• Terveystalo Oyj/

Terveystalo–konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2024: Vahvaa ja nopeaa edistymistä kohti taloudellisia tavoitteita

Terveystalo Oyj, Puolivuosikatsaus 2024, 17.7.2024 klo 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Terveystalon tammi-kesäkuun 2024 puolivuosikatsauksesta. Tiedote kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme, osoitteessa: https://www.terveystalo.com/fi/yhtio/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/

Huhti–kesäkuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 5,5 prosenttia vertailukaudesta 340,1 (322,4) miljoonaan euroon.
    Katsauskaudella oli yksi työpäivä enemmän kuin vertailukaudella.
    Terveydenhuollon palveluiden liikevaihto kasvoi 11,4 prosenttia ja oli 261,4 (234,7) miljoonaa euroa. Portfolioliiketoimintojen liikevaihto laski 8,7 prosenttia ja oli 62,7 (68,6) miljoonaa euroa.
    Ruotsi-segmentin liikevaihto laski 10,2 prosenttia ja oli 22,1 (24,6) miljoonaa euroa.
  • Oikaistu1) liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) kasvoi 49,1 prosenttia 42,5 (28,5) miljoonaan euroon ja oli 12,5 (8,8) prosenttia liikevaihdosta. Kannattavuus vahvistui Terveydenhuollon palveluissa ja Portfolioliiketoiminnoissa. Tulosparannusohjelman myötä vahvistunut operatiivinen tehokkuus, suotuisampi myynnin jakauma sekä onnistuneet kaupalliset toimenpiteet vahvistivat kannattavuutta vertailukaudesta.
  • Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät 1), jotka vaikuttivat negatiivisesti EBITAan, olivat 10,4 (5,5) miljoonaa euroa.
  • Kauden tulos oli 14,3 (7,5) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos, EPS oli 0,11 (0,06) euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 44,4 (25,9) miljoonaa euroa.
  • Asiakassuositteluindeksi NPS, vastaanotot, oli 86,4 (85,8). Sairaaloiden NPS oli 95,2 (95,9).

Tammi–kesäkuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 4,1 prosenttia vertailukaudesta 690,4 (663,4) miljoonaan euroon.
    Terveydenhuollon palveluiden liikevaihto kasvoi 9,3 prosenttia ja oli 529,4 (484,5) miljoonaa euroa. Portfolioliiketoimintojen liikevaihto laski 8,6 prosenttia ja oli 127,3 (139,4) miljoonaa euroa.
    Ruotsi-segmentin liikevaihto laski 9,9 prosenttia ja oli 45,1 (50,1) miljoonaa euroa.
  • Oikaistu1) liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) kasvoi 38,1 prosenttia 89,7 (64,9) miljoonaan euroon ja oli 13,0 (9,8) prosenttia liikevaihdosta. Kannattavuus vahvistui Terveydenhuollon palveluissa ja Portfolioliiketoiminnoissa. Tulosparannusohjelman myötä vahvistunut operatiivinen tehokkuus, suotuisampi myynnin jakauma sekä onnistuneet kaupalliset toimenpiteet vahvistivat kannattavuutta vertailukaudesta.
    Ruotsin liiketoiminnan kannattavuus laski selvästi vertailukaudesta päättyneiden sopimusten ja heikentyneen kysynnän aiheuttaman liikevaihdon laskun vuoksi. Ruotsin liiketoiminta-alueella käynnistettiin vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä tulosparannusohjelma, jolla tavoitellaan rakenteellista muutosta kannattavuudessa.
    Ohjelma eteni suunnitelmien mukaisesti ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.
  • Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät 1), jotka vaikuttivat negatiivisesti EBITAan, olivat 14,6 (14,9) miljoonaa euroa.
  • Kauden tulos oli 37,9 (18,6) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos, EPS oli 0,3 (0,1) euroa.
  • Nettovelka/oikaistu käyttökate oli 2,5 (3,3).
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 93,5 (61,8) miljoonaa euroa.

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.

