Tällainen on palauttava loma: psykologin neljä neuvoa

Jos palautuminen on jäänyt kesälomalla vajaaksi, voivat vaikutukset näkyä syksyllä töiden alkaessa.

Kesä ja valo usein aktivoivat meitä tekemään enemmän asioita kuin talvikaudella.

− Päivät venyvät, kun illat eivät ole enää pimeitä ja tekemistä on ehkä kertynyt lomalle. Saatamme nipistää esimerkiksi unista ja palautuminen jää vajaaksi. Tämä voi näkyä syksyllä, kun työt taas alkavat, kertoo Terveystalon psykologi ja psykoterapeutti Aino Kohtala.

Kohtala antaa neljä neuvoa palauttavaan lomaan.

1. Selkeytä työtilanne ennen lomalle lähtöä

Jaa omat työtehtäväsi kolmeen osaan: hoida ennen lomaa, delegoi ja jätä loman jälkeiselle ajalle.

Työtehtävien jakaminen auttaa keskittymään ennen lomaa ja toisaalta vähentää lomalle jäämisen aiheuttamaa stressiä. Loman jälkeen työhön on myös helpompi tarttua uudelleen, kun on merkinnyt muistiin, mihin ennen lomaa jäi.

2. Pysähdy lomaan liittyvien toiveiden, odotusten ja suunnitelmien äärelle

Mieti etukäteen, mitä haluat lomaltasi: joku nauttii etukäteen tehdyistä suunnitelmista, toiselle taas on tärkeämpää voida unohtaa kello ja kalenteri kokonaan.

Pidä lomasuunnitteluhetki yhdessä läheistesi kanssa.

Huolehdi siitä, että tekemisenkin keskellä on tilaa vain olemiselle. Sano ei suorittamiselle ja joskus mukavillekin asioille, jos ne alkavat täyttää loman kalenteria liikaa.

3. Katkaise työasioiden mielessä pyöriminen

Mahdollisuuksien mukaan, laskeudu lomaan jo viimeisten työpäivien aikana vaikkapa pitämällä enemmän taukoja tai lyhentämällä työpäiviä.

Erilaiset lomalle siirtymisen rituaalit auttavat irtautumaan työminästä. Maisemanvaihdos tai vaikkapa lomalle jäännin juhlistaminen läheisten kanssa voivat tukea siirtymää. Lomarituaaleja voi toteuttaa jo ennen lomaa, vaikka syömällä työkavereiden kanssa taukojäätelöt tai käymällä uimassa kotimatkalla.

Työelämän muututtua hybridimalliin monella etätyöläisellä kannettavat tietokoneet ja puhelimet nököttävät kotitoimistolla käden ulottuvilla. Muokkaa kotiympäristö lomaympäristöksi. Vähintäänkin on hyvä hiljentää Teams puhelimesta ja laittaa tietokone vaatekaapin alahyllylle odottamaan.

4. Kunnioita lomaasi tarpeeksi

Osa meistä suhtautuu työelämään joustavammin, eikä yksittäiseen sähköpostiin tai puheluun vastaaminen loman aikana aiheuta kohtuutonta kuormitusta. Suurimmalle osalle työntekijöistä tämä ei kuitenkaan ole tarpeellista ja työ saa jäädä loman ajaksi työpaikalle.

Omista rajoistasi voit muistuttaa esimerkiksi sähköpostin automaattivastauksissa – näin kenenkään ei tarvitse arvailla, oletko loma-aikana tavoitettavissa työasioissa.

Muista, että loma ja vapaat ovat ensisijaisesti sinua eikä työtäsi varten. Lomalla sinulla on mahdollisuus palautua tavallista enemmän ja tehdä asioita, mihin arjessa ei aina riitä aikaa.

Loman täyttäminen vuoden varrella kertyneillä tehtävillä voi tuoda onnistumisten sijaan lisästressiä ja paineita. Tekeminen ei lomalla ole kiellettyä, mutta kuuntele itseäsi tarkasti, ettei lomasta muodostu työleiri.

Terveystalon mediapäivystys

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 377 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 152 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2023 Suomen Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 7,6 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 15 500 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com