Unilääkäri kertoo: näin käytät melatoniinia oikein nukahtamisvaikeuksissa

Menikö unirytmi sekaisin kellojen siirrosta? Uneen erikoistuneen yleislääkärin Eevert Partisen ohjeilla voit käyttää melatoniinia apuna nukahtamisvaikeuksissa.

Melatoniini on ihmisen luonnollinen pimeähormoni, jota erittää aivoissa käpyrauhanen. Melatoniinia saa myös purkista eri vahvuuksilla.

- Melatoniini on yksi tärkeimmistä univalverytmiä säätelevistä hormoneista. Kun melatoniinilisää käyttää oikein, se voi auttaa korjaamaan unirytmiä aikaerorasituksessa tai esimerkiksi kellojen siirron aikaan. Onhan kellojen siirto eräänlainen valtakunnallinen aikavyöhykeseikkailu, kommentoi Terveystalon unilääkäri Eevert Partinen.

Lue Eevert Partisen viisi ohjetta melatoniinin käyttöön.

1. Melatoniini voi olla näppärä apu unirytmin siirtoon

Aikaerosta johtuva unettomuus tai viivästynyt univalvejakso ovat päteviä syitä kokeilla melatoniinia. Vaikka valtaosa ihmisistä sopeutuu esimerkiksi kellojen siirtoon parissa päivässä, voi iltavirkuilla olla ongelmia saada unenpäästä kiinni. Tällöin melatoniinin muutaman päivän käyttö voi auttaa aikaistamaan unirytmiä.

Aikaerounettomuudessa melatoniinia suositellaan käyttämään maksimissaan neljän päivän ajan. Jos tietää, että oma sisäinen kello menee herkästi sekaisin, kannattaa aikaeroon varautua siis esimerkiksi neljän päivän melatoniinikuurilla ja samalla siirtää nukkumaanmenoa haluttuun suuntaan noin 15–30 minuutilla per yö.

2. Kaikille melatoniini ei sovi

Melatoniinin teho muihin unilääkkeisiin on varsin vähäinen, eikä siitä ole kaikille apua. Melatoniinilla on kuitenkin vähän haittavaikutuksia, joten se sopii myös iäkkäille, joilla oma melatoniinintuotanto on vähentynyt. Melatoniinia ei suositella kuitenkaan raskaana oleville, eikä imettäville. Nuorten ja lasten osalta tulisi konsultoida lääkäriä ennen melatoniinin aloitusta.

Melatoniinia ei tule myöskään käyttää vuorotyöstä johtuvassa unettomuudessa: eli esimerkiksi niin, että sitä ottaisi aamulla töistä palatessa. Muuten kehon luonnollinen hormonin eritysrytmi häiriintyy.

3. Milloin melatoniini kannattaa ottaa? Itselle sopivan ajankohdan voi laskea

Nyrkkisääntönä on, että melatoniini tulisi ottaa noin kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa tai haluttua nukahtamisajankohtaa, mutta ei kuitenkaan kello 22–23 jälkeen. Näin jäljittelee parhaiten omaa melatoniinituotantoa.

Tarkemmin oikean ajan voi laskea itse: sopiva aika ottaa melatoniini on unen puolivälistä kuusi tuntia taaksepäin. Jos siis menee nukkumaan klo 22.00 ja herää klo 06.00, on unen puoliväli klo 02.00. Siitä kuusi tuntia taaksepäin tarkoittaa, että melatoniini tulisi ottaa klo 20.00.

4. Isoista annoksista ei ole sen enempää hyötyä

Melatoniinia on saatavilla kahta erilaista: lyhytvaikutteista sekä pitkävaikutteista. Lyhytvaikutteinen melatoniini voi nimensä mukaisesti auttaa nukahtamaan. Sen normaali annos on 0,5–6 mg vuorokaudessa. Pitkävaikutteinen melatoniini voi puolestaan kannatella yöunta ja vähentää hieman unen katkonaisuutta tai liian varhaista heräilyä. Sen normaali annos on 2 mg vuorokaudessa.

Moni käyttää todella suuria, jopa yli kuuden milligramman annoksia melatoniinia. Tämä on turhaa, sillä isoista annoksista ei ole sen enempää hyötyä kuin pienemmistä.

5. Melatoniinin teho on harvoin kovin merkittävä: kokeile sen sijaan lääkkeettömiä unettomuuden hoitokeinoja

Tutkimusten perusteella nukahtaminen aikaistuu melatoniinin avulla keskimäärin vain 6–8 minuuttia, eikä sitä suositella pitkäkestoisen unettomuuden hoitoon. Jos kärsii pitkäkestoisesta unettomuudesta, on tärkeintä selvittää uniongelmien taustalla vaikuttavat syyt. Tällaisia voivat olla pitkäkestoinen stressi tai tietyt sairaudet, kuten uniapnea ja levottomat jalat.

Melatoniinin ja unilääkkeiden sijaan lääkkeettömät unettomuuden hoitovaihtoehdot ovat erinomaisia tehoiltaan. Lääkkeettömien hoitokeinojen vaikutus on pitkäaikaisempaa, hoito on turvallisempaa eikä tarvitse kärsiä lääkkeiden haittavaikutuksista.

Terveystalon mediapäivystys

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 370 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 155 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2022 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8,5 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 16 800 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. www.terveystalo.com