• Terveystalo Oyj/

Terveystalo-konsernin osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2023: Vahva kysyntä siivitti hyvää tuloskehitystä, Terveystalo antaa tulosohjeistuksen vuodelle 2023

Terveystalo Oyj, osavuosikatsaus 28.4.2023 klo 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Terveystalon tammi-maaliskuun 2023 osavuosikatsauksesta. Tiedote kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme, osoitteessa: https://www.terveystalo.com/fi/yhtio/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/

Tammi-maaliskuu 2023 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 3,4 % vertailukaudesta 341,1 (329,7) miljoonaan euroon.
    Terveydenhuollon palveluiden liikevaihto kasvoi 4,5 % ja oli 249,8 (239,0) miljoonaa euroa. Portfolioliiketoimintojen liikevaihto laski 4,1 % ja oli 70,8 (73,8) miljoonaa euroa.
    Ruotsi-segmentin liikevaihto kasvoi 14,9 % ja oli 25,5 (22,2) miljoonaa euroa.
  • Oikaistu1) liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) laski 6,4 %
    36,5 (38,9) miljoonaan euroon ja oli 10,7 % (11,8) % liikevaihdosta.
    Koronatestauksen väheneminen ja myynnin jakauman muutoksista aiheutunut kustannusten kasvu heikensivät kannattavuutta vertailukauteen nähden. Kannattavuutta vahvistivat suunnitellusti edennyt tulosohjelma ja toimintojen tehostuminen.
  • Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät1) olivat 9,4 (0,7) miljoonaa euroa.
  • Kauden tulos oli 11,1 (25,3) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos, EPS oli 0,09 (0,20) euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 35,9 (24,8) miljoonaa euroa.
  • Vähintään 50 miljoonan euron vuositason (run-rate) EBITA-parannukseen vuoden 2024 loppuun mennessä tähtäävä tulosparannusohjelma on edennyt suunnitellusti. Katsauskauden loppuun mennessä toteutettujen toimenpiteiden arvioidaan parantavan vuositason kannattavuutta noin 25 miljoonalla eurolla. Yhtiö arvioi koko vuoden 2023 tulosvaikutuksen olevan noin 30 miljoonaa euroa.
  • Terveystalo on muuttanut toimintamalliaan ja sen seurauksena taloudellisen raportointinsa rakennetta tuodakseen paremmin esiin yhtiön eri liiketoimintojen kehitystä. Uusi raportointirakenne on yhdenmukainen sen kanssa, miten yhtiön johto seuraa Terveystalon liiketoimintojen operatiivista kehitystä.
  • 1.1.2023 lähtien Terveystalo konserni muodostuu kolmesta raportoitavasta segmentistä: Terveydenhuollon palveluista, Portfolioliiketoiminnoista ja Ruotsista. Vertailukelpoiset, uuden raportointirakenteen mukaiset tiedot tilikaudelta 2022 on julkaistu 28.3.2023.

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.

1)  Oikaisut ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia olennaisia eriä, jotka liittyvät liiketoiminnan hankintojen kuluihin, liiketoiminnan uudelleenjärjestelykuluihin, omaisuuden nettomyyntivoittoihin ja -tappioihin, arvonalentumisiin sekä strategisiin projekteihin ja muihin vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin. Tulosparannusohjelmaan liittyvät kulut olivat noin 9,7 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Ville Iho: Hyvä tulos vahvan kysynnän siivittämänä, tulosparannusohjelmalla 30 miljoonan eurontulosvaikutus vuonna 2023

Vahva kysyntä jatkui vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä, ja Terveystalon liikevaihto kasvoi 3,4 % 341 miljoonaan euroon erityisesti Terveydenhuollon palvelut -segmentin vetämänä. Olemme pärjänneet hyvin inflatorisessa ympäristössä ja kyenneet kasvattamaan liikevaihtoa hinnoittelun ja palvelumyynnin kasvun avulla, vaikka vertailukauden ennätyskorkea koronatestaus on pudonnut lähes nollaan ja ulkoistusliiketoiminnasta on hävinnyt 21 % liikevaihtoa päättyneiden sopimusten vuoksi.

Vastaanottojen liikevaihto jatkoi kasvuaan hinnankorotusten, fyysisten vastaanottojen tarjonnan kasvun ja asiakasmixin parantumisen ansiosta. Yritys- ja kuluttaja-asiakkaiden osuus liikevaihdosta kasvoi selvästi. Koronatestauksesta puhdistetun diagnostiikan liikevaihto jatkoi syksyllä alkanutta elpymistään ja lähestyy jo pandemiaa edeltävää tasoa. Kivijalan lisäksi myös digikanavissa alkaneiden hoitopolkujen jatkuvuus on parantunut myös jatkolähettämisessä. Myös pandemiaan voimakkaasti reagoineen suunterveyden palveluiden kysyntä näyttää elpyvän; Portfolioliiketoiminnoissa Suunterveyden palveluiden liikevaihto kasvoi 17 % vertailukaudesta.