1)  Oikaisut ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia olennaisia eriä, jotka liittyvät liiketoiminnan hankintojen kuluihin, liiketoiminnan uudelleenjärjestelykuluihin, omaisuuden myyntivoittoihin ja -tappioihin, arvonalentumisiin sekä strategisiin projekteihin ja muihin vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin. Tulosparannusohjelmiin liittyvien oikaisuiden tulosvaikutus oli toisella neljänneksellä noin 4,9 miljoonaa euroa ja tammi-kesäkuussa noin 9,4 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Ville Iho: Olemme saavuttamassa taloudelliset tavoitteemme ennakoitua nopeammin

Terveystalon vuoden 2024 toinen neljännes oli ennätysvahva niin liikevaihdon kuin kannattavuudenkin osalta ja tulosparannusohjelma osoitti voimansa erityisesti touko-kesäkuussa. Liikevaihto kasvoi noin 6 prosenttia 340 miljoonaan euroon ja kannattavuutemme vahvistui merkittävästi vertailukaudesta. Oikaistu EBITA kasvoi lähes 50 prosenttia 43 miljoonaan euroon ja oli 12,5 prosenttia liikevaihdosta. Osakekohtainen tulos kasvoi 91 prosenttia vertailukaudesta 0,11 euroon. Tulosparannustoimenpiteemme ovat vaikuttaneet odotettuakin nopeammin ja parantaneet kannattavuuttamme selvästi myös kesän kausiluonteisesti alhaisemman kysynnän aikana. Nostimmekin tulosohjeistustamme vuodelle 2024 11.7.2024: Arvioimme koko vuoden 2024 oikaistun EBITA:n olevan 11,5–12,5 prosenttia liikevaihdosta.

Terveydenhuollon palvelut segmentin erinomainen tuloskehitys jatkui viidettä kvartaalia peräkkäin. Segmentin liikevaihto kasvoi yli 11 prosenttia vertailukaudesta 261 miljoonaan euroon vuoden toisella neljänneksellä. Liikevaihtoa kasvattivat vahvan tarjonnan lisäksi suotuisampi asiakas- ja palvelujakauma sekä onnistuneet kaupalliset toimenpiteet. Liikevaihdon kasvu ja parantunut operatiivinen tehokkuus kasvattivat segmentin oikaistun EBITA:n 67 prosentilla 39 miljoonaan euroon mikä oli 15 prosenttia liikevaihdosta. Ydinliiketoimintamme on vakaalla pohjalla ja jatkaa vahvistumistaan tulosparannusohjelman jatkuttua 20 kuukauden ajan. Keskitymme jatkossakin kannattavaan kasvuun operatiivisen tehokkuuden ja ylivoimaisen asiakasarvon tuottamisen avulla.

Myös Portfolioliiketoimintojen kannattavuus vahvistui merkittävästi. Segmentin oikaistu EBITA kasvoi lähes 52 prosenttia vertailukaudesta noin 3 miljoonaan euroon liikevaihdon laskusta huolimatta ja oli 5 prosenttia liikevaihdosta. Segmentin liikevaihto laski noin 9 prosenttia 63 miljoonaan euroon. Ulkoistussopimussalkun suunniteltu supistuminen jatkui. Liikevaihtoa vähensivät myös henkilöstöpalveluiden proaktiivinen asiakasvalinta ja suunterveyden vaimeana jatkunut kysyntätilanne. Julkisen markkinan myyntiputki kehittyy edelleen hitaasti ja uusia kilpailutuksia on nähty lähinnä digitaalisissa palveluissa.

Ruotsin liiketoiminnan liikevaihto laski noin 10 prosenttia vertailukaudesta päättyneiden sopimusten ja heikentyneen kysynnän vuoksi ja oli 22 miljoonaa euroa. Tuloskäännettä rakennetaan systemaattisesti. Kustannusrakennetta on sopeutettu vastaamaan kysyntää ja seuraavassa vaiheessa ohjelma keskittyy operatiivisen tehokkuuden kasvattamiseen sekä kaupallisiin toimenpiteisiin. Odotamme ohjelman vaikutusten näkyvän tuloskäänteenä vuoden 2025 alusta lähtien ja täyden run-rate vaikutuksen toteutuvan 2025 aikana.

Olemme kääntäneet viimeisen kahdenkymmenen kuukauden aikana yhtiön suunnan ja luoneet erittäin vahvan pohjan sen tulevien vuosien kehitykselle. Olemme saavuttamassa taloudelliset tavoitteemme ennakoitua nopeammin.

