Göteborg Energi ulkoistaa IT-toimintonsa Tiedolle

Länsi-Ruotsin johtava energiayhtiö Göteborg Energi ulkoistaa IT-toimintonsa Tiedolle. Hankintaa on edeltänyt kilpailutus. Ulkoistamisopimus on viisivuotinen, ja se on suuruudeltaan noin 40 miljoonaa euroa. Sopimus kattaa merkittäviä osa-alueita Göteborg Energin toiminnasta, kuten konesalit (IT-infrastruktuuri, viestintä- ja sovelluspalvelut), työasemapalvelut, Service Deskin sekä työryhmäpalvelut.

Göteborg Energin IT-ympäristö konsolidoidaan Tiedon Ruotsissa sijaitseviin uudenaikaisiin korkean tietoturvatason konesaleihin, minkä lisäksi Tieto tulee ottamaan käyttövastuun asiakkaan liiketoimintakriittisimmistä järjestelmistä. Tiedon palvelut täyttävät Ruotsin palvelumarkkinoiden tiukimmat turvallisuusvaatimukset ja tarjoavat Göteborg Energille mahdollisuuden sopeuttaa kapasiteettiaan vastaamaan kysynnän muutoksiin. Ulkoistamissopimus sisältää myös henkilösiirtoja Göteborg Energiltä Tiedolle vuoden 2016 aikana.

- Tämä on tärkeä askel kohti toimintamme uudistamista ja toimintatapojen kehittämistä. Sopimus antaa meille mahdollisuuden optimoida resursseja, parantaa tehokkuutta ja keskittyä ydinliiketoimintaamme eli tarjoamaan asiakkaillemme kestäviä energiaratkaisuja, toteaa Göteborg Energin tietohallintojohtaja Christer Lindström.

Göteborg Energin 1100 työntekijää saavat sopimuksen myötä myös käyttöönsä Tiedon kehittämän työryhmäpalvelualustan, joka perustuu uuteen Public 360-ratkaisuun ja SharePoint-pohjaiseen alustaan. Siirtyminen uuteen IT-ympäristöön toteutetaan vuoden 2016 aikana.

- Olemme ylpeitä yhteistyön syventymisestä Göteborg Energin kanssa. Tarjoamiemme ydinsovellusten lisäksi sopimus on luonteva askel kohti pitkäaikaista kumppanuutta. Keskitymme täyttämään asiakkaamme strategisesti tärkeät tavoitteet sekä tarjoamaan yhtiön IT-toimintoihin joustavuutta ja kustannustehokkuutta, heti ensimmäisestä päivästä lähtien, kommentoi Tiedon Ruotsin strategisesta myynnistä vastaava johtaja Mats Jadesköld.

- It-toimintojen automatisointi ja standardisointi auttaa energiayhtiöitä tehokkuudeen lisäämisessä, kustannusten alentamisessa ja on merkittävä uudistus liiketoiminnan uudistamisessa. Sopimus Göteborg Energin kanssa osoittaa, että Tiedon räätälöidyt ja luotettavat palvelut ovat pohjoismaisten energiapalvelumarkkinoiden digitalisaation kärkeä, sanoo Tiedon energiapalveluista vastaava johtaja Christina Petrescu.

Lisätietoja antavat:

Cristina Petrescu, Vice President, Energy Utilities, Tieto
tel: +46 7034 00765, sähköposti: cristina.petrescu[at]tieto.com

Mats Jadesköld, Vice President, Strategic Sales, Tieto Sweden
tel: +46 70 588 90 74, sähköposti: mats.jadeskold[at]tieto.com

Cecilia Erdalen, Press Officer, Göteborg Energi
tel: +46 70 466 04 28, sähköposti: cecilia.erdalen[at]goteborgenergi.se

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Tarjoamme myös tuotekehityspalveluita viestinnän ja sulautettujen teknologioiden alalla maailmanlaajuisesti. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi.

Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi

Göteborg Energi on Länsi-Ruotsin johtava energiayhtiö. Yhtiö tarjoaa asiakkailleen energia-, laajakaista-, lähilämpö-, jäähdytys-, maakaasu- sekä sähkönjakeluverkkopalveluja. Göteborg Energin pyrkii luomaan kestäviä energiaratkaisuja, ja sen tavoitteena on ympäristöä kuormittamaton Göteborgin alue. Saavuttaakseen tavoitteensa Göteborg Energi on laajentunut monipuoliseksi energiayhtiöksi. Yrityksen liikevaihto oli 6,036 miljoonaa Ruotsin kruunua vuonna 2014, ja sillä on yhteensä 1 083 työntekijää. Lisätietoja: www.goteborgenergi.se