• Terveystalo Oyj/

Terveystalo-konsernin osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2023: Etuajassa edennyt tulosparannus näkyi selvästi kolmannen vuosineljänneksen tuloksessa

Terveystalo Oyj, osavuosikatsaus 27.10.2023 klo 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Terveystalon tammi-syyskuun 2023 osavuosikatsauksesta. Tiedote kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme, osoitteessa: https://www.terveystalo.com/fi/yhtio/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/

Heinäsyyskuu 2023 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 1,5 % vertailukaudesta 280,5 (276,4) miljoonaan euroon.
    Terveydenhuollon palveluiden liikevaihto kasvoi 7,2 % ja oli 209,3 (195,2) miljoonaa euroa. Portfolioliiketoimintojen liikevaihto laski 12,1 % pääasiassa päättyneiden ulkoistussopimusten vuoksi ja oli 60,5 (68,8) miljoonaa euroa.
    Ruotsi-segmentin
    liikevaihto laski 11,5 % ja oli 15,8 (17,8) miljoonaa euroa. Ruotsin kruunumääräinen liikevaihto laski 0,9 %.
  • Oikaistu1) liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) kasvoi 69,7 %
    21,1 (12,5) miljoonaan euroon ja oli 7,5 (4,5) % liikevaihdosta.
    Kannattavuuden kasvu tuli pääosin Terveydenhuollon palveluista. Kannattavuutta vahvistivat myynnin jakauman normalisoituminen ja tulosparannusohjelman hinnoittelua ja operatiivista tehokkuutta parantavien toimien eteneminen. Pitkittyneen inflaation vaikutukset vaimensivat kannattavuuden vahvistumista.
  • EBITA-vaikutteiset vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät1) olivat 2,7 (1,0) miljoonaa euroa.
  • Kauden tulos oli 3,3 (-19,6) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos, EPS oli 0,03 (-0,15) euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta kasvoi 35,6 (4,8) miljoonaan euroon toimintaan sitoutuneen käyttöpääoman vähentymisen vuoksi.
  • Tulosparannusohjelman oikaistu EBITA-vaikutus kolmannella neljänneksellä oli noin 10 miljoonaa euroa.

Tammisyyskuu 2023 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 2,1 % vertailukaudesta 944,0 (924,3) miljoonaan euroon.
    Terveydenhuollon palveluiden liikevaihto kasvoi 5,4 % ja oli 693,8 (658,3) miljoonaa euroa.
    Portfolioliiketoimintojen liikevaihto laski 7,9 % ja oli 199,9 (217,0) miljoonaa euroa.

Ruotsi-segmentin liikevaihto kasvoi 1,0 % ja oli 65,9 (65,2) miljoonaa euroa. Ruotsin kruunumääräinen liikevaihto kasvoi 10,1 %.
  • Oikaistu1) liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) kasvoi 14,0 % 86,1 (75,5) miljoonaan euroon ja oli 9,1 (8,2) prosenttia liikevaihdosta.
  • EBITA-vaikutteiset vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät1) olivat 15,7 (3,4) miljoonaa euroa.
  • Kauden tulos oli 21,9 (16,8) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos, EPS oli 0,17 (0,13) euroa.
  • Nettovelka/oikaistu käyttökate oli 3,1 (3,1).
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 97,4 (64,4) miljoonaa euroa.
  • Vähintään 50 miljoonan euron vuositason (run-rate) EBITA-parannukseen vuoden 2024 loppuun mennessä tähtäävä tulosparannusohjelma on edennyt hyvin ja tavoite tullaan saavuttamaan etuajassa. Katsauskauden loppuun mennessä toteutettujen toimenpiteiden arvioidaan parantavan vuositason kannattavuutta yli 40 miljoonalla eurolla.
    • Ohjelman oikaistu EBITA-vaikutus tammi-syyskuussa oli noin 23 miljoonaa euroa.
    • Yhtiö arvioi ohjelman koko vuoden 2023 oikaistun EBITA-vaikutuksen olevan yli 30 miljoonaa euroa.
  • 1.1.2023 lähtien Terveystalo konserni muodostuu kolmesta raportoitavasta segmentistä: Terveydenhuollon palveluista, Portfolioliiketoiminnoista ja Ruotsista. Vertailukelpoiset, uuden raportointirakenteen mukaiset tiedot tilikaudelta 2022 on julkaistu 28.3.2023.

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.

