• Terveystalo Oyj/

Terveystalo-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2022: Vahva kasvu jatkui, toimintaympäristön muutokset painoivat kannattavuutta

Terveystalo Oyj, Puolivuosikatsaus 2022, 19.7.2022 klo 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Terveystalon tammi-kesäkuun 2022 puolivuosikatsauksesta. Tiedote kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme, osoitteessa: https://www.terveystalo.com/fi/yhtio/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/

Huhti-kesäkuu 2022 lyhyesti

Liikevaihto kasvoi 15,6 % vertailukaudesta 318,2 (275,3) miljoonaan euroon. Ruotsi ja muut -segmentin1) ulkoinen liikevaihto oli 25,2 miljoonaa euroa ja vastasi 9,2 %-yksikköä liikevaihdon kasvusta.

Oikaistu2) liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) laski 18,2 % 24,1 (29,5) miljoonaan euroon ja oli 7,6 (10,7) % liikevaihdosta. Tarjonnan haasteet, myynnin jakauman muutos sekä kustannusten kasvu heikensivät kannattavuutta vertailukauteen nähden.

Oikaisut, vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat 1,7 (0,8) miljoonaa euroa.

Kauden tulos oli 11,1 (16,2) miljoonaa euroa.

Osakekohtainen tulos, EPS oli 0,09 (0,13) euroa.

Liiketoiminnan rahavirta oli 34,8 (47,3) miljoonaa euroa.

Tammi-kesäkuu 2022 lyhyesti

Liikevaihto kasvoi 17,0 % vertailukaudesta 647,9 (554,0) miljoonaan euroon. Ruotsi ja muut -segmentin1) ulkoinen liikevaihto oli 47,4 miljoonaa euroa ja vastasi 8,5 %-yksikköä liikevaihdon kasvusta.

Oikaistu2) liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) laski 63,1 (67,7) miljoonaan euroon ja oli 9,7 (12,2) prosenttia liikevaihdosta.

Oikaisut, vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat 2,3 (1,0) miljoonaa euroa.

Kauden tulos oli 36,4 (40,1) miljoonaa euroa.

Osakekohtainen tulos, EPS oli 0,29 (0,32) euroa.

Nettovelka/oikaistu käyttökate oli 2,7 (2,7).

Liiketoiminnan rahavirta oli 59,6 (78,4) miljoonaa euroa.

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.

1) Muodostuu konsernin liiketoiminnoista Ruotsissa, Virossa ja Hollannissa. Feelgood (Ruotsi) on yhdistelty 1.7.2021 alkaen. Viron ja Hollannin vaikutus liikevaihtoon raportointikaudella ei ole ollut merkittävä.

2) Oikaisut ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia olennaisia eriä, jotka liittyvät liiketoiminnan hankintojen kuluihin, liiketoiminnan uudelleenjärjestelykuluihin, omaisuuden nettomyyntivoittoihin ja -tappioihin, strategisiin projekteihin ja muihin vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin.

Toimitusjohtaja Ville Iho: Kysyntä on vahvaa, mutta tarjonnan haasteet rajoittavat kasvua ja painavat kannattavuutta

Vahvana jatkuva kysyntä tuki Terveystalon kasvua vuoden toisella kvartaalilla. Liikevaihto kasvoi lähes 16 prosenttia, josta Ruotsin osuus oli noin 9 prosenttiyksikköä. Yrityskaupat toivat noin puolet liikevaihdon kasvusta Suomessa.  Terveyspalveluiden varausasteet säilyivät erittäin korkealla ja tarjonta rajoitti orgaanista kasvua useimmissa palveluissa. Tavoitteista jäänyt tarjonta, heikentynyt myynnin mix ja muun muassa yrityskauppojen nostamat henkilöstökustannukset painoivat kannattavuutta vahvasta kysynnästä ja kasvusta huolimatta.  Oikaistu EBITA laski 18,2 prosenttia 24,1 miljoonaan euroon ja oli 7,6 prosenttia liikevaihdosta.