Ruotsin liiketoiminta kehittyi positiivisesti. Liikevaihto kasvoi 15 % vertailukaudesta 26 miljoonaan euroon sekä yrityskauppojen että orgaanisen kasvun ansioista. Vertailukelpoinen EBITA vahvistui tehokkuusparannusten ansiosta 141 % ja oli ennätyskorkea, 7,2 % liikevaihdosta.

Oikaistu EBITA päätyi 36,5 miljoonaan euroon ja oli 10,7 % liikevaihdosta, mikä on hieman vertailukauden alapuolella. Tulosparannusohjelmamme on edennyt ripeästi. Olemme tyytyväisiä parannustahtiimme, vaikka kannattavuutemme ei vielä ole tavoitteessamme. Q1:n loppuun mennessä tehtyjen toimenpiteiden arvioidaan parantavan vuositason kannattavuutta noin 25 miljoonalla eurolla ja ohjelman koko vuoden 2023 tulosvaikutuksen arvioidaan olevan noin 30 miljoonaa euroa. Kahden vuoden ohjelmassa nopeimmin toteutettavat toimenpiteet on nyt tehty ja parhaillaan toteutuksessa olevat ja suunnitellut muutokset vaativat pitkäkestoisempaa operatiivista kehitystyötä.

Muutimme vuoden alusta taloudellisen raportointimme rakennetta uuden toimintamallimme mukaisesti tuodaksemme paremmin esiin yhtiön eri liiketoimintojen kehitystä ja niiden vaikutusta tulokseen. Markkinaympäristön ailahtelevuudesta huolimatta olemme luottavaisia katsoessamme tulevaan ja vahvistamme taloudellisen suoriutumisemme ennustettavuutta antamalla tulosohjeistuksen vuodelle 2023.

Vuosien 2023–2024 prioriteettimme on viedä läpi tulosparannusohjelmamme ja vahvistaa ydinliiketoimintaamme, Terveydenhuollon palveluita. Strategiamme on tarjota integroitua, parhaan lääketieteellisen tiedon ja digitaaliset työkalut yhdistävää hoitoa. Keskittymällä integroituihin hoitopolkuihin vahvistamme paitsi hoidon jatkuvuutta ja vaikuttavuutta myös asiakaskokemusta sekä taloudellista suorituskykyämme. Tarjoamme syvemmän katsauksen Terveystalon liiketoimintaympäristöstä, strategiasta ja uudesta toimintamallista sekä kaksivuotisen tulosparannusohjelmamme edistymisestä Helsingissä järjestettävässä pääomamarkkinapäivässämme 10.5.2023.

Kun kyse on terveydestä, laadukas hoito ja sujuva hoitoon pääsy ovat kaikki kaikessa. Tyytyväiset asiakkaat, jotka kokevat saavansa tarvitsemansa avun ja hoidon ovat kaiken tekemisemme perusta. Olemmekin ylpeitä asiakassuositteluindeksimme ennätystasosta 84,5 ja hoidon vaikuttavuuden kokemusta mittaavan PEI-indeksin erinomaisesta kehityksestä. Nämä vahvistavat markkina-asemaamme ja kasvuamme tulevaisuudessa ja kertovat, että teemme oikeita asioita. Me Terveystalossa keskitymme terveyteen, jotta asiakkaamme voivat keskittyä elämässä tärkeämpään.

Tärkein ensin,

Ville Iho

Tulosohjeistus vuodelle 2023

Terveystalo arvioi koko vuoden 2023 liikevaihdon kasvavan (2022: 1 259 miljoonaa euroa) ja oikaistun liikevoiton ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) olevan 9,1 % –10,1 % liikevaihdosta.

Arviot perustuvat nykyisellä tasolla säilyvään kuluttajakysyntään ja työllisten määrään Suomessa ja Ruotsissa, tulosparannusohjelman noin 30 miljoonan euron tulosvaikutukseen vuonna 2023 sekä maltilliseen inflaatioon. Arviot olettavat lisäksi, että julkisen sektorin käyttäytymisessä ei tapahdu olennaisia muutoksia, lukuun ottamatta ulkoistusliiketoiminnan liikevaihdon vähenemistä vuoden 2022 tasosta. Arviot eivät sisällä merkittäviä yrityskauppoja tai divestointeja.

