Terveystalo käynnistää koronavirustestauksen Oulussa

Terveystalo on sopinut THL:n kanssa koronavirusnäytteenoton käynnistämisestä ja aukaisee maanantaina 16.3.2020 erillisen testauspisteen Oulun Terveystalon yhteyteen. Koronavirustestaukseen pääsee etälääkärin vastaanoton kautta lähetteellä.

Potilaat ohjataan näytteenottoa varten Terveystalon testauspisteisiin Lääkäri Chat 24/7 –vastaanoton kautta. Terveystalossa otetaan näytteitä vain THL:n hyväksymien kriteerien mukaan, eli hengitystieinfektio-oireisista terveydenhuollon ammattilaisista ja iäkkäistä henkilöistä, sekä henkilöistä, joilla on akuutin hengitystieinfektion oireita ja joilla on syytä epäillä koronavirusta altistumistietojen tai matkustushistorian perusteella. Terveystalon lääkäri tekee itse arvion testauksen tarpeellisuudesta ja ilmoittaa jokaisen positiivisen tuloksen asiakkaan sairaanhoitopiirin tai erityisvastuualueen infektiolääkärille.

– Käynnistämällä koronavirustestauksen Oulussa vastaamme asiakkailtamme tulleeseen tarpeeseen mahdollistaa testaus kriteerit täyttäviltä henkilöiltä. Samalla helpotamme julkisen terveydenhuollon painetta ja ruuhkaa testauksiin. Haluamme nopeuttaa koronavirustartuntojen löytämistä, jotta viruksen laajamittainen leviäminen hidastuisi ja tartuntaketjut saataisiin pysäytettyä Suomessa, kertoo Terveystalon johtava ylilääkäri Petri Bono

Terveystalossa koronavirustestaukseen pääsee etälääkärin vastaanoton kautta.

– Olemme rakentaneet mahdollisimman digitaalisen asiakaspolun, missä ohjaamme asiakkaan etälääkärille testaustarpeen arvioon. Tavoitteenamme on pitää terveydenhuollon ammattilaisten työkyky korkealla, koska he ovat koronavirustilanteessa avainasemassa. Etälääkärillä asioidessa säästyy myös kliinisessä tutkimuksessa tarpeen olevia suojavarusteita, kuten hengityssuojaimia, joiden saatavuudessa on jo kerrottu olevan globaaleja haasteita. Asiointi etälääkärin vastaanotolla palvelee tässä tarkoituksessa erittäin hyvin, Bono jatkaa.

Terveystalon testauspisteet sijaitsevat Oulun lisäksi Helsingissä, Espoossa, Tampereella, Turussa ja Kuopiossa. Mahdollisen altistuksen välttämiseksi testauspisteet sijaitsevat Terveystalon toimipaikan yhteydessä erillään muusta toiminnasta.

– Jokaiseen Terveystalon koronavirustestausta tarjoavaan toimipaikkaan on tehty tarkka suunnitelma potilaan ohjaamisesta näytteenottoa varten pystytettyyn erilliseen testauspisteeseen. Henkilökunnallamme on täysi valmius huolehtia koronavirustestaamisesta. Erillisessä testauspisteessä tapahtuva näytteenotto ei altista muita asiakkaitamme tai asianmukaisesti suojautunutta henkilöstöämme, Bono kertoo.

Lisätietoa Terveystalon koronavirustestauksesta

Lisätietoa medialle:
Terveystalon viestintä/mediapäivystys

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa noin 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2019 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,7 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com