Terveystalo laajentaa testauskriteerejä ja julkaisee dataa koronaepidemiasta

Terveystalo laajentaa koronavirustestiin pääsyn kriteerejä ja alkaa julkaista päiväkohtaista dataa koronaepidemiasta. Lisäksi biopankkinäytteiden avulla kerätään tietoa genetiikan vaikutuksesta viruksen taudinkulkuun ja sairastumisriskiin.

Terveystalo kokoaa yhteen näkymään hengitystieinfektioiden diagnoosimäärät sekä koronavirustestien määrät ja tulokset sairaanhoitopiireittäin. Tiedot perustuvat Terveystalossa tehtyjen koronavirustestien tuloksiin ja lääkärien vastaanotoilla tehtyihin diagnooseihin ja koronavirusepäilyihin. Datanäkymä löytyy osoitteesta https://avoinraportointi.terveystalo.com/korona/

“Tiedon tarve koronaviruksesta on juuri nyt suuri ja avoin data suomalaisten terveydestä on tärkeää kokonaiskuvan hahmottamiseksi. Näin mittavassa epidemiatilanteessa yksityisen terveydenhuollon rooli julkisen sektorin kumppanina korostuu. Avaamalla dataamme haluamme olla hyödyksi kansallisessa poikkeustilanteessa”, kuvailee Terveystalon johtava ylilääkäri Petri Bono.

Data kertoo myös, kuinka nopeasti koronatestiin Terveystalossa pääsee ja kuinka kauan tulosten saaminen kestää. Mitä nopeammin tieto positiivisesta testituloksesta valmistuu, sitä nopeammin voidaan puuttua viruksen leviämiseen eristämällä potilas ja kontaktoimalla altistuneet.

Jatkossa Terveystalossa koronavirustestiin pääsevät lääkärin arvion perusteella myös alle 70-vuotiaat, joilla on ollut akuutin hengitysinfektion oireita (kuume, yskä ja/tai hengenahdistus) vähintään kahden vuorokauden ajan. Lisäksi testataan edelleen  hengitystieinfektio-oireisia terveydenhuollon ammattilaisia ja iäkkäitä henkilöitä, sekä hengitystieinfektio-oireisia henkilöitä, joilla on syytä epäillä koronavirusta altistumistietojen tai matkustushistorian perusteella.

Terveystalo tekee koronavirustestejä tällä hetkellä 20 laboratoriossa tai drive in -testauspisteessä ja laajentaa testauspaikkojen verkostoaan edelleen.

“Testikapasiteetti riittää. Testiin pääsee vuorokauden kuluessa lähetteen kirjoittamisesta ja saamme tulokset keskimäärin 1,5 päivässä. Seuraamme päivittäin kapasiteettia ja viivettä ja pystymme nyt analysoimaan 6000-7000 testiä viikossa. Prosessimme ja näytteiden logistiikka ovat  tehokkaita ja täsmällisiä. Näytteet analysoi Synlab, joka on laboratoriodiagnostiikan yhteistyökumppanimme.”

Tiedot julkaistaan sairaanhoitopiireittäin.

“Avoimuus on meille yhtä tärkeää kuin yksityisyydensuoja. Siksi julkaisemme datan sairaanhoitopiiritasolla, emme tarkemmin. Toimitamme viranomaisille pyydetyt tarkat koronatestien tiedot päivittäin”, Petri Bono sanoo.

Koronatestien datasta saadaan hyödyllistä tutkimustietoa

Terveystalo on myös mukana THL:n hankkeessa, jossa tutkitaan miten potilaan genetiikka vaikuttaa koronaviruksen tarttumiseen ja sairastumiseen sekä sitä, miksi jotkut saavat COVID-19-taudista vakavampia oireita kuin toiset.

“Keräämme biopankkisuostumuksen antaneilta koronatestatuilta näytteitä THL:n kansalliseen tutkimukseen. Näin saadaan myös pitkällä aikavälillä lisää tietoa COVID-19 -tartunnan yksilöllisestä kulusta”, Petri Bono kertoo.

Terveystalo on jo vuosia julkaissut tietoa suomalaisten terveydestä perustuen potilastietokannan sisältämien 4,7 miljoonan henkilön tietoihin. Nyt tehtävä datan julkaiseminen on luonnollinen jatkumo tälle tarkastelulle.

Lisätietoa Terveystalon koronavirustestauksesta: https://www.terveystalo.com/fi/Asiakkaana/Ajankohtaista-asioinnista-ja-koronaviruksesta/Koronavirustestaus-Terveystalossa/

Lisätietoa medialle:

Terveystalon viestintä/mediapäivystys, p. 050 358 1170, viestinta@terveystalo.com
Kysy meiltä asiantuntijaa myös muihin terveysaiheisiin!

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa noin 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2019 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,7 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com