Tarjonta kasvoi vaatimattomasti vuoden takaiseen verrattuna, ja kasvu painottui edelleen digitaalisiin palveluihin. Ammattilaisten rekrytoinnissa onnistuttiin jakson aikana kuitenkin hyvin ja ammatinharjoittajien määrä kasvoi yli 10 prosenttia. Tämä positiivinen kehitys tulee näkymään viiveellä varsinaisissa tarjontaluvuissa. Tarjonnan vahvistamiseksi siirrämme entistä enemmän kehityspanoksia ammattilaisten työtä tehostaviin ratkaisuihin. Työtyytyväisyys Terveystalossa jatkuu korkealla tasolla henkilöstösuositteluindeksi eNPS:n ollessa 30 viimeisimmässä mittauksessa.

Oletustemme mukaisesti koronatestien määrä väheni, kun taas muu diagnostiikka ei ole vielä palautunut koronaa edeltävälle tasolle. Myynnin jakaumaan vaikutti negatiivisesti myös tarjonnan jääminen tavoitteista, kun sopimusasiakkaiden vastaanotot veivät kapasiteettia korkeampikatteisilta yksityisasiakkaiden hoitoketjuilta. Henkilöstökustannukset kasvoivat yrityskauppojen, uusien liiketoimintojen kasvupanostusten sekä proaktiivisten rekrytointien ajamina.

Ruotsin liiketoiminta kehittyi edelleen suunnitelmiemme mukaisesti. Jatkoimme toisella vuosineljänneksellä täydentäviä yritysostoja ja laajensimme palveluvalikoimaa myös uusille maksajaryhmille.

Digitaalisten vastaanottojen määrä kasvoi edelleen voimakkaasti, 28 prosenttia vertailukaudesta. Terveystalon digitaalisia ratkaisuja on ensimmäistä kertaa pilottikäytössä omien palvelujemme ulkopuolella julkisen sektorin asiakkailla. Tavoitteenamme on jatkossakin johtaa toimialamme uudistumista Suomessa, Ruotsissa ja myöhemmin myös uusilla markkinoilla. Terveystiedon tehokkaammalla käytöllä, paremmalla hoidonohjauksella ja etävastaanotoilla on mahdollista parantaa hoidon saatavuutta, työtyytyväisyyttä sekä tuottavuutta. Julkisen puolen digitaalisten kumppanuuksien kehittämisen lisäksi viemme syksyn aikana yritysterveyden ratkaisukokonaisuuden Ruotsiin.

Terveystalon markkina-asema ja kilpailukyky on vahva. Olemme kasvaneet nopeasti erityisesti digitaalisissa palveluissa, uusissa liiketoiminnoissa ja Ruotsin markkinalla ja ylittäneet kasvutavoitteemme moninkertaisesti. Vahvassa kysyntäympäristössä painopisteemme on ollut kasvussa ja asiakaskokemuksessa, mikä heijastuu myös suhteellisesti nopeammin kasvaneisiin henkilöstökuluihin. Ympäristössä, jossa inflaatiopaineet yhdistyvät kireään työmarkkinaan ja talouden yleiseen epävarmuuteen, painotamme kannattavuutta suhteessa kasvuun. Panostuksemme pitkän aikavälin kilpailukykyymme säilyvät, mutta ympäristön muuttuminen tulee näkymään kehityspanostusten prioriteeteissa, yrityskauppojen kriteereissä uusilla liiketoiminta-alueilla sekä rekrytointien ajoittamisessa. Meidän tulee myös tarkastella palveluidemme hinnoittelua, jotta se on linjassa yleisen kustannustason nousun kanssa.

Terveyspalvelujen kysyntää lisäävät megatrendit ovat voimistuneet pandemian aikana, ja huolimatta talouden epävarmuudesta kysyntä on erittäin korkealla. Missiomme taistella terveemmän elämän puolesta on ajankohtaisempi kuin koskaan, ja ydinmarkkinoidemme johtavana yksityisenä terveydenhuollon palveluntarjoajana meillä on keskeinen rooli ihmisten ja työyhteisöjen elämässä. Olemme sitoutuneet visioomme luoda maailma, jossa on vähemmän sairauspäiviä ja enemmän terveitä, onnellisia vuosia.

