• Terveystalo Oyj/

Terveystalossa korona havaitaan nyt myös kurlaamalla - miellyttävämpi koronanäytteenottotapa valtakunnallisesti käyttöön

Terveystalo on talven aikana kerännyt koronanäytteitä sekä kurlaamalla että nenänielusta, ja verrannut näiden näytteenottotapojen tuloksia toisiinsa. Terveystalon testissä jokainen annettu kurlausnäyte antoi saman tuloksen kuin nenänielusta otettu näyte. Kurlausnäytteenotolla on viranomaisten hyväksyntä ja näytteenottotapa on otettu viikolla 11 ensimmäisenä käyttöön seuraavissa Terveystalon koronatestauspisteissä Helsinki Kamppi ja Itäkeskus, Espoo Otaniemi, Vantaa Myyrmäki ja Korso, Kuopio, Oulu, Turku Pulssi ja Lahti.

Kurlaus on nopea ja luotettava näytteenottotapa, joka soveltuu miellyttävyytensä ansiosta hyvin oireettomien henkilöiden testaukseen. Näyte analysoidaan PCR-menetelmällä ja tulokset valmistuvat noin vuorokauden sisällä näytteenotosta.

– Lähityö on monelle työnantajalle ja elinkeinoelämälle välttämättömyys. Testaamalla oireettomia henkilöitä aktiivisesti voidaan varmistaa turvallinen tapa tehdä lähityötä, Terveystalon laboratoriodiagnostiikasta vastaava johtaja Piia Aarnisalo toteaa.

Näytteenotto kurlaamalla toimii parhaiten esimerkiksi silloin, kun on tarve kartoittaa koko työyhteisön tilannetta tai muodostaa rajatulle ryhmälle oma koronakupla. Maaliskuussa voimaan tulleen THL:n ohjeistuksen mukaan koronatestiin tulisi hakeutua myös Koronavilkun hälytystilanteissa.

– Mahdollisten altistumistilanteiden sekä työyhteisöiden testauksen lisäksi jokainen voi ennen välttämättömiä lähipiirin, sukulaisten ja ystävien tapaamisia tai matkustusta varmistaa kurlausnäytteellä, ettei kanna tartuntaa oireettomana, Aarnisalo jatkaa.

Oireettoman henkilön koronatodistus esimerkiksi matkustustarpeisiin tehdään Terveystalossa aina kohdemaan vaatimusten mukaisesti.

Miellyttävämpi näytteenottotapa madaltaa näytteenottokynnystä ja sopii myös lapsille

Jotta epidemia saadaan pidettyä hallinnassa, kynnys testaukseen on oltava matala. Aktiivisella testaamisella myös kaikki vähäoireiset kantajat saadaan tunnistettua ja epidemian leviämistä hillittyä.

– Kurlaus on näytteenottotapana huomattavasti nenänielunäytettä miellyttävämpi, joten kenenkään ei enää tulisi jättää käymättä koronanäytteenotossa sen epämukavuuteen vedoten, sanoo Aarnisalo.

Nenänielunäyte on vakiintunut ensisijainen näytteenottotapa oireisten henkilöiden testaamiseen, mutta miellyttävämpää koronakurlausta voidaan hyödyntää tilanteissa, joissa nenänielunäyte ei onnistu.

– Esimerkiksi ne, joilla on alttius nenäverenvuotoon, tai nenänielunäytteenottoa pelkäävät henkilöt voivat saada lähetteen suoraan kurlausnäytteenottoon. Kurlaus sopii myös lapsille, jotka osaavat kurlata, kertoo Aarnisalo.

Fakta kurlausnäytteestä

• Kurlausnäyte on viranomaisen hyväksymä nenänielunäytteelle vaihtoehtoinen tapa ottaa koronanäyte.
  • Testaustavan luotettavuus todennettiin Terveystalon ja SYNLAB:in yhteisessä menetelmävalidoinnissa. Testissä oli mukana kattavasti sekä oireisten että oireettomien henkilöiden näytteitä.
  • Kurlausnäyte analysoidaan PCR-menetelmällä ja tulokset valmistuvat noin vuorokaudessa
  • Näytteen voi antaa jokaisessa Terveystalon testauspisteessä, sekä näytteenottoa voidaan myös tehdä Terveystalon toimesta asiakkaan tiloissa esimerkiksi koko työyhteisöä testatessa​.
  • Oireettomat yksityisasiakkaat saavat lähetteen kurlaustestiin Oma Terveys -sovelluksen Kurlaustestilähete-palvelusta 22.3. alkaen. Palvelun hinta on 235 € sisältäen lähetteen ja testin. Palvelu ei ole Kela-korvattava.
  • Oireiset henkilöt voivat saada lähetteen kurlausnäytteenottoon lääkärin arvion perusteella. Testin hinta on 235 € (135 € Kela-korvauksen jälkeen).

Lisätietoa medialle:
Terveystalon viestintä/mediapäivystys

Kuvia median käyttöön löytyy Terveystalon aineistopankista

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa noin 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2020 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,7 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com