• Terveystalo Oyj/

Terveystalo ja MSD tiivistävät yhteistyötä – fokuksessa erityisesti uusien lääkehoitojen kehittäminen ja suomalaisten terveyttä edistävät kehityshankkeet

Terveystalo ja lääkeyhtiö MSD ovat solmineet kumppanuussopimuksen yhteistyön lisäämisestä. Yhteistyö koskee erityisesti kliinisiä lääketutkimuksia ja väestön terveyttä edistäviä innovatiivisia kehittämishankkeita.

Terveystalo on vahva toimija perusterveydenhuollossa sekä työterveydessä tuntien erityisen hyvin työikäisen väestön terveydentilan. MSD on puolestaan yksi maailman suurimmista lääkeyhtiöistä, joka kehittää uusia lääkkeitä sairauksiin, joihin ei vielä ole olemassa tehokkaita hoitoja. Yhteistyön tiivistäminen mahdollistaa entistä paremmin lääketieteellisten tutkimushankkeiden, joissa kehitetään uusia, parempia tapoja hoitaa potilaita, rantautumisen Suomeen. Terveysdatan hyödyntäminen, terveydenhuollon digitalisoituminen ja Terveystalon nopeasti kehittyneet edellytykset lääketutkimusten toteuttamiseen toimivat yhteistyön katalyytteinä.

– Terveystalolla on Suomen laajin terveydenhuollon verkosto, kattava tietopohja työikäisestä väestöstä ja jo pitkälle digitalisoitu, ketterä toimintamalli. Terveystalo on myös aktiivinen lääketutkimusten toteuttaja ja sen biopankki, ainoana yksityisenä Suomessa, kehittyy nopeasti. Nämä lähtökohdat tarjoavat houkuttelevan maaperän yhteistyölle, jota on nyt yhteistyösopimuksen avulla aiempaa helpompi toteuttaa, toteaa MSD:n toimitusjohtaja Patricia Drake.

Kansallisen terveysalan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kasvustrategian yhtenä keskeisenä tavoitteena on parantaa ihmisten terveyttä ja hyvinvointia tutkimuksen luomien mahdollisuuksien kautta, sekä tehdä Suomea kansainvälisesti tunnetuksi terveysalan kärkimaana. Terveystalon ja MSD:n yhteistyö parantaa myös Suomen houkuttelevuutta kansainvälisen tutkimuksen kohdemaana ja tukee siten kasvustrategian tavoitteita. Yhteistyö myös tiivistää MSD:n ja Terveystalon välistä koulutusyhteistyötä.

– Huippututkimuksen avulla syntyvillä terveysinnovaatioilla voimme vaikuttaa yhteiskunnallisesti merkittäviin sairauksiin sekä auttaa näihin sairastuneiden henkilöiden elämänlaatua. Tiiviimmästä koulutuksellisesta yhteistyöstä hyötyvät ensisijaisesti suomalaiset potilaat ja se tarjoaa myös Terveystalon asiantuntijoille ja tutkijoille erinomaisen vaihtoehdon osaamisensa kehittämiseen osallistumalla merkittäviin kansainvälisiin tutkimushankkeisiin, kertoo Terveystalon johtava ylilääkäri Petri Bono.

Lisätietoja medialle

johtava ylilääkäri Petri Bono, Suomen Terveystalo, p. 050 427 0943, petri.bono@terveystalo.com

toimitusjohtaja Patricia Drake, MSD Finland Oy, p. 050 130 6060, patricia.drake@merck.com

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa noin 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut. Vuonna 2019 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,7 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com