Terveystalon uusi ratkaisu mahdollistaa puhelinten näyttöjen puhdistamisen ostoskeskuksissa

Tuoreen tutkimuksen mukaan koronavirus voi selviytyä älypuhelimen näytöllä jopa neljä viikkoa¹. Terveystalon uusi ratkaisu muuttaa mainospinnat desinfiointi pisteiksi, jotka puhdistavat puhelimen vain 15 sekunnissa. Puhdistukseen käytetään UVC-valoa ja mainospinnat on sijoitettu ostoskeskuksiin Helsingissä ja Turussa.

Hyvän käsihygienian merkitys on korostunut tämän vuoden aikana ja lähes jokainen ymmärtää sen tärkeyden. Harva kuitenkaan tietää kantavansa päivittäin mukanaan bakteerien ja virusten täyttämää esinettä – älypuhelintaan2. Terveystalon uusi toteutus mahdollistaa älypuhelimen puhdistamisen ostoskeskuksiin sijoitetuilla mainospinnoilla. Kuka vain voi pysähtyä ohikulkumatkalla puhdistamaan puhelimensa täysin ilmaiseksi.

- Me Terveystalolla näemme ihmiset ja heidän hyvinvointinsa kokonaisuutena. Meille on ensisijaisen tärkeää, että sairauksien hoitamisen lisäksi keskitymme myös niiden ennaltaehkäisyyn. Pandemian ollessa valloillaan koko maailmassa on tärkeää muistaa hyvän vastustuskyvyn ja käsihygienian tärkeys. Projektin tarkoituksena onkin muistuttaa ihmisiä pitämään huolta heidän kokonaisvaltaisesta terveydestään ja mainospinnat tarjoavat tähän hyvän mahdollisuuden, kertoo Veera Siivonen, markkinointi- ja viestintäjohtaja Terveystalosta.

Markkinoilla on tälläkin hetkellä monia kuluttajille tarkoitettuja desinfiointiasemia, mutta niiden puhdistusprosessi vie pisimmillään jopa 15 minuuttia. Terveystalon uusi ratkaisu puhdistaa älypuhelimen vain 15 sekunnissa hyödyntäen sairaalatason UVC-valoja.

Terveystalon tuoreen tutkimuksen mukaan 10 sekunnin altistus UVC-valolle puhdistaa älypuhelimen näytön lähes täydellisesti.3 Ratkaisu on kehitetty yhdessä suomalaisen Sterlightsin kanssa, joka on erikoistunut UVC-valojen maahantuontiin ja myyntiin.

- Kuluttajille myytävät halvemmat tuotteet hyödyntävät yleisesti teholtaan pienempiä lamppuja, jotka vaativat pidemmän altistuksen. Mainospinnoille asennetuissa desinfiointipisteissä käytetään tehokkaampia valoja, jotka tuhoavat puhelimen pinnalta kaikki virukset ja bakteerit. Näiden lamppujen avulla puhdistaminen hoituu vain 15 sekunnissa, kertoo Sterlightsin Chief Scientific Officer Udy Ben Yosef.

Puhdistuspisteet on asennettu ostoskeskuksiin Helsingissä ja Turussa. Mainospintoihin on asennettu luukku, jonne puhelin asetetaan puhdistusta varten. Laite on suunniteltu niin, että valo palaa ainoastaan luukun ollessa kiinni, sillä altistus UVC-valolle voi vaurioittaa silmiä tai aiheuttaa ihoärsytystä. Laitteen käyttäminen on täysin turvallista eikä kukaan voi satuttaa itseään käyttäessään sitä. Puhdistuspisteiden tuominen ostoskeskuksiin on projektin ensimmäinen vaihe. Ostoskeskuksissa käytetystä teknologiasta jatkokehitetään parhaillaan itsenäistä ratkaisua julkisiin tiloihin.

¹ The Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation, Virology Journal: The effect of temperature on persistence of SARS-CoV-2 on common surfaces, 2020.

2 National Center for Biotechnology Information, Olsen, Campos, Lohning, Jones, Legget, Bannach-Brown, McKirdy, Alghafri, Tajouria: Mobile phones represent a pathway for microbial transmission: A Scoping review, 2020

3 SynLab, Cleanness of mobile phones and effect of UVC light, 2020.

4 National Center for Biotechnology Information, Dana Mackenzie: Ultraviolet Light Fights New Virus, 2020

Lataa lehdistömateriaalit täältä.
Katso video ja lataa se
täällä.

Lisätietoa medialle:
Terveystalon viestintä/mediapäivystys

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa noin 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2019 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,7 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com