Resepti lääkäripulaan: Terveystalon Medoma-sovellus palkittiin parhaana digitaalisena palveluna ja yrityksenä

Terveystalon Medoma-sovellus palkittiin parhaana yrityksenä palveluiden kategoriassa, digitaalisena palveluna ja parhaasta palvelumuotoilusta Grand One 2023 -kilpailussa, jossa kilpailee valtakunnallisesti digipalveluiden parhaimmisto. Terveystalon Medoma-sovellus toimii reseptinä lääkäripulaan sijoittamalla oikean ammattilaisen oikeaan tehtävään ja vähentämällä työsuhteeseen liittyvää hallinnollista työtä.

Pula terveydenhuollon henkilöstöstä on sekä valtakunnallinen että globaali ongelma, joka koskettaa niin yksityistä kuin julkista terveydenhuoltoa. Useat hyvinvointialueet kamppailevat kasvaneen hoitovajeen kanssa, ja jo ennestään väsyneet terveydenhuollon ammattilaiset irtisanoutuvat ja vaihtavat alaa. Etenkin syrjäseuduille on vaikea löytää henkilökuntaa.

- Terveystalo palvelee kaikkia hyvinvointialueita ja toimitamme lääkäreitä, hammaslääkäreitä ja muita terveydenhuollon ammattilaisia esimerkiksi terveyskeskuksiin ja päivystyspisteisiin. Jotta pystymme vastaamaan julkisen terveydenhuollon tarpeeseen, meidän pitää hallita tuhansien ammattilaisten töitä ja työvuoroja. Vuosien aikana meille on kertynyt vankka osaaminen ja näkemys uudistaa tätä toimintaa käyttäjälähtöisesti, kuvailee terveystalon johtava ylilääkäri Petri Bono.

Ratkaisuna Medoma: sovellus, jonka avulla työ sekä tekijä kohtaavat ja potilastyöhön jää enemmän aikaa

Terveystalon vuonna 2022 julkaisema Medoma-sovellus kehitettiin avuksi hallinnolliseen työhön.  Sen kautta potilas ja lääkäri kohtaavat sujuvasti ja hallinnollisesta työstä vapautunut aika voidaan käyttää ammattilaisten hyvinvoinnista huolehtimiseen.

- Ilmaiseksi ladattava mobiilisovellus tarjoaa kaikille Terveystalon kanssa yhteistyötä tekevien hyvinvointialueiden työvuoroista kiinnostuneille lääkäreille, hammaslääkäreille ja pian myös hoitajille mahdollisuuden löytää ja varata työvuoroja, kuitata tehtyjä vuoroja sekä esimerkiksi ilmoittaa, milloin on käytettävissä. Sovellus kokoaa yhteen koko Terveystalon julkisen terveydenhuollon työtarjoaman, niin pidemmät työjaksot kuin yksittäiset vuorot, Petri Bono jatkaa.

Grand One 2023 -kilpailun tuomaristo kiitti Terveystalon Medoma-sovellusta laadukkaasta palvelusta, joka ratkaisee aidon yhteiskunnallisen ongelman ja joka voi laajentuessaan helpottaa yhä enemmän terveydenhuollon kriisiä.

Tukiälyä parhaimmillaan: algoritmi auttaa tarjoamalla juuri sopivia töitä

Medoma-sovelluksessa terveydenhuollon ammattilaiset hoitavat työsuhteeseensa liittyvät asiat helposti. Koko sovelluksen kehitystyön ajan olikin kirkkaana mielessä, että ratkaisun tulee olla käyttäjälähtöinen. Sovellusta lähdettiin kehittämään yhdessä lääkäreiden ja hoitohenkilökunnan kanssa.

- Halusimme tarjota käyttäjille mahdollisuuden löytää juuri oikeanlaiset työvuorot ja varata näitä helposti. Medoma-sovellus oppii tuntemaan käyttäjän omat mieltymykset esimerkiksi vuorohistorian perusteella ja tarjoaa hänelle jatkossa yhä sopivampia työvaihtoehtoja. Tarjoamalla oikeanlaisia töitä, pyrimme lisäämään ammattilaisten tekemien työtuntien määrää ja vastaamaan lisääntyneeseen palvelutarpeeseen, kertoo Petri Bono.

Medoma-sovelluksen käyttäjämäärä on kasvanut tasaisesti joka kuukausi. Sovellukseen voi tutustua esimerkiksi täältä.

Terveystalon mediapäivystys

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 370 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 155 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2022 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8,5 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 16 800 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com