• Terveystalo Oyj/

Terveystalo-konsernin tilinpäätöstiedote 2022: Vakaa liikevaihdon kasvu, tulosparannusohjelma hyvässä vauhdissa heikentyneen kannattavuuden korjaamiseksi

Terveystalo Oyj, tilinpäätöstiedote 10.2.2023 klo. 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Terveystalon tilinpäätöstiedotteesta 2022. Tiedote kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme, osoitteessa: https://www.terveystalo.com/fi/yhtio/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/

Loka-joulukuu 2022 lyhyesti

Liikevaihto kasvoi 2,2 % vertailukaudesta 334,8 (327,5) miljoonaan euroon. Suomen liikevaihto kasvoi 1,0 %. Ruotsi ja muut -segmentin1) liikevaihto kasvoi 17,9 % ja oli 27,6 (23,4) miljoonaa euroa.

Vastaanottojen tarjonta kasvoi 15 % vertailukaudesta

Oikaistu2) liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) laski 29,1 %
29,7 (41,9) miljoonaan euroon ja oli 8,9 (12,8) % liikevaihdosta. Koronatestauksen väheneminen, myynnin painottuminen lyhyisiin hoitoketjuihin sekä kustannusten kasvu heikensivät kannattavuutta vertailukauteen nähden.

Oikaistut vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät2) olivat 7,3 (1,0) miljoonaa euroa.

Kauden tulos oli 7,6 (25,8) miljoonaa euroa.

Osakekohtainen tulos, EPS oli 0,06 (0,20) euroa.

Liiketoiminnan rahavirta oli 76,5 (86,1) miljoonaa euroa.

Vähintään 50 miljoonan euron vuositason (run-rate) EBITA-parannukseen vuoden 2024 loppuun tähtäävä tulosparannusohjelma on edennyt suunnitellusti. Vuoden 2022 loppuun mennessä implementoitujen toimenpiteiden arvioidaan parantavan vuositason kannattavuutta noin 11 miljoonalla eurolla.

Tammi-joulukuu 2022 lyhyesti

Liikevaihto kasvoi 9,0 % vertailukaudesta 1 259,1 (1 154,6) miljoonaan euroon.
Suomen liikevaihto kasvoi 4,3 %. Ruotsi ja muut -segmentin
1) liikevaihto oli 92,8 (36,9) miljoonaa euroa.

Vastaanottojen tarjonta kasvoi 11 % vertailukaudesta

Oikaistu2) liikevoitto ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) laski 25,4 %
105,2 (141,0) miljoonaan euroon ja oli 8,4 (12,2) prosenttia liikevaihdosta.

Oikaisut, vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät2) olivat 39,5 (4,3) miljoonaa euroa. Tulosta heikensivät n. 29 miljoonan euron kertaluontoiset alaskirjaukset liittyen operatiivisten perusjärjestelmien kehittämisen osaprojektien keskeyttämiseen kolmannen vuosineljänneksen aikana.

Tilikauden tulos oli 24,4 (80,4) miljoonaa euroa.

Osakekohtainen tulos, EPS oli 0,19 (0,63) euroa.

Nettovelka/oikaistu käyttökate (viimeiset 12 kuukautta) oli 3,2 (2,5).

Liiketoiminnan rahavirta oli 140,9 (195,2) miljoonaa euroa.

Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle vuodelta 2022 osinkoa jaettavan 28 (28) senttiä osaketta kohden. Osinko maksettaisiin kahdessa erässä.

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.

1) Muodostuu konsernin liiketoiminnoista Ruotsissa, Virossa ja Hollannissa. Feelgood (Ruotsi) on yhdistelty 1.7.2021 alkaen. Viron ja Hollannin vaikutus liikevaihtoon raportointikaudella ei ole ollut merkittävä.

