• Terveystalo Oyj/

Selvitys: Terveystalon ikääntyneiden vastuulääkärimalli vähensi terveydenhuollon kustannuksia Siun soten alueella

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun soten dataan perustuva vaikuttavuusselvitys osoittaa, että Terveystalon vastuulääkärimalli vähensi erikoissairaanhoidon kustannuksia merkittävästi. Nordic Healthcare Groupin (NHG) julkaisemassa selvityksessä tutkittiin hoivakodeissa asuvien ikäihmisten terveydenhuollon palveluiden käyttöä ja kustannuksia.

NHG:n selvityksessä verrattiin Siun soten kustannuksia ja palveluiden käyttöä Terveystalon vastuulääkärimallia käyttävien hoivakotien ja muiden hoivakotien välillä. NHG käytti Terveystalon tilaamassa selvityksessä Siun soten toimittamaa dataa.

Tulokset ovat selvät: Terveystalon vastuulääkärimallin käyttöönotto vähensi esimerkiksi päivystyskäyntejä kolmasosalla, sairaalan vuodeosaston hoitopäiviä peräti noin 75 % ja erikoissairaanhoidon kustannuksia noin 60 % tarkastelujakson aikana. Tarkasteltava ajanjakso oli 11 kuukautta ennen vastuulääkärimallin käyttöönottoa ja 11 kuukautta käyttöönoton jälkeen.

– Tutkimuksen tulokset ovat odotustemme mukaisia ja tukevat palvelusta saamaamme käytännön kokemusta. Jatkamme toki toiminnan arviointia aineiston karttuessa pidemmältä aikaväliltä, Siun soten Vastaanotto- ja Kuntoutuspalveluiden palvelujohtaja Jussi Malinen kommentoi.

Hoidon jatkuvuus varmistaa säästöt ja laadun

Terveystalon vastuulääkärimallissa nimetty lääkäri vastaa hoivakodin asukkaiden terveyspalveluista. Malli sisältää muun muassa lääkärinkierrot niin etänä kuin fyysisesti hoivakodissa, asukkaiden lääkehoidon kokonaisuuden sekä konsultointimahdollisuuden hoivakodin hoitajille asukkaiden terveyskysymyksissä.

– Vastuulääkärimallissa hoidon jatkuvuus on korkea. Kun nimetty lääkäri tuntee hoivakodin asukkaat ja heidän terveydentilansa, ikäihmisten palvelut paranevat ja hyvinvointialueen rahoja säästyy. Lisäksi hoivakodin henkilöstö voi kääntyä lääkärin puoleen, jos asukkaan terveydentila aiheuttaa huolta. Tämä vähentää tarpeettomien, ikäihmistä rasittavien päivystys- ja terveyskeskuskäyntien määrää, Terveystalon Henkilöstöpalveluiden ylilääkäri Jussi Sihvonen kuvaa.

Malli mahdollistaa useiden miljoonien kustannussäästöt

Terveystalon vastuulääkärimallin piirissä on tällä hetkellä noin 22 000 ikäihmistä ympäri Suomen.

– Selvityksessä tarkasteltiin Siun soten alueen hoivakoteja, ja tulokset vahvistavat sen, mitä olemme jo aiemmin havainneet omassa laatumittaristossamme. Vastuulääkärimallin potentiaalinen kustannussäästö olisi raportin mukaan hyvinvointialueelle useita miljoonia euroja vuodessa, mikäli malli kattaisi koko hyvinvointialueen, Terveystalon hyvinvointialueiden yhteistyöstä vastaava Milja Saksi sanoo.

– Suomen sote-järjestelmä tarvitsee kustannusvaikuttavia ratkaisuja, joilla niukat yhteiset resurssit saadaan riittämään mahdollisimman monelle. Olemme ylpeitä siitä, että vastuulääkärimallimme on yksi näistä ratkaisuista.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Terveystalon mediapäivystys

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 377 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 152 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2023 Suomen Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 7,6 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 15 500 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com