1)  Oikaisut ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia olennaisia eriä, jotka liittyvät liiketoiminnan hankintojen kuluihin, liiketoiminnan uudelleenjärjestelykuluihin, omaisuuden nettomyyntivoittoihin ja -tappioihin, arvonalentumisiin sekä strategisiin projekteihin ja muihin vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin. Tulosparannusohjelmaan liittyvien oikaisuiden tulosvaikutus kolmannella neljänneksellä oli noin 2,9 miljoonaa euroa ja tammi-syyskuussa 16,4 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Ville Iho: Tulosparannus etenee etuajassa

Terveystalon liikevaihto kasvoi 1,5 % 280,5 miljoonaan euroon vuoden kolmannella, kausiluonteisesti hiljaisimmalla neljänneksellä. Vertailukauden koronatestauksella, päättyneillä ulkoistussopimuksilla ja valuuttakurssilla oli negatiivinen vaikutus liikevaihtoon. Ilman näitä muutoksia orgaaninen kasvu oli noin 6 %. Terveydenhuollon palvelut -segmentti kasvoi yli 7 % vertailukaudesta erityisesti leikkaustoiminnan volyymikasvun ja 2022 vuoden alussa tehtyjen onnistuneiden hinnoittelutoimenpiteiden ansiosta. Portfolioliiketoimintojen liikevaihto laski suunnitellusti ulkoistusliiketoiminnan päättyneiden sopimusten vuoksi. Ruotsissa kesälomakauden jälkeen edellisvuotta hieman hitaammin käynnistynyt kysyntä ja selvästi heikentynyt valuuttakurssi vaikuttivat liikevaihtoa laskevasti.

Terveystalon kannattavuus vahvistui suunnitellusti ja Oikaistu EBITA kasvoi 69,7 % 21,1 miljoonaan euroon. Kannattavuus parani Terveydenhuollon palvelut -segmentin asiakas- ja palvelujakauman vahvistumisen sekä hyvin edenneen tulosparannusohjelman ansiosta.

Käynnistimme vuosi sitten tulosparannusohjelman, joka on edennyt nopeasti. Tulosparannusohjelman katsauskauden loppuun mennessä tehtyjen toimenpiteiden arvioidaan parantavan vuositason kannattavuutta yli 40 miljoonalla eurolla ja ohjelman tulosvaikutuksen olevan yli 30 miljoonaa euroa koko vuodelta 2023. Yleisen korkotason nousu, pitkittynyt inflaatio ja makrotalouden yleisnäkymä korostavat tulosparannusohjelman tärkeyttä myös tulevien kvartaalien aikana. Olemme sitoutuneet saavuttamaan vähintään 12 prosentin oikaistun EBITA-marginaalin vuonna 2025 taloudellisten tavoitteidemme mukaisesti, ja tulemme saavuttamaan tulosparannusohjelman 50 miljoonan euron tavoitteen etuajassa.

Toimintaympäristön lähiajan näkymät ovat kaksijakoiset. Vuoden 2024 alussa tapahtuva Kelan korvauksien merkittävän noston odotetaan tukevan yleis- ja erikoislääkärin vastaanottojen, psykiatrian sekä suunterveyden peruspalveluiden kuluttajakysyntää, ja vähentävän painetta pahoin ruuhkautuneesta julkisesta perusterveydenhuollosta. Myös vakuutusrahoitteinen markkina jatkaa kasvuaan. Toisaalta heikentyvät makrotalouden näkymät vaikuttavat väistämättä yritysten ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen sekä Suomessa että Ruotsissa. Vahvan ja monipuolisen asiakaskantamme, kattavan palvelutarjoamamme ja tavoitteeseen etuajassa pääsevän tulosparannusohjelmamme ansiosta kykenemme kuitenkin kasvattamaan liiketoimintaamme kannattavasti myös pehmeämmässä markkinatilanteessa.

Tulosparannushankkeiden rinnalla olemme jatkaneet satsauksia teknologiaan, asiakaspalveluun ja tuotteisiimme. Asiakkaamme ovat tällä hetkellä tyytyväisempiä kuin koskaan Terveystalon palveluihin vastaanottojen NPS:n ollessa yli 86:n. Tärkeimmässä asiakassegmentissämme yritysterveydessä olemme parantaneet teknologian avulla hoitopolkuja ja samaan aikaan tuoneet kumppanimme Nightingalen kanssa uutta diagnostiikkaa terveyden edistämiseen. Kesäkuusta alkaen oirearviointityökalumme on ohjannut asiakkaitamme oikean asiantuntijan luo oikeaan kanavaan tekoälyä hyödyntävän oirekartoituksen avulla, sujuvoittaen sekä hoitoon pääsyä että ammattilaisen työtä. Nightingalen verianalyysiteknologian avulla kykenemme tehostamaan sairauksien ennaltaehkäisyä, kun elintapasairauksien riskit saadaan yksilökohtaisemmin selville.

Teemme jatkuvasti työtä kohti tiedolla johdettua, integroitua terveydenhuoltoa tarjotaksemme vaikuttavimman ennaltaehkäisyn ja hoidon sekä parhaan asiakas- ja ammattilaiskokemuksen. Osoituksena onnistumisistamme kolmannella vuosineljänneksellä on kaikkien aikojen korkein asiakassuositteluindeksi NPS, sekä useat palkinnot toimialan kiinnostavimpana työnantajana. Jatkamme taistelua terveemmän elämän puolesta.

Tärkein ensin,

Ville Iho

Tulosohjeistus vuodelle 2023

Terveystalo arvioi koko vuoden 2023 liikevaihdon kasvavan (2022: 1 259 miljoonaa euroa) ja oikaistun liikevoiton ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) olevan 9,1 % –10,1 % liikevaihdosta (2022: 8,4 %).