2)  Oikaisut ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia olennaisia eriä, jotka liittyvät liiketoiminnan hankintojen kuluihin, liiketoiminnan uudelleenjärjestelykuluihin, omaisuuden nettomyyntivoittoihin ja -tappioihin, arvonalentumisiin sekä strategisiin projekteihin ja muihin vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin. tulosparannusohjelmaan liittyvät kulut olivat noin 4,9 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Ville Iho: Vahva kysyntä jatkui, tulosparannusohjelma etenee suunnitellusti

Terveyspalveluiden kysyntä jatkui erittäin vahvana vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä. Myynnin jakauma oli edelleen haastava ja painottui ydinliiketoiminnassa edelleen vastaanottoihin ja matalampikatteisiin hoitoketjuihin, mikä painoi sekä liikevaihtoa että kannattavuutta koronatestauksen Omikron-huippuun ajoittuneeseen vertailukauteen nähden. COVID testauksesta puhdistetun diagnostiikan osuus käynneistä on vahvistunut hieman, mutta on edelleen selvästi vuoden 2019 tason alapuolella. Koko vuoden vahvassa vedossa olleet leikkaustoiminta ja digitaaliset palvelut jatkoivat kasvuaan. Kokonaisuudessaan liikevaihto kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä 2,2 % vertailukaudesta 334,8 miljoonaan euroon. Ruotsin osuus kasvusta oli noin puolet.

Inflaatiopaineet ja myyntimixin laimeus jatkuivat vuoden viimeisellä neljänneksellä. Koko vuoden 2022 jatkuneet toimet tarjonnan kasvattamiseksi alkoivat kuitenkin tuottamaan tulosta, ja tarjonta vahvistui selvästi myös kivijalassa tapahtuvissa vastaanotoissa. Selkeä tasonnosto ei kuitenkaan riittänyt kompensoimaan negatiivisia tulosajureita ja kannattavuus jäi edelleen tavoitteista. Viimeisen vuosineljänneksen oikaistu EBITA laski 29,1 % 29,7 miljoonaan euroon ja oli 8,9 % liikevaihdosta. Osakekohtainen tulos oli 0,06 euroa.

Kerroimme Q3 yhteydessä reagoivamme toimintaympäristön muutokseen kolmella muutoskokonaisuudella: tulosparannusohjelmalla, johtamismallin muutoksella sekä portfolioliiketoimintojen itsenäisillä kannattavuusparannustoimilla. Olemme edenneet jokaisella osa-alueella. Kaksivuotinen, ydinliiketoimintamme keskittyvä tulosparannusohjelma on lähtenyt liikkeelle suunnitellusti, ja uskomme saavuttavamme ohjelman 50 miljoonan euron vuositason EBITA-parannustavoitteen vuoden 2024 aikana. Arvioimme saavuttavamme suurimman osan tavoitteesta jo vuonna 2023. Vuoden 2022 loppuun mennessä toteutettujen toimenpiteiden odotetaan tuottavan 11 miljoonan euron vuositason EBITA-parannuksen vuoden 2023 aikana. Uudistettu, ydinliiketoiminnan, portfolioliiketoimintojen ja Ruotsin liiketoiminnan selkeämpään jakoon perustuva johtamismalliamme on tuonut selkeyttä tulosajureihin ja nopeutta päätöksentekoon; tulemme uudistamaan raportointiamme vuodelta 2023 uuden rakenteen mukaisesti.

Suomen terveyspalveluissa kasvun edellytykset ovat hyvät. Kysyntä on vahvaa ja kokonaiskapasiteetin käyttöaste korkea kuluttajaluottamuksen laskusta ja epävarmasta markkinaympäristöstä huolimatta. Julkisen terveydenhuollon heikko hoitoon pääsy kasvattaa yksityisesti tuotettujen palveluiden kysyntää erityisesti terveysvakuutusten kautta. Julkisen markkinan tilanne on soteuudistuksen jälkeen ennakoidusti hiljainen ja uusia kilpailutuksia on vähän. Odotamme markkinan piristyvän vuoden toisella puoliskolla alueiden käynnistysvaiheen jälkeen.

Portfolioliiketoiminnoissa on tehty kullekin liiketoiminnalle oma, itsenäinen suunnitelma kannattavuuden nopeaksi vahvistamiseksi ja näitä edistetään päättäväisesti.

Ruotsin liiketoiminta kehittyi vuonna 2022 odotusten mukaisesti. Liikevaihto kasvoi sekä orgaanisesti että yrityskauppojen ansiosta, ja kannattavuus vahvistui vertailukaudesta. Näemme Ruotsissa kasvupotentiaalia ja arvonluonnin mahdollisuuksia keskipitkällä aikavälillä.