Tulosparannusohjelma on vaatinut Terveystalolaisilta paljon. Käänteen aikaansaaminen on edellyttänyt myös vaikeita toimenpiteitä, mikä on väistämättä heijastunut myös eNPS-tuloksiimme. Ohjelman kääntyessä loppusuoralle myös agendamme muuttuu, ja jatkossa asiakas- ja henkilöstökokemus ohjaavat kannattavuustoimenpiteitämme entistä voimakkaammin.

Kiitän kaikkia terveystalolaisia erinomaisesta työstä. Tuloksemme syntyvät teidän työnne kautta.

Tärkein ensin,

Ville Iho

Tulosohjeistus vuodelle 2024

Terveystalo arvioi koko vuoden 2024 liikevaihdon kasvavan (2023: 1 286 miljoonaa euroa), ja oikaistun liikevoiton ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) olevan 11,5–12,5 prosenttia liikevaihdosta (2023: 9,8 prosenttia).

Arviot perustuvat vuoden 2024 toisen neljänneksen ennusteeseen inflaatiosta, kuluttajakysynnästä ja työllisyydestä, sekä normaaliin sairastavuuteen. Tulosparannusohjelma on ylittänyt merkittävästi alkuperäisen tavoitteensa ja toimenpiteet vaikuttavat aikaisemmin arvioitua nopeammin. Arviot sisältävät noin 10 miljoonan euron liikevaihdon vuositason vähentymisen Portfolioliiketoiminnot-segmentin ulkoistusliiketoiminnassa. Ruotsi-segmentin liikevaihdon odotetaan laskevan markkinan heikkouden vuoksi ja valuuttakurssin säilyvän vakaana. Suomen arvonlisäverokannan nosto ei vaikuta merkittävästi vuoden 2024 tulokseen. Arviot eivät sisällä merkittäviä yrityskauppoja tai divestointeja.

Tulosohjeistus 26.4.2024:

Terveystalo arvioi koko vuoden 2024 liikevaihdon kasvavan (2023: 1 286 miljoonaa euroa), ja oikaistun liikevoiton ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) olevan 10,5–11,5 prosenttia liikevaihdosta (2023: 9,8 prosenttia).

Arviot perustuvat vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen ennusteeseen inflaatiosta, kuluttajakysynnästä ja työllisyydestä, normaaliin sairastavuuteen sekä ennustettaviin työmarkkinoihin Suomessa. Arviot sisältävät tulosparannusohjelman onnistuneen loppuunsaattamisen vaikutuksen ja noin 10 miljoonan euron liikevaihdon vuositason vähentymisen Portfolioliiketoiminnot-segmentin ulkoistusliiketoiminnassa. Ruotsi-segmentin liikevaihdon odotetaan laskevan markkinan heikkouden vuoksi ja valuuttakurssin säilyvän vakaana. Mahdollisen Suomen arvonlisäverokannan noston ei arvioida vaikuttavan merkittävästi vuoden 2024 tulokseen. Arviot eivät sisällä merkittäviä yrityskauppoja tai divestointeja.

Taloudelliset tavoitteet

Terveystalon tavoitteena on:

• vähintään 5 prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu orgaanisen kasvun ja yritysostojen avulla
  • vähintään 12 prosentin oikaistu EBITA-marginaali vuonna 2025
  • enintään 3,5-kertainen Nettovelka / oikaistu EBITDA
    Velkaantuminen voi kuitenkin tilapäisesti ylittää tavoitetason, esimerkiksi yritysostojen yhteydessä.
  • maksaa vähintään 40 prosenttia tilikauden voitosta osinkona
    Ehdotetun osingon tulee kuitenkin ottaa huomioon Terveystalon pitkän aikavälin kehitystarpeet ja taloudellinen asema.

