• Terveystalo Oyj/

Sisäpiiritieto: Terveystalo Oyj tekee ei-kassaperusteisen arvonalentumiseen liittyvän alaskirjauksen Portfolioliiketoiminnot-segmentissä

Terveystalo Oyj Sisäpiiritieto 20.12.2023 klo. 8.30

Terveystalo on suorittanut konsernin säännöllisen vuosittaisen arvonalentumistestauksen ja päivittänyt arvioitaan tase-eriensä käyvistä arvoista. Vuoden 2023 arvonalentumistestauksen perustana on ensimmäistä kertaa uusi, vuoden alusta käyttöön otettu johtamis- ja raportointirakenne, jossa Terveystalo konserni muodostuu kolmesta raportoitavasta segmentistä: Terveydenhuollon palveluista, Portfolioliiketoiminnoista ja Ruotsista. Portfolioliiketoiminnot-segmentti koostuu julkisrahoitteisesta ja yksityisrahoitteisesta kassavirtaa tuottavista yksiköistä.

Arvonalentumistestauksen tuloksena yhtiö kirjaa liikearvoa koskevan 55 miljoonan euron arvonalennuksen ja julkisrahoitteisen ulkoistusliiketoiminnan asiakassuhteita koskevan 29 miljoonan euron alaskirjauksen Portfolioliiketoiminnot-segmentin julkisrahoitteisessa kassavirtaa tuottavassa yksikössä. Yhteensä 84 miljoonan euron alaskirjaukset pienentävät vuoden 2023 neljännen vuosineljänneksen nettotulosta verojen jälkeen 79 miljoonalla eurolla, ja ne tullaan käsittelemään vertailukelpoisuuteen vaikuttavina erinä. Alaskirjausten jälkeen Portfolioliiketoimintojen julkisrahoitteiseen kassavirtaa tuottavaan yksikköön liittyvä, jäljelle jäävä liikearvo on yhteensä 146 miljoonaa euroa. Alaskirjaukset vähentävät tulevia PPA-poistoja 29 miljoonalla eurolla.

Alaskirjattu liikearvo syntyi pääasiassa Attendo Terveyspalveluiden hankinnasta vuonna 2018. Asiakassuhteita koskeva alaskirjaus koskee ainoastaan Attendo-kaupan mukana hankittua vanhanmallista ulkoistusliiketoimintaa, joka tulee päättymään asteittain. Oletukset Portfolioliiketoimintojen tulevasta kannattavuustasosta eivät ole muuttuneet.

Asiakassuhteita koskeva alaskirjaus vaikuttaa positiivisesti tulevaisuuden osakekohtaiseen tulokseen vuotuisten poistojen pienentyessä noin 4 miljoonalla eurolla, vähennettynä verovaikutuksella.

Arvonalentumistappiot eivät vaikuta konsernin lainoihin, rahavirtaan tai sen kykyyn maksaa osinkoja. Arvonalentumistappiot eivät myöskään vaikuta konsernin tulosohjeistukseen vuodelle 2023, taloudellisiin tavoitteisiin tai Terveystalo Oyj:n voitonjakokelpoisiin varoihin.

Talousjohtaja Juuso Pajunen
Puh.

Viestintä- sijoittajasuhde- ja vastuullisuusjohtaja Kati Kaksonen
Puh. 010 345 2034

kati.kaksonen@terveystalo.com

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 370 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 155 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2022 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8,5 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 16 800 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com