Taloudelliset tavoitteet

Terveystalon tavoitteena on:

• vähintään 5 prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu orgaanisen kasvun ja yritysostojen avulla
  • vähintään 12–13 % oikaistu EBITA-marginaali keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä
  • alle 3,5-kertainen Nettovelka /EBITDA. Velkaantuminen voi kuitenkin tilapäisesti ylittää tavoitetason, esimerkiksi yritysostojen yhteydessä.
  • maksaa vähintään 40 prosenttia tilikauden voitosta osinkona. Ehdotetun osingon tulee kuitenkin ottaa huomioon Terveystalon pitkän aikavälin kehitystarpeet ja taloudellinen asema.

Avainluvut

Terveystalo konserni, milj. euroa 1–3/
1–3/
Muutos, % 2022
Liikevaihto 341,1 329,7 3,4 1 259,1
Oikaistu liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) * 1) 36,5 38,9 -6,4 105,2
Oikaistu liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % * 1) 10,7 11,8 - 8,4
Liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) 1) 27,0 38,3 -29,4 95,9
Liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % 1) 7,9 11,6 - 7,6
Liikevoitto/-tappio (EBIT) 19,1 31,2 -38,9 33,9
Liikevoitto/-tappio (EBIT), % 5,6 9,5 - 2,7
Oman pääoman tuotto (ROE), % 1) 1,8 13,2 - 4,1
Omavaraisuusaste, % 1) 37,9 42,7 - 40,2
Osakekohtainen tulos (€) 0,09 0,20 -56,0 0,19
Ulkona olevien osakkeiden painotettu keskimääräinen lukumäärä,
1000 kpl
126 551 126 439 - 126 508
Nettovelka1) 584,0 536,8 8,8 566,6
Nettovelkaantumisaste (Gearing), % 1) 103,0 85,0 - 95,7
Nettovelka/Oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta) * 1) 3,3 2,6 - 3,2
Oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta), ilman IFRS 16 * 1) 122,1 160,5 -23,9 122,2
Nettovelka, ilman IFRS 161) 393,5 365,1 7,8 386,8
Oikaistu nettovelka/oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta), ilman IFRS 16 * 1) 3,2 2,3 - 3,2
Henkilöstö keskimäärin HTV 6 507 6 202 4,9 6 552
Ammatinharjoittajat kauden lopussa 6 087   5 713 6,5 5 928
Vastuullisuus
PEI-indeksi2) 2,9 N/A N/A N/A
Asiakassuositteluindeksi NPS, vastaanotot 84,5 82,8 2,1 82,7

*) Oikaisut ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia olennaisia eriä, jotka liittyvät liiketoiminnan hankintojen kuluihin, liiketoiminnan uudelleenjärjestelykuluihin, omaisuuden myyntivoittoihin ja -tappioihin, arvonalentumisiin sekä strategisiin projekteihin ja muihin vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin.
1) Vaihtoehtoinen tunnusluku. Terveystalo esittää IFRS-tunnuslukujen lisäksi täydentäviä, vaihtoehtoisia tunnuslukuja, joita yhtiö seuraa sisäisesti ja jotka antavat merkittävää yhtiötä koskevaa lisätietoa johdolle, sijoittajille, arvopaperimarkkina-analyytikoille ja muille tahoille yhtiön toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista. Näitä ei tulisi tarkastella erillisenä IFRS:n mukaisista tunnusluvuista eikä niitä korvaavina tunnuslukuina.

2) PEI-indeksin (Patient Enablement Instrument) avulla mitataan, kokeeko asiakas pärjäävänsä oireensa tai sairautensa kanssa vastaanoton jälkeen paljon paremmin, paremmin, entiseen tapaan vai huonommin. Asteikko on -1–4.

Tiedotustilaisuus
Terveystalo järjestää englanninkielisen tuloswebcastin ja puhelinkonferenssin perjantaina 28.4.2023 klo 10.30 Suomen aikaa. Webcastia voi seurata osoitteessa: https://terveystalo.videosync.fi/2023-q1-results

Puhelinkonferenssiin pääsee liittymään rekisteröitymällä oheisen linkin kautta. Rekisteröinnin jälkeen saat käyttöösi puhelinnumerot ja tunnuskoodin. http://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=10010302

Helsingissä 27. huhtikuuta 2023

Lisätietoja:
Talousjohtaja Juuso Pajunen
Puh.

Viestintä- sijoittajasuhde- ja vastuullisuusjohtaja Kati Kaksonen
Puh. 010 345 2034
kati.kaksonen@terveystalo.com

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 370 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 155 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2022 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8,5 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 16 800 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com