoista institutionaalisista omistajista. Samassa yhteydessä Terveystalon suomalainen omistus­pohja kasvaa jo lähes 90 prosenttiin.  Omistuksen muutoksesta on tänään annettu liputusilmoitukset.

-  Koen erittäin hienona asiana, että EQT:n omistus siirtyy suomalaisille omistajille ja että nykyiset omistajat vahvistavat omistuksiaan. EQT VI on ollut Terveystalon pitkäaikainen omistaja, joka on tuonut yhtiöön laajaa toimiala­kokemusta ja ollut sitoutuneesti kehittämässä Terveystalon kasvua ja kannattavuutta sekä suomalaista terveydenhuoltoa. Vastuullisen omistajuustapansa johdosta EQT on ollut ihanteellinen kumppani Terveystalolle. EQT:n omistuksen aikana olemme pystyneet investoi­maan merkittävästi sähköisten palveluiden kehittämisen ohella myös toimipaikka­verkos­toon sekä tekemällä yritysostoja että avaamalla uusia lääkärikeskuksia ja laajentumaan suunterveyden palveluihin, toteaa Terveystalon toimitusjohtaja Yrjö Närhinen.

- Terveystalo on 16 vuodessa noussut Suomen suurimmaksi terveyspalveluyritykseksi ja edellä­kävijäksi niin lääketieteellisen laadun ja vaikuttavuuden kuin terveydenhuollon sähköisten palve­luiden kehittäjänä. Meillä on takanamme historiamme menestyksekkäin vuosi, ja uuden omistus­pohjan myötä pörssiyhtiönä erinomaiset mahdollisuudet säilyttää markkina-asemamme ja kehit­tää palveluitamme. Terveystalo ei ole ainoastaan Suomen suurin yksityinen terveyspal­ve­luiden tarjoaja, vaan myös alan johtava toimija hoidon ja palvelun laadun sekä teknologisen osaamisen näkökulmasta.  Uskon, että Terveystalo voi olla entistä vahvemmin osa suomalaisen hyvin­vointi­valtion murrosta ja huomisen läpinäkyvää ja laatupohjaista terveydenhuoltoa. Terveystalon luoma valtakunnallinen toimipaikkaverkosto, tehokkaat toimintamallit ja asiakas­lähtöiset prosessit sekä esim. sähköiset ratkaisut ovat kansainvälisesti katsottuna uniikkeja, ja niiden kautta suomalaista terveydenhuollon osaamista voidaan viedä myös maailmalle. Närhinen jatkaa.

Lisätietoja antaa:

Kati Kaksonen, Johtaja, sijoittajasuhteet ja talousviestintä
Puh. +358 10 345 2034
Kati.kaksonen@terveystalo.com

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkosto kattaa noin 180 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2017 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,3 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee lähes 9 000 terveydenhuollon ammattilaista, joista noin puolet toimii itsenäisinä ammatinharjoittajina. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com