Löylyä lisää! Saunominen tukee terveyttä monin tavoin

Säännöllisellä saunomisella on tutkitusti useita terveydelle suotuisia vaikutuksia. Löylyistä on parasta nauttia rennosti, omaa kroppaa kuunnellen.

Saunominen kuuluu monen suomalaisen arkeen vuodenaikaan katsomatta, mutta erityisen tiuhaan kiukaat kuumenevat mökeillä ja kodeissa kesäisin. Lauteilla kelpaakin rentoutua, sillä saunomisen tiedetään vaikuttavan terveyteen positiivisesti monella tapaa.

– Saunomisen terveysvaikutuksia on tutkittu pitkään, ja mitä pidemmälle on päästy, sitä myönteisemmiksi näkemykset ovat muuttuneet. Saunomisella on osoitettu olevan suotuisia vaikutuksia sekä fyysiselle elimistölle että henkiselle ja psyykkiselle hyvinvoinnille, sanoo yleislääketieteen erikoislääkäri Jarmo Kantonen Terveystalosta.

Säännöllisen saunomisen on osoitettu hyödyttävän etenkin sydän- ja verenkiertoelimistöä. Saunominen saa lihakset rentoutumaan ja ääreisverisuonet laajenemaan, minkä voi huomata veren pakkautumisena ja esimerkiksi naaman punoituksena sekä ihon laikkuisuutena.

– Verisuoniston laajeneminen laskee verenpainetta, mikä hyödyttää sydäntä. Esimerkiksi sydämen vajaatoiminnasta kärsivä henkilö voi tätä kautta hyötyä saunomisesta, kun sydän pääsee saunassa ikään kuin helpommalla. Saunominen tekee hyvää myös monille astmaatikoille, sillä limakalvot pitävät saunan lämpimän kosteasta ilmasta, mikä voi vähentää astmaoireilua.

Löylyttely hellii myös aivoja, ja tutkimuksissa saunomiseen onkin pystytty yhdistämään myös pienempi riski sairastua muistisairauksiin. Saunomisen vaikutus kroppaan voi muistuttaa jopa pientä urheilusuoritusta, sillä korkea lämpötila saa hien virtaamaan ja sykkeen kohoamaan.

– Kun kuumuus saa veren pakenemaan kehossa, sydän kompensoi tilannetta lisäämällä tahtia, jotta veri jaksaisi kiertää ja jottei ihminen pyörtyisi. Vaikka toisin voisi luulla, sopivina annoksina tällainen pieni stressitila tekee elimistölle ainoastaan hyvää, Kantonen sanoo.

Sauno rennosti ja kuuntele omaa oloasi

Saunominen sopii lähtökohtaisesti kaikille, mutta tilannetaju on paikallaan. Lapset voivat saunoa siinä missä aikuisetkin, kunhan riittävästä nesteytyksestä ja tauotuksesta huolehditaan. Myös kuuman kiukaan kanssa on syytä olla tarkkana etenkin pienten lasten kohdalla.

– Myös vanhukset voivat hyvin saunoa, joskin monet iäkkäämmät nauttivat hieman matalammista lämpötiloista ja lyhyemmistä saunomisajoista. Kaatumisriski ja esimerkiksi voimakkaat huimauskohtaukset on syytä huomioida, sillä saunassa horjahtaminen voi olla kohtalokasta. Saunoessa ja uidessa on aina parempi, jos on kaveri mukana: silloin apuakin saa tarvittaessa nopeammin.

Moni kammoaa etenkin yleisissä saunoissa lauteilta mahdollisesti tarttuvia tauteja, mutta tämä huoli on tutkimuksissa osoitettu aiheettomaksi. Sukupuolitaudit ja virukset eivät saunan lauteilta tartu. Hygieniasyistä oman laudeliinan käyttö on silti toki suotavaa.

Vaikka saunomisella on paljon hyviä puolia, kohtuus on hyvä muistaa.

– Ongelmia voi ilmetä, jos saunotaan liian pitkään ja liian kuumassa – tällöin saunomisen hyödyt menetetään. Omaa oloa kannattaa kuunnella: jos saunominen tuntuu hyvältä, siitä tuskin on haittaa. Jos sen sijaan tuntee itsessään kuivumisen merkkejä ja päässä heittää, on saunominen mennyt överiksi. Runsas alkoholinkäyttö ei sovi yhteen saunomisen kanssa, sillä saunaan sammuessa vaarana on lämpöhalvaus, Kantonen muistuttaa.

Kun turvallisuudesta huolehditaan, löylyistä voi nauttia hyvillä mielin useammankin kerran viikossa. Virkistävän olon lisäksi saunomisella on runsaasti positiivisia vaikutuksia mielen hyvinvoinnille.

– Saunominen lisää rentoutuneisuutta ja yleistä hyvinvointia, ja on monelle osa mukavaa illanviettoa. Lauteilla oleilu vähentää ahdistusta ja stressiä sekä lähentää ihmisiä, saunassa ollaan tasavertaisia. Saunomisella on merkittävä vaikutus psyykkiselle hyvinvoinnille!

Muista nämä viisi asiaa saunoessa!

• Huolehdi riittävästä nesteytyksestä ja taukojen pitämisestä, etenkin lasten kohdalla
  • Saunassa kaatuminen on vaarallista: jos liikut huonosti, sauno kaverin kanssa
  • Runsas alkoholinkäyttö ei sovi saunaan
  • Sinilevävettä ei tule käyttää kiuasvedeksi
  • Säännöllisellä saunomisella on runsaasti suotuisia vaikutuksia terveydelle, joten nauti löylyistä vaikka useamman kerran viikossa!

Lisätietoa medialle:
Terveystalon viestintä/mediapäivystys, p. 050 358 1170, viestinta@terveystalo.com
Kysy meiltä asiantuntijaa myös muihin terveysaiheisiin!

Terveystalo lyhyesti:
Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa yli 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2020 Terveystalossa asioi noin 1,2 miljoonaa asiakasta. Asiakaskäyntejä oli 6,9 miljoonaa, joista 1,8 miljoonaa toteutui etävastaanottoina. Työllistämme suoraan ja välillisesti yli 13 000 ammattilasta. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com