Taloudelliset tavoitteemme ja strategiamme ovat ennallaan; ydinliiketoiminnassamme tähtäämme alan korkeimpaan kannattavuuteen ja haluamme jatkossakin olla asiakkaiden ja ammattilaisten suosikki. Portfolioliiketoiminnat tähtäävät itsenäiseen arvonluontiin, ja Ruotsissa tavoittelemme merkittävää ja kannattavaa kasvua keskipitkällä aikavälillä. Muuttuneen toimintaympäristön vuoksi keskitymme ensisijaisesti ydinliiketoimintaamme ja orgaaniseen kasvuun ja olemme selvästi valikoivampia yritysjärjestelyissä molemmilla kotimarkkinoillamme, Suomessa ja Ruotsissa.

Taloudellinen asemamme on vahva ja olemme luottavaisia katsoessamme tulevaan. Tavoitteemme on parantaa osakkeenomistajien kokonaistuottoa merkittävästi tulevina vuosina. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että osinko säilyy vuoden 2021 tasolla 0,28 eurossa.

Asiakastyytyväisyytemme on erittäin vahva ja olemme säilyttäneet asemamme alan ammattilaisten suosikkityönantajana. Palvelujemme lääketieteellinen laatu on erinomainen, ja työmme hoidon vaikuttavuuden kehittämiseksi näkyy erityisen vahvasti panostusalueillamme, kuten mielen hyvinvoinnissa, sekä tuki- ja liikuntaelimistön hoitopolkujen tuloksissa.  Tuki- ja liikuntaelimistön ympärille rakennetussa liiketoiminnassa asiakasmäärät ovat kasvaneet voimakkaasti vuoden aikana, ja erityisesti vakuutusyhtiöiden lähetemäärät ovat lisääntyneet nopean hoitoon pääsyn ja erinomaisten, moniammatillisiin hoitopolkuihin pohjautuvien hoitotulosten ansiosta. Mielen hyvinvoinnissa Terveystalo on ollut pitkään edelläkävijä matalan kynnyksen palveluiden rakentamisessa yrityksille ja laaja aineistomme näyttää palveluiden vähentävän radikaalisti mielenterveyteen liittyviä sairauspoissaoloja. Missiomme on taistella terveemmän elämän puolesta. Haluamme pitää asiakasyrityksemme liikkeessä ja satsaamme jatkossakin hoitopolkujen vaikuttavuuteen ja korkeaan laatuun.

Ville Iho

Markkinanäkymät

• Terveyspalveluiden kysyntä jatkuu vahvana. Kysyntä painottuu kuitenkin lyhyisiin hoitoketjuihin ja palveluihin, joiden kasvua rajoittaa tarjonta. Kireät työmarkkinat ja korkea inflaatio luovat kasvavia paineita kustannuksiin, mukaan lukien palkkakuluihin.
  • Koronaan liittyvien palveluiden kysynnän odotetaan laskevan ja digipalveluiden kysynnän arvioidaan jatkuvan vahvana.
  • Merkittävät muutokset työllisyydessä ja kuluttajaluottamuksessa voivat heijastua kysyntään.

Näkymät perustuvat odotettuun Terveystalon palveluiden kysynnän kehitykseen seuraavan kuuden kuukauden jaksolla verrattuna edelliseen kuuteen kuukauteen.

Taloudelliset tavoitteet

Terveystalon tavoitteena on:

• vähintään 5 prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu orgaanisen kasvun ja yritysostojen avulla
  • vähintään 12–13 % oikaistu EBITA-marginaali keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä
  • alle 3,5-kertainen Nettovelka /EBITDA. Velkaantuminen voi kuitenkin tilapäisesti ylittää tavoitetason, esimerkiksi yritysostojen yhteydessä.
  • maksaa vähintään 40 prosenttia tilikauden voitosta osinkona. Ehdotetun osingon tulee kuitenkin ottaa huomioon Terveystalon pitkän aikavälin kehitystarpeet ja taloudellinen asema.