Kohti parempaa,

Ville Iho

Näkymät

• Terveyspalveluiden kysyntä on erittäin vahvaa ja laaja-alaista. Kasvua rajoittaa kuitenkin tarjonta. Kireät työmarkkinat ja voimistuva inflaatio luovat kasvavia paineita kustannuksiin, mukaan lukien palkkakuluihin.
  • Koronaan liittyvien palveluiden kysynnän odotetaan laskevan. Volyymin ennustaminen on kuitenkin yhä vaikeaa. Terveyspalveluiden kysynnän odotetaan kokonaisuudessaan pysyvän korkealla tasolla. Digipalveluiden kysynnän ennakoidaan edelleen kasvavan.
  • Yritysasiakkuuksissa ennaltaehkäisevien ja lakisääteisten työterveyspalveluiden kysynnän arvioidaan kehittyvän positiivisesti. Sairaudenhoidon kysynnän odotetaan jatkuvan vahvana. Merkittävät muutokset työllisyydessä voivat heijastua pohjalla olevaan kysyntään.
  • Yksityisasiakkaissa kokonaiskysynnän odotetaan säilyvän vahvana. Merkittävästi heikentynyt yleinen kuluttajaluottamus voi kuitenkin heijastua kysyntään.
  • Julkisen sektorin kysynnän odotetaan säilyvän vahvalla tasolla työterveydessä, palvelumyynnissä ja henkilöstöpalveluissa. Ulkoistusliiketoiminnan liikevaihdon odotetaan säilyvän vakaana. Kireät työmarkkinat luovat paineita erityisesti uusien ja korvaavien rekrytointien palkkakustannuksiin henkilöstö- ja ulkoistuspalveluissa.
  • Ruotsin työterveysmarkkinalla kysynnän arvioidaan kehittyvän positiivisesti johtuen pandemian aikana patoutuneesta kysynnästä.

Näkymät perustuvat odotettuun Terveystalon palveluiden kysynnän kehitykseen seuraavan kuuden kuukauden jaksolla verrattuna edelliseen kuuteen kuukauteen.

Covid-19 vaikutukset ja Terveystalon toimenpiteet

Vuoden 2022 toisella neljänneksellä Terveystalon palvelutuotannossa koronaan liittyvien palvelukokonaisuuksien osuus pieneni vertailukaudesta. Hyvinvointi- ja digitaaliset palvelut kasvoivat edelleen vertailukaudesta.

Ukrainan sodan vaikutukset

Ukrainan sodan välittömien vaikutusten arvioidaan olevan Terveystalolle hyvin vähäisiä. Terveystalolla ei ole liiketoimintaa Ukrainassa eikä pakotteiden alaisissa maissa tai näiden maiden kanssa. Sodan aiheuttamia epäsuoria vaikutuksia voi syntyä toimitusketjujen häiriöistä, inflaation kiihtymisestä tai mahdollisista rahoitusmarkkinoiden häiriöistä. Sodan aiheuttamat talousvaikutukset voivat viiveellä heikentää kuluttajien ostovoimaa sekä työllisten määrää ja tätä kautta heikentää Terveystalon palveluiden kysyntää, jos tilanne pitkittyy. Hankinnoissa hintojen nousu on näkynyt joidenkin tarvikkeiden hinnoissa, mutta tärkeimmät hankintasopimukset on tehty jo vuodelle 2022.  Materiaaliostot ovat noin 3 % Terveystalon operatiivisista kustannuksista. Sähkön hinnan nousu vaikuttaa operatiivisiin kustannuksiin, mutta sen vaikutus on konsernitasolla pieni. Toimitusajat ovat pidentyneet komponenttipulan vuoksi joissakin tuote- ja materiaaliryhmissä, kuten terveydenhuollon laitteissa.

Inflaation kiihtyminen tuo paineita palkkojen nostoon, joista neuvotellaan toimialalla keskitetysti mm. hoitajien osalta (noin 43 % työsuhteisista työntekijöistä). Palkka-inflaatio näkyy myös muiden ammattiryhmien rekrytoinneissa. Suurin osa (noin 96 %) Terveystalossa toimivista lääkäreistä on yksityisiä ammatinharjoittajia. Inflaatioon liittyvää taloudellista riskiä vähentää Terveystalon kyky hinnoitella palvelunsa.