Avainluvut

Milj. euroa, ellei toisin mainittu 4-6/2024 4-6/2023 Muutos, % 1-6/2024 1-6/2023 Muutos, % 2023
Liikevaihto 340,1 322,4 5,5 690,4 663,4 4,1 1 286,4
Oikaistu liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) * 1) 42,5 28,5 49,1 89,7 64,9 38,1 125,6
Oikaistu liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % * 1) 12,5 8,8 - 13,0 9,8 - 9,8
Liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) 1) 32,1 25,0 28,5 75,1 52,0 44,4 104,4
Liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % 1) 9,4 7,7 - 10,9 7,8 - 8,1
Liikevoitto/-tappio (EBIT) 24,6 15,0 64,2 60,3 34,0 77,1 -14,7
Liikevoitto/-tappio (EBIT), % 7,2 4,6 - 8,7 5,1 - -1,1
Oman pääoman tuotto (ROE) (viimeiset 12 kuukautta), % 1) - - - -4,5 1,1 - -7,6
Omavaraisuusaste, % 1) - - - 36,9 39,0 - 36,5
Osakekohtainen tulos, euroa 0,11 0,06 90,8 0,30 0,15 103,4 -0,33
Ulkona olevien osakkeiden painotettu keskimääräinen lukumäärä, 1000 kpl 126 605 126 556 - 126 605 126 554 - 126 555
Nettovelka 1) - - - 569,8 601,7 -5,3 598,1
Nettovelkaantumisaste (Gearing), % 1) - - - 110,8 105,3 - 116,0
Nettovelka/Oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta) * 1) - - - 2,5 3,3 - 3,0
Oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta), ilman IFRS 16 * 1) - - - 169,3 124,5 36,0 142,8
Nettovelka, ilman IFRS 16 1) - - - 365,2 399,9 -8,7 379,0
Oikaistu nettovelka/oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta), ilman IFRS 16 * 1) - - - 2,2 3,2 - 2,7
Henkilöstö keskimäärin HTV - - - 5 956 6 563 -9,2 6 426
Ammatinharjoittajat kauden lopussa - - - 6 020 6 145 -2,0 6 092
Vastuullisuus
PEI-indeksi2) 3,0 2,9 3,4 2,9
Asiakassuositteluindeksi NPS, vastaanotot 86,4 85,8 0,7 84,8
Asiakassuositteluindeksi NPS, sairaalat 95,2 95,9 -0,7 94,5
Henkilöstösuositteluindeksi, eNPS3) 10 23 -56,5 18

*) Oikaisut ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia olennaisia eriä, jotka liittyvät liiketoiminnan hankintojen kuluihin, liiketoiminnan uudelleenjärjestelykuluihin, omaisuuden myyntivoittoihin ja -tappioihin, arvonalentumisiin sekä strategisiin projekteihin ja muihin vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin.
1) Vaihtoehtoinen tunnusluku. Terveystalo esittää IFRS-tunnuslukujen lisäksi täydentäviä, vaihtoehtoisia tunnuslukuja, joita yhtiö seuraa sisäisesti ja jotka antavat merkittävää yhtiötä koskevaa lisätietoa johdolle, sijoittajille, arvopaperimarkkina-analyytikoille ja muille tahoille yhtiön toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista. Näitä ei tulisi tarkastella erillisenä IFRS:n mukaisista tunnusluvuista eikä niitä korvaavina tunnuslukuina.

2) PEI-indeksin (Patient Enablement Instrument) avulla mitataan, kokeeko asiakas pärjäävänsä oireensa tai sairautensa kanssa vastaanoton jälkeen paljon paremmin, paremmin, entiseen tapaan vai huonommin. Asteikko on 1–4.
3) Sisältää vain Suomen toiminnot, koska Ruotsissa eNPS mitataan vain kerran vuodessa.

Tiedotustilaisuus

Terveystalo järjestää englanninkielisen tuloswebcastin ja puhelinkonferenssin keskiviikkona 17.7.2024 klo 10.30. Webcastia voi seurata osoitteessa: https://terveystalo.videosync.fi/q2-2024

Puhelinkonferenssiin pääsee liittymään rekisteröitymällä oheisen linkin kautta: https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50048571
Rekisteröinnin jälkeen saat käyttöösi puhelinnumerot ja tunnuskoodin.

Helsingissä 16. heinäkuuta 2024

Talousjohtaja Juuso Pajunen
Puh.

Viestintä- sijoittajasuhde- ja vastuullisuusjohtaja Kati Kaksonen
Puh. 010 345 2034

kati.kaksonen@terveystalo.com

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 377 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 152 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2023 Suomen Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 7,6 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 15 500 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com