Avainluvut

Terveystalo konserni, milj. euroa

10-12/

10-12/

Muutos, %

Muutos, %

Liikevaihto

2,2

1 259,1

1 154,6

9,0

Oikaistu käyttökate (EBITDA), * 1)

48,0

59,1

-18,8

-13,6

Oikaistu käyttökate (EBITDA), % * 1)

14,4

18,1

14,1

17,8

Käyttökate (EBITDA) 1)

42,2

58,2

-27,5

-16,4

Käyttökate (EBITDA), % 1)

12,6

17,8

13,4

17,5

-

Oikaistu liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) * 1)

29,7

41,9

-29,1

-25,4

Oikaistu liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % * 1)

8,9

12,8

8,4

12,2

-

Liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA) 1)

23,8

40,9

-41,9

95,9

-29,8

Liikevoitto/-tappio ennen aineettomien hyödykkeiden poistoja ja arvonalentumisia (EBITA), % 1)

7,1

12,5

7,6

11,8

-

Oikaistu liikevoitto/-tappio (EBIT) * 1)

20,1

34,8

-42,3

73,4

-35,8

Oikaistu liikevoitto/-tappio (EBIT), % * 1)

6,0

10,6

5,8

Liikevoitto/-tappio (EBIT)

12,8

33,9

-62,3

33,9

-69,2

Liikevoitto/-tappio (EBIT), %

3,8

10,3

2,7

9,5

-

Oman pääoman tuotto (ROE), % 1)

4,1

13,6

Omavaraisuusaste, % 1)

40,2

42,2

Osakekohtainen tulos (€)

-70,4

-69,5

Ulkona olevien osakkeiden painotettu keskimääräinen lukumäärä, 1000 kpl

Nettovelka1)

9,2

Nettovelkaantumisaste (Gearing), % 1)

95,7

85,2

-

Nettovelka/Oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta) * 1)

3,2

2,5

Varat yhteensä

1 479,4

1 448,6

2,1

Oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta), ilman IFRS 16 * 1)

-22,1

Nettovelka, ilman IFRS 161)

13,6

Oikaistu nettovelka/oikaistu käyttökate (EBITDA) (viimeiset 12 kuukautta), ilman IFRS 16 * 1)

3,2

-9,4

Sekajäteintensiteetti3)

-9,6

*) Oikaisut ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia olennaisia eriä, jotka liittyvät liiketoiminnan hankintojen kuluihin, liiketoiminnan uudelleenjärjestelykuluihin, omaisuuden nettomyyntivoittoihin ja -tappioihin, arvonalentumisiin sekä strategisiin projekteihin ja muihin vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin.
1) Vaihtoehtoinen tunnusluku. Terveystalo esittää IFRS-tunnuslukujen lisäksi täydentäviä, vaihtoehtoisia tunnuslukuja, joita yhtiö seuraa sisäisesti ja jotka antavat merkittävää yhtiötä koskevaa lisätietoa johdolle, sijoittajille, arvopaperimarkkina-analyytikoille ja muille tahoille yhtiön toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista. Näitä ei tulisi tarkastella erillisenä IFRS:n mukaisista tunnusluvuista eikä niitä korvaavina tunnuslukuina.

2) Laatuindeksi koostuu seitsemästä eri vaikuttavuusmittarista, jotka kuvaavat lääketieteellistä ja kokemuksellista laatua, hoidon saatavuutta ja ennaltaehkäisevän hoidon osuutta.

3) Sekajätteen määrä (tonnia) suhteessa liikevaihtoon (100 milj.)

Tiedotustilaisuus
Terveystalo järjestää englanninkielisen tuloswebcastin ja puhelinkonferenssin perjantaina 10.2.2023 klo 10.30 Suomen aikaa. Webcastia voi seurata osoitteessa: https://terveystalo.videosync.fi/2022-q4-results

Puhelinkonferenssiin pääsee liittymään rekisteröitymällä oheisen linkin kautta. Rekisteröinnin jälkeen saat käyttöösi puhelinnumerot ja tunnuskoodin.

Helsingissä 9. helmikuuta 2023

Lisätietoja:
Talousjohtaja Juuso Pajunen

Viestintä- sijoittajasuhde- ja vastuullisuusjohtaja Kati Kaksonen
Puh. 010 345 2034
kati.kaksonen@terveystalo.com

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 370 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 155 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2022 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8,5 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 16 800 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com