Avainluvut

Terveystalo konserni, milj. euroa

4-6/

4-6/

Muutos, %

/2022

/2021

Muutos, %

Liikevaihto

318,2

275,3

15,6

647,9

554,0

17,0

1 154,6

Oikaistu käyttökate (EBITDA), * 1)

42,4

45,0

99,0

98,3

0,7

206,1

Oikaistu käyttökate (EBITDA), % * 1)

13,3

16,4

15,3

17,8

17,8

Käyttökate (EBITDA) 1)

40,7

44,2

96,7

97,4

201,8

Käyttökate (EBITDA), % 1)

12,8

16,0

14,9

17,6

17,5

Oikaistu liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) * 1)

24,1

29,5

63,1

67,7

141,0

Oikaistu liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % * 1)

7,6

10,7

9,7

12,2

12,2

Liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) 1)

22,5

28,7

60,7

66,7

136,7

Liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % 1)

7,1

10,4

9,4

12,0

11,8

Oikaistu liikevoitto/-tappio (EBIT) * 1)

16,2

23,6

48,1

56,0

114,4

Oikaistu liikevoitto/-tappio (EBIT), % * 1)

5,1

8,6

7,4

10,1

9,9

Liikevoitto/-tappio (EBIT)

14,6

22,8

45,8

55,0

110,1

Liikevoitto/-tappio (EBIT), %

4,6

8,3

7,1

9,9

9,5

Oman pääoman tuotto (ROE), % 1)

12,6

13,3

13,6

Omavaraisuusaste, % 1)

40,6

42,9

42,2

Osakekohtainen tulos (€)

0,09

0,13

0,29

0,32

0,63

Ulkona olevien osakkeiden painotettu keskimääräinen lukumäärä, 1000 kpl

Nettovelka1)

557,3

529,4

5,3

519,0

Nettovelkaantumisaste (Gearing), % 1)

92,1

87,0

85,2

Nettovelka/Oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta) * 1)

2,7

2,5

Varat yhteensä

1 493,9

1 419,0

5,3

1 448,6

Oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta), ilman IFRS 16 * 1)

155,5

153,8

1,1

156,9

Nettovelka, ilman IFRS 161)

383,0

347,2

10,3

340,6

Oikaistu nettovelka/oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta), ilman IFRS 16 * 1)

2,5

5,7

6,2

6,4

*) Oikaisut ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia olennaisia eriä, jotka liittyvät liiketoiminnan hankintojen kuluihin, liiketoiminnan uudelleenjärjestelykuluihin, omaisuuden nettomyyntivoittoihin ja -tappioihin, strategisiin projekteihin ja muihin vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin.
1) Vaihtoehtoinen tunnusluku. Terveystalo esittää IFRS-tunnuslukujen lisäksi täydentäviä, vaihtoehtoisia tunnuslukuja, joita yhtiö seuraa sisäisesti ja jotka antavat merkittävää yhtiötä koskevaa lisätietoa johdolle, sijoittajille, arvopaperimarkkina-analyytikoille ja muille tahoille yhtiön toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista. Näitä ei tulisi tarkastella erillisenä IFRS:n mukaisista tunnusluvuista eikä niitä korvaavina tunnuslukuina.
2) Laatuindeksi koostuu seitsemästä eri vaikuttavuusmittarista, jotka kuvaavat lääketieteellistä ja kokemuksellista laatua, hoidon saatavuutta ja ennaltaehkäisevän hoidon osuutta.
3) Sekajätteen määrä (tonnia) suhteessa liikevaihtoon (100 milj.)

Tiedotustilaisuus
Terveystalo järjestää englanninkielisen tuloswebcastin sekä puhelinkonferenssin 19.7.2022 klo 10.30 Suomen aikaa.

Webcastia voi seurata osoitteessa: https://terveystalo.videosync.fi/2022-q2-results

Voit esittää kysymyksiä liittymällä puhelinkonferenssiin 5-10 minuuttia ennen alkamisaikaa soittamalla paikalliseen numeroosi:

Suomi +358 9 8171 0310

Ruotsi: +46 8 5664 2651

Iso-Britannia: +44 33 3300 0804

Yhdysvallat: +1 631 913 1422

Tunnuskoodi on: 98466773#

Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Ville Iho ja talousjohtaja Ilkka Laurila.

Helsingissä 18. heinäkuuta 2022

Talousjohtaja Ilkka Laurila

Viestintäjohtaja Kati Kaksonen
Puh. 010 345 2034
kati.kaksonen@terveystalo.com

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 360 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 120 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2021 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 15 500 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com