• Terveystalo Oyj/

Pikatesti sulkee muutamassa tunnissa koronavirusinfektion pois – Terveystalon jo yli 3000 tehtyä testiä osoittavat testin toimivuuden

Terveystalossa on tutkittu koronavirusta antigeenin osoittavalla pikatestillä jo yli 3000 näytteestä. Testi on toiminut odotusten mukaisesti ja viikosta 44 alkaen lääkäri voi kirjoittaa lähetteen pikatestiin myös itsenäisenä testinä. Pikatestin tulos on katsottavissa OmaTerveys –palvelusta muutaman tunnin kuluttua näytteenotosta.

Terveystalo sai viranomaisluvan nopeiden antigeenitestien käyttöön elokuussa, juuri epidemian uuden nousun kynnyksellä. Testauksen käynnistyessä antigeenitestin yhteydessä otettiin tähän asti aina myös PCR-testi, jolla varmistettiin pikatestin tulosta. Lähes kaikki otetut pikatestinäytteet ovat molemmissa testeissä olleet negatiivisia ja vain alle 1% testatuista on saanut positiivisen tuloksen.

– Koska koronavirusinfektio on uusi tauti, alkuun oli tärkeää kerätä kokemusta antigeenitestin toimivuudesta ja soveltuvuudesta eri tilanteisiin. Tulokset ovat olleet odotusten mukaisia ja kokemuksemme perusteella antigeenitesti itsenäisenä soveltuu hyvin oireisen henkilön testaamiseen. Sillä voimme nopeasti tunnistaa onko oireiden syynä koronavirustauti vai jokin toinen liikkeellä oleva hengitystieinfektio. Erityisesti työyhteisöissä, joissa päivittäin tehdään lähityötä, on kriittistä saada nopeasti tieto flunssaoireiden aiheuttajasta, jotta koronavirustartunta voidaan joko sulkea pois tai minimoida mahdollisuus taudin leviämiselle työyhteisössä, kertoo Terveystalon laboratoriodiagnostiikasta vastaava johtaja Piia Aarnisalo.

Faktoja pikatestistä

• Terveystalossa käytössä on mariPOC antigeenin osoittava pikatesti, joka soveltuu parhaiten oireisen henkilön tuoreen tartunnan osoittamiseen tai poissulkemiseen
  • Antigeenin osoittava pikatesti sisältyy myös laajempaan hengitystieoireisen tutkimuspakettiin, jossa saadaan yhtäaikaisesti selvitettyä 11 hengitystieinfektion aiheuttajaa
  • Pikatesti on käytössä jo Terveystalon 9 lääkärikeskuksessa ympäri Suomea ja verkostoa laajennetaan jatkuvasti
  • Testiin tarvitaan aina lääkärin lähete, jonka saa esimerkiksi ympäri vuorokauden avoinna olevasta Lääkäri Chatista
  • Pikatestin hinta yksityisasiakkaalle on 235 € (199 € Kela-korvauksen jälkeen)
  • Pikatestin sisältävän laajemman hengitystieoireisen tutkimuspaketin hinta on 355 € (319 € Kela-korvauksen jälkeen)

Lisätietoa medialle:
Terveystalon viestintä/mediapäivystys

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa noin 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2019 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,7 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com