Suomen Terveystalon Biopankki yhteistyöhön Suomen Biopankkien Osuuskunta – FINBB:n kanssa

Suomen Terveystalon Biopankki ja Suomen Biopankkien Osuuskunta - FINBB ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jossa Suomen Terveystalon Biopankki liittyy ensimmäisenä yksityisenä toimijana osaksi Suomen Biopankkien Osuuskunta – FINBB:n yhteistyöverkostoa. Yhteistyö lisää Suomen houkuttelevuutta kansainvälisten tutkimushankkeiden kohdemaana ja tuo huippuluokan lääketieteen tutkimuksen ja uusimmat hoitomenetelmät laajemmin suomalaisten ulottuville.

– Suomen Terveystalon Biopankin tavoitteena on väestön terveyden edistäminen, tautimekanismeihin vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen, sairauksien ehkäisy sekä väestön hyvinvointia tai terveyttä edistävien tai sairaanhoidossa käytettävien tuotteiden tai hoitokäytäntöjen kehittäminen. Yhteistyön myötä voimme saada Suomeen kansainvälisesti merkittäviä tutkimushankkeita, joita johtavat maailmanlaajuisesti tunnetut tutkijat. Asiakkaillemme tämä mahdollistaa pääsyn uraauurtaviin tutkimushankkeisiin, joissa kehitetään uusia lääkkeitä tai hoitomuotoja, kertoo Terveystalon biopankin kliinisestä lääketutkimuksesta vastaava johtaja Lasse Parvinen.

Suomen Terveystalon biopankki täydentää erityisesti verkoston työikäisen väestön kattavuutta.

– Suomessa on maailman paras biopankkiverkosto, ja tietokantamme on kansainvälisesti ainutlaatuinen. Terveystalon ja FINBB:n yhteistyön käynnistyttyä voimme tarjota verkostomme biopankkitoimijoiden näyte- ja tietokannat palvelemaan entistä paremmin kansainvälistä tutkimusta ja tulevaisuuden hoitomuotojen löytämistä. Terveystalon Biopankki edustaa erinomaisesti sekä perusterveydenhuollon että työterveyshuollon asiakkaita ja heidän lääketieteellisiä tarpeitaan. Yhteistyö täydentää erinomaisesti niin Suomen sairaalabiopankkien kuin Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitoksen näyte- ja biodatatarjoomaa biolääketieteellistä tutkimusta harjoittaville tutkijoille. Olemme iloisia, että Terveystalo näkee verkostomaisen toiminnan hyödyt biopankkitoiminnassa ja Suomen tutkimustoiminnan kansainvälistämisessä, toteaa FINBB:n toimitusjohtaja Marco Hautalahti.

Kotimaisessa biopankissa näytteet ja tiedot ovat tallessa ja niitä käsitellään suomalaisen lainsäädännön mukaisesti. Terveystalon biopankkiin voi liittyä vaivattomasti antamalla suostumuksen Oma Terveys –palvelussa, jonka käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.

– Lääketieteellistä tutkimusta ja tuotekehitystä varten biopankkeihin kerätään biologisten näytteiden lisäksi tutkittavan luvalla myös muuta tutkittavaan liittyvää tietoa. Näitä tietoja ei automaattisesti toimiteta mihinkään, vaan asiakkailtamme kysytään aina erikseen kiinnostusta osallistua heille sopivaan tutkimushankkeeseen, jossa kehitetään uusia lääkkeitä tai hoitomuotoja. Toimintatapamme ansiosta asiakas voi tehdä päätöksensä osallistumisesta omassa rauhassa, lisää Parvinen.

Fakta

FINBB on biopankkien osuuskunta, jonka omistajajäseniä ovat kuusi yliopistoa, kuusi suurinta sairaanhoitopiiriä ja Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos (Suomen valtio). Osuuskunta johtaa ja koordinoi Suomen biopankkiverkostoa ja tavoitteena on luoda Suomeen kansainvälisesti maailman edistyksellisin biopankki-infrastruktuuri. Lisäksi FINBB koordinoi Suomen biopankkien ja Euroopan verkoston välistä tärkeää yhteistyötä BBMRI-ERICissä, joka on eurooppalainen biopankkien ja biomolekylaaristen resurssien tutkimusinfrastruktuuri. BBMRI-ERIC toimii katto-organisaationa eurooppalaisille biopankeille ja biopankkialan toimijoille kansallisten verkostojen kautta.

FINBB:n päätehtävänä on tukea suomalaisten biopankkien toimintaa ja siten antaa niiden keskittyä perustehtäväänsä; näytteiden keräämiseen, tallettamiseen ja rikastamiseen. Tähän pyritään mm. yhtenäistämällä biopankkien toimintatapoja, kehittämällä niiden työvälineitä ja tarjoamalla biopankeille koulutusta ja erilaisia asiantuntijapalveluita. FINGENIOUS®-palvelunsa kautta FINBB tarjoaa akateemisille tutkijoille ja sairaanhoidon lääke- ja tuotekehitykselle keskitetyn pääsyn kattavaan suomalaiseen biopankkiaineistoon.

Lisätiedot medialle:

Lasse Parvinen
Johtaja, Suomen Terveystalon Biopankki
Lasse.Parvinen@terveystalo.com

Marco Hautalahti
Toimitusjohtaja, FINBB
puh. +358 400 493 613
Marco.Hautalahti@finbb.fi

Suomen Biopankkien Osuuskunta - FINBB www.finbb.fi/fi, www.fingenious.fi

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa noin 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2019 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,7 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com