• Terveystalo Oyj/

Terveystalo lähestyy sosiaalisen median jättiläisiä avoimella kirjeellä – Peräänkuuluttaa tunnustusta covid-19 asiantuntijoille

Koronavirus on hallinnut verkossa käytävää keskustelua koko kevään ajan. Erityisesti sosiaalisen median kanavat tarjoavat alustan virheellisen tiedon leviämiselle, joka vaikeuttaa taistelua viruksen leviämistä vastaan. Terveystalo vetoaa 26. toukokuuta julkaistussa avoimessa kirjeessään sosiaalisen median jättiläisiin ja kehottaa heitä ottamaan käyttöön ikonin, josta tavallinen sosiaalisen median käyttäjä tunnistaa faktaperäistä, puolueetonta ja ajankohtaista informaatiota jakavat asiantuntijat.

Tutkimuksen mukaan 20 prosenttia sosiaalisessa mediassa leviävästä väärästä koronavirus-informaatiosta on poliitikoiden, julkisuuden henkilöiden tai muiden vaikuttajien jakamaa1. Siitä huolimatta alustojen algoritmit suosivat tätä sisältöä yli muiden. Auttaakseen taistelussa virheellistä tietoa vastaan Terveystalo lähestyy sosiaalisen median jättiläisiä (Facebook, Twitter, Google ja Snapchat) avoimella kirjeellä. Avoin kirje kehottaa sosiaalisen median kanavia lanseeraamaan ikonin, jonka avulla sosiaalisen median käyttäjät voivat tunnistaa luotettavaa koronavirukseen liittyvää sisältöä jakavat tahot kuten tutkijat, lääkärit ja muut terveydenhuollon ammattilaiset. Kanavilla on jo käytössään julkisuuden henkilöille suunniteltu ikoni ja uuden ikonin toimintaperiaate on sama. Sen avulla on tarkoitus nostaa ne vaikuttajat, joita tänä aikana todella tarvitaan, heidän ansaitsemalleen jalustalle.

“Sosiaalisesta mediasta on tullut viime vuosina ensisijainen tiedonlähde yhä useammalle ja siksi haluamme varmistaa, että kanavista löytyy luotettavaa tietoa. Vaikka olemme pohjoismaalainen yritys, meillä on terveydenhuollon asiantuntijoina velvollisuus herättää keskustelua tämän tärkeän aiheen ympärillä myös kansainvälisellä tasolla. Koronavirus ei ole paikallinen ongelma, kuten ei sosiaalisen median valeuutisetkaan, eikä kumpaakaan näistä voida ratkaista vain paikallisesti,” kertoo Terveystalon johtava ylilääkäri Petri Bono.

Terveystalon rooli aloitteessa on puhtaasti keskustelunaloittajana toimiminen. Valmiiden kriteereiden sijaan luotettavien tiedonlähteiden tunnistamiseen voitaisiin käyttää esimerkiksi maailman parhaimpien yliopistojen lääketieteellisiä tiedekuntia.

Avoimen kirjeen takana seisoo myös Terveystalossa lääkärinä toimiva Anni Saukkola, joka tunnetaan sosiaalisessa mediassa Lääkäri Annina sekä yhtenä Tiedenaiset -yhteisön perustajana.

”Sosiaalisen median kanavat ovat ottaneet kevään aikana jo askeleita kohti turvallisempaa ja luotettavampaa terveyssisältöä. Tästä huolimatta kanavissa leviää edelleen niin tahallista kuin tahatonta virheellistä tietoa. Mielestäni sosiaalisen median käyttäjillä on oikeus turvalliseen tietoon eikä luotettavan tiedon tunnistaminen saa jäädä heidän vastuulleen. Siksi tarvitaan nykyistä laajempia toimia luotettavan sisällön turvaamiseksi,” pohtii Saukkola.

Tutkimus: Types, sources, and claims of COVID-19 misinformation (Brennen, Simon, Howard, Nielsen 2020)

Avoin kirje on luettavissa täällä: www.essentialinfluencers.com
Lataa lehdistömateriaalit täältä
Katso video täällä

Lisätietoa medialle:
Terveystalon viestintä/mediapäivystys

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa noin 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2019 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,7 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com