Terveystalo myy tulkkaukseen keskittyvän Sivupersoona Oy:n

Terveystalo Oyj, lehdistötiedote 1.3.2024 klo 9.30

Terveystalo on sopinut tulkkaustoimintaa tarjoavan Sivupersoona Oy:n koko osakekannan myymisestä yhtiön johdossa toimiville Tuomas Rissaselle ja Heidi Bomanille 29.2.2024 päivätyllä sopimuksella.

Terveystalo osti KELAn tukemia tulkkauspalveluja kuulo-, kuulonäkö- ja puhevammaisille tarjoavan Sivupersoonan vuonna 2021. Vuoden 2023 alusta alkaen tulkkauspalvelut ovat kuuluneet itsenäisenä liiketoimintana Terveystalon Portfolioliiketoiminnot -segmenttiin. Sivupersoonan palveluihin aikaisemmin kuuluneet puheterapiapalvelut siirrettiin konsernin sisäisellä liiketoimintakaupalla vuonna 2022 osaksi Suomen Terveystalo Oy:tä ja nämä jäävät edelleen osaksi Terveystalon kuntoutuspalveluita.  Sivupersoonan liikevaihto vuonna 2023 oli noin 4,1 miljoonaa euroa.

− Sivupersoona on alansa edelläkävijöitä, ja sillä on vahva tulevaisuus. Sivupersoonan uusilla omistajilla on tulkkauspalveluista laaja kokemus, mikä takaa yhtiölle, sen tulkkausammattilaisille sekä asiakkaille palveluiden ja toiminnan jatkuvuuden. Terveystalon strategia keskittyy terveyspalveluihin, joten olen iloinen, että näiden merkityksellisten palveluiden kehittäminen voidaan taata nyt tehtävällä yrityskaupalla, sanoo Terveystalon Portfolioliiketoimintojen johtaja Henri Mäenalanen.

− Olemme erittäin innoissamme päästessämme jatkamaan Sivupersoonan kehittämistä edelleen tulkkauspalvelualan parhaaksi yhtiöksi. Tämän yrityskaupan myötä johto ja omistus ovat lähellä työntekijöitä. Yhtiön tulevaisuus näyttää vakaalta ja me olemme sitoutuneet yhtiöön vahvasti, sanovat Tuomas Rissanen ja Heidi Boman Sivupersoona Oy:stä.

Sivupersoonan ammattilaiset jatkavat toimintaansa toistaiseksi osittain Terveystalon toimitiloissa Turussa ja Tampereella. Muita suoria yhteyksiä Terveystalon toimintaan ei kaupan toteutumisen jälkeen jää.

Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta. Kaupalla ei ole olennaista tulosvaikutusta Terveystalolle.

Henri Mäenalanen, Liiketoimintajohtaja, Portfolioliiketoiminnot, Terveystalo Oyj
Tuomas Rissanen, johtaja, Sivupersoona Oy
puh. +358 400 300 170

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 377 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 152 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2023 Suomen Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 7,6 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 15 500 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com