Data avainasemassa vähittäiskaupan asiakaskokemuksen parantamisessa

Vähittäiskaupat toivovat paljon digitalisaation tarjoamilta mahdollisuuksilta. Ruotsalainen kaupan alan tutkimusinstituutti HUI tutki Tiedon toimeksiannosta vähittäiskaupan trendejä ja uusia mahdollisuuksia ostokokemuksen parantamiseen. Avainasiaksi nousi asiakasdatan käyttö.

Digitalisaation vaikutus vähittäiskauppaan on valtava. Data lisääntyy räjähdysmäisesti samalla kun verkkoon kytkeytyneiden laitteiden määrä kasvaa  – eikä kehitys näytä laantuvan, päinvastoin. Kaikkea uutta teknologiaa yhdistää useimmissa tapauksissa yksi tärkeä asia: asiakastiedot.

"Suomessa suurin osa kaupassakävijöistä on jo antanut asiakastietonsa kauppaketjujen käyttöön. Tästä kerätystä potentiaalista on kuitenkin vielä paljon hyödyntämättä. Esimerkiksi verkkokaupat käyttävät jo nyt keräämiään asiakastietoja aktiivisesti asiakaskokemuksen räätälöintiin – ja kuluttajat ovat käytäntöön tyytyväisiä. Asiakasdatan aktiivinen käyttö myös osaltaan selittää ulkomaisten nettikauppojen suosiota suomalaisten kuluttajien keskuudessa,” kertoo johtaja Tomi-Pekka Lehtonen Tiedon vähittäiskaupan liiketoiminta-alueelta.

Tiedon tilaamasta tutkimuksesta käy ilmi, että kerättyjen asiakastietojen tyypillä on usein ratkaiseva merkitys. Useimpien vastanneitten mielestä on enemmän kuin hyväksyttävää, että kaupat tallentavat heidän nimensä ja asuinpaikkansa.

”Suomalaiset vähittäiskaupat voisivatkin entistä enemmän jalostaa ja käyttää jo kerättyä asiakasdataa asiakaskokemuksen parantamiseen, myös huomioiden että asiakkaiden palvelukokemuksen tulisi olla yhtenäinen kaikissa kanavissa. Tässä on huikea potentiaali parantaa ostokokemusta edelleen ja tarjota kuluttajille entistä personoidumpia asiakaskokemuksia,” jatkaa Tomi-Pekka Lehtonen.

Lisätietoja Tieto Retail Outlook No.2 -tutkimuksesta
Raportti perustuu kahteen HUI:n viime vuoden lopulla tekemään kyselyyn. Ensimmäinen kysely tehtiin ruotsalaisille kuluttajille, jotka vastasivat kysymyksiin ostotavoistaan ja mielipiteistään liittyen asiakastietojensa jakamiseen. Toinen kysely tehtiin puolestaan vähittäiskaupoille tarkoituksenaan selvittää asiakastietojen käsittelyä. Lataa raportti (englanniksi): http://pages.tieto.com/LP-GL-MRL-RetuilOutlook2016english_LP1.Downloadpage.html

Lisämateriaalia:

Tomi-Pekka Lehtonen, johtaja, Tiedon vähittäiskaupan liiketoiminta-alue, puh, +358 406318736, tomi-pekka.lehtonen[at]tieto.com

Tieto on Pohjoismaiden suurin IT-palvelualan yritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluja. Tarjoamme myös globaaleja tuotekehityspalveluja viestinnän alan yrityksille ja sulautettujen tekniikoiden alalla. Innovatiivinen ajattelutapa, visio tekniikan mahdollisuuksista sekä toimialaosaaminen mahdollistavat sen, että Tieto voi jatkuvasti tuottaa uusia näkökulmia asiakkaidensa liiketoimintaan ja auttaa niitä vauhdittamaan toimintaansa. Vankasti pohjoismaisiin perinteisiin luotu Tieto yhdistää globaalin kapasiteetin ja paikallisuuden. Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Tieto työllistää yli 13 000 asiantuntijaa lähes 20 maassa. Liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Tiedon osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.com