Arviot perustuvat nykyisellä tasolla säilyvään kuluttajakysyntään ja työllisten määrään Suomessa ja Ruotsissa, tulosparannusohjelman yli 30 miljoonan euron tulosvaikutukseen vuonna 2023 sekä pitkittyneeseen inflaatioon. Arviot olettavat lisäksi, että julkisen sektorin käyttäytymisessä ei tapahdu olennaisia muutoksia, lukuun ottamatta ulkoistusliiketoiminnan liikevaihdon vähenemistä vuoden 2022 tasosta. Arviot eivät sisällä merkittäviä yrityskauppoja tai divestointeja.

Taloudelliset tavoitteet

Terveystalon tavoitteena on:

• vähintään 5 prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu orgaanisen kasvun ja yritysostojen avulla
  • vähintään 12 % oikaistu EBITA-marginaali vuonna 2025
  • enintään 3,5-kertainen Nettovelka / oikaistu EBITDA
    Velkaantuminen voi kuitenkin tilapäisesti ylittää tavoitetason, esimerkiksi yritysostojen yhteydessä.
  • maksaa vähintään 40 prosenttia tilikauden voitosta osinkona
    Ehdotetun osingon tulee kuitenkin ottaa huomioon Terveystalon pitkän aikavälin kehitystarpeet ja taloudellinen asema.

Avainluvut

Terveystalo konserni, milj. euroa 7–9/
7–9/
Muutos, % 1–9/
1–9/
Muutos, % 2022
Liikevaihto 280,5 276,4 1,5 944,0 924,3 2,1 1 259,1
Oikaistu liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) * 1) 21,1 12,5 69,7 86,1 75,5 14,0 105,2
Oikaistu liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % * 1) 7,5 4,5 - 9,1 8,2 - 8,4
Liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) 1) 18,4 11,4 60,7 70,4 72,2 -2,5 95,9
Liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % 1) 6,6 4,1 - 7,5 7,8 - 7,6
Liikevoitto/-tappio (EBIT) 10,2 -24,6 141,5 44,3 21,1 109,5 33,9
Liikevoitto/-tappio (EBIT), % 3,6 -8,9 - 4,7 2,3 - 2,7
Oman pääoman tuotto (ROE), % 1) - - - 5,1 7,1 - 4,1
Omavaraisuusaste, % 1) - - - 39,0 40,2 - 40,2
Osakekohtainen tulos (€) 0,03 -0,15 116,7 0,17 0,13 30,3 0,19
Ulkona olevien osakkeiden painotettu keskimääräinen lukumäärä, 1000 kpl 126 556 126 548 - 126 554 126 348 - 126 508
Nettovelka1) - - - 597,2 580,9 2,8 566,6
Nettovelkaantumisaste (Gearing), % 1) - - - 103,5 99,2 - 95,7
Nettovelka/Oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta) * 1) - - - 3,1 3,1 - 3,2
Oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta), ilman IFRS 16 * 1) - - - 133,1 135,4 -1,7 122,2
Nettovelka, ilman IFRS 161) - - - 391,5 406,1 -3,6 386,8
Oikaistu nettovelka/oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta), ilman IFRS 16 * 1) - - - 2,9 3,0 - 3,2
Henkilöstö keskimäärin HTV - - - 6 471 6 685 -3,2 6 552
Ammatinharjoittajat kauden lopussa - - - 6 126 5 852 4,7 5 928

*) Oikaisut ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia olennaisia eriä, jotka liittyvät liiketoiminnan hankintojen kuluihin, liiketoiminnan uudelleenjärjestelykuluihin, omaisuuden myyntivoittoihin ja -tappioihin, arvonalentumisiin sekä strategisiin projekteihin ja muihin vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin.

1) Vaihtoehtoinen tunnusluku. Terveystalo esittää IFRS-tunnuslukujen lisäksi täydentäviä, vaihtoehtoisia tunnuslukuja, joita yhtiö seuraa sisäisesti ja jotka antavat merkittävää yhtiötä koskevaa lisätietoa johdolle, sijoittajille, arvopaperimarkkina-analyytikoille ja muille tahoille yhtiön toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista. Näitä ei tulisi tarkastella erillisenä IFRS:n mukaisista tunnusluvuista eikä niitä korvaavina tunnuslukuina.

Tiedotustilaisuus
Terveystalo järjestää englanninkielisen tuloswebcastin ja puhelinkonferenssin perjantaina 27.10.2023 klo 10.30 Suomen aikaa. Webcastia voi seurata osoitteessa: https://terveystalo.videosync.fi/2023-q3-results

Puhelinkonferenssiin pääsee liittymään rekisteröitymällä oheisen linkin kautta: http://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=10010304

Rekisteröinnin jälkeen saat käyttöösi puhelinnumerot ja tunnuskoodin.

Helsingissä 26.lokakuuta 2023

Talousjohtaja Juuso Pajunen
Puh.

Viestintä- sijoittajasuhde- ja vastuullisuusjohtaja Kati Kaksonen
Puh. 010 345 2034
kati.kaksonen@terveystalo.com

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 370 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 155 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2022 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8,5 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 16 800 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com