• Terveystalo Oyj/

Terveystalossa koronatestin tulokset valmistuvat entistä nopeammin – yhä useampi saa jatkossa vastauksen jo vuorokauden sisällä näytteenotosta, pikatestistä jopa muutamassa tunnissa

Lokakuun toiselta viikolta alkaen kaikki Terveystalossa otetut koronan PCR-näytteet analysoidaan SYNLABin Tallinnan keskuslaboratorion sijaan Helsingin Kivihakaan perustetussa automaatiolinjastossa. Kuljetusmatkan lyhentyessä tulosten saanti nopeutuu. Lisäksi Kivihaan laboratorion prosessi on uuden automaation myötä hyvin tehokas, joten laboratoriossa myös näytteen analysointiin kuluva aika tulee lyhenemään. Asiakkaille tulos on katsottavissa Oma Terveys –palvelusta heti sen valmistumisen jälkeen ja tieto tuloksen valmistumisesta toimitetaan aina tekstiviestillä.

– Terveystalon koronatestausverkosto kattaa tällä hetkellä yli 50 paikkakuntaa ympäri Suomen, ollen näin valtakunnan laajin. Testiin meillä pääsee lähes aina samana tai viimeistään seuraavana päivänä, mutta tähän asti tuloksia on pitänyt odottaa keskimäärin 1-2 päivää. Olemme kumppanimme SYNLABin kanssa tehostaneet tuloksen valmistumiseen liittyviä elementtejä ja siten onnistuneet nopeuttamaan vastauksen saamista. Ensi viikosta alkaen valmistumisajoista napataan helposti tunteja pois ja pääkaupunkiseudulla valtaosa sekä maakunnissa yhä useampi saa jatkossa vastauksen vuorokauden sisään, kertoo Terveystalon laboratoriodiagnostiikasta vastaava johtaja Piia Aarnisalo.

Terveystalossa koronatestauspisteitä löytyy sekä Flunssaklinikoiden yhteydestä, että erillisinä Drive-in-pisteinä, joista molempiin asiakas voi lähetteen saatuaan varata itse ajan verkkoajanvarauksesta. Koronan PCR-testin lisäksi Terveystalossa on käytössä myös COVID-19-antigeenin osoittava pikatesti koronaviruksen tunnistamiseen.

– Pikatestaus Terveystalossa on käynnistynyt vauhdikkaasti ja antigeenitestin sisältäviä tutkimuspaketteja on ympäri Suomen tehty noin 1000. Pikatestillä tulos valmistuu jo muutamassa tunnissa. Positiivisessa antigeenituloksessa toimitaan tismalleen samoin kuin positiivisessa PCR-tuloksessa – ainoa ero on, että toimenpiteet käynnistyvät nopeammin, koska ne tehdään välittömästi antigeenituloksen saapumisen jälkeen, Aarnisalo täydentää.

Valtakunnallisella tasolla antigeenitesti on THL:n näkökulmasta yhtä validi menetelmä kuin PCR diagnosoida koronavirustartunta, mutta kansainvälisesti PCR on edelleen pääasiallinen standardi joka esimerkiksi ainoana hyväksytään matkailua varten tehtäviin koronatodistuksiin.

–  Tilanteet toki muuttuvat nopeasti, joten seuraamme kansallisten ohjeistuksien lisäksi tilannetta myös kansainvälisesti, päättää Aarnisalo.

Lisätietoa medialle:
Terveystalon viestintä/mediapäivystys

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa noin 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2019 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,7 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com