Luvassa lyhyempiä jonoja – Tieto palkitsi datavirtoja hyödyntävän innovaation Ultrahackissa

Tiedon start-upit yhdistivät voimansa Ultrahack-tapahtumassa innovoidakseen uudenlaisia palveluita tulevaisuuden vähittäiskauppaan. Tieto palkitsi haasteeseensa osallistuneen Quno-tiimin Ultrahack-tapahtumassa sunnuntai-iltana. Palkittu tiimi innovoi ratkaisun, jonka ansiosta tulevaisuuden kaupassa jonotetaan vähemmän.

Konepaja Brunossa Helsingissä 6.8.11. järjestetyssä Ultrahack-ohjemistokehitystapahtumassa lähes neljänsadan osallistujan muodostamat tiimit kehittivät ratkaisuja yhteistyökumppanien asettamiin haasteisiin. Tiedon haaste tiimeille oli kehittää kivijalkaliikkeissä tapahtuvaa perinteistä ostosten tekoa. Tieto toivoi koodaajilta innovatiivisia, käyttäjäystävällisiä ja pelillistettyjä ratkaisuja parempien ostoskokemusten luomiseksi vähittäiskauppaan.

”Ultrahackin kova taso vastasi omia odotuksiani siitä millaista kovatasoisissa hackaton-tapahtumissa pitäisikin nähdä. Kehittäjät heittäytyivät haasteeseemme huippuosaamisellaan, intensiivisesti ja luovasti. Lähtökohdat kehittää asiakaslähtöisiä upeita palveluita olivat todella hyvät. Halusimme saada Ultrahackista irti jotain todella uudenlaista ja ennen näkemätöntä – ja sen saavutimme; etenkin niissä nopean kehittämisen metodeissa mitä kehittäjät käyttivät”, kertoo tapahtumaan valmentajana osallistunut Taneli Tikka, Tiedon teollinen internet -yksikön johtaja.

Tieto palkitsi tapahtumassa haasteeseensa osallistuneen kansainvälisen tiimin Quno. Tiimi kehitti Ultrahackissa teknisen prototyypin ohjelmistosta, joka kuvaa ja videota analysoimalla ohjaa asiakkaat ruuhkaiseen aikaan lyhimmän jonon kautta kassalle. Lisäksi asiakasvirtadataa analysoimalla asiakkaalle pystytään kaupan infomonitoreiden kautta kertomaan ajankohta, jolloin edessä on lyhin jonotus maksutapahtumaan.

Tieto katsoi, että ratkaisussa yhdistettiin kaupan jo olemassa olevaa infrastruktuuria, kuten näyttöjä ja kameroita sekä uutta tunnistus- ja ennakointiteknologiaa innovatiivisella tavalla. Ratkaisu mahdollistaa kauppojen tai esimerkiksi huvipuistojen asiakkaille jonottoman ja sujuvamman asiointikokemuksen. Kauppiaalle ratkaisu tarjoaa mahdollisuuden kasvattaa myyntiä ja kehittää tilasta innostavampi kokemus asiakkaille.

”Asiakkaamme elävät murroksen aikaa. Heillä on kasvava tarve löytää uusia innovaatioita ja palveluita voidakseen palvella omia asiakkaitaan paremmin. Ultrahack 2015 -tapahtumaan osallistuminen oli meille yksi keino kiihdyttää innovointia, sillä tapahtuma tarjosi erinomaiset puitteet uusien ideoiden ja ohjelmistojen kehittämiselle. Palkituista aihioista saamme hyviä syötteitä kehittää uusia ennen näkemättömän asiakaslähtöisiä palveluita vähittäiskauppaan”, kertoo Tiedon digitaalinen asiakaskokemus -startupin johtaja Mikko Leinonen.

Ultrahack oli osa Slush Hacks -konseptia, joka useamman kehitystapahtuman myötä muutti Helsingin viikonlopun ajaksi maailman Hackathon-pääkaupungiksi. Hankkeen keskeisenä tavoitteena oli muuttaa yhteiskuntaa vähän paremmaksi, luoda uutta liiketoimintaa ja tuoda näkyvyyttä suomalaiselle ohjelmointiosaamiselle sekä yleisesti edistää kasvuyrityskulttuuria ja Suomen pärjäämistä tietopohjaisessa taloudessa. Tieto oli mukana hankkeen yhteistyökumppanina.

Ultrahackin voittajat pääsevät esittelemään ideansa startup-tapahtuma Slushissa 11.–12. marraskuuta 2015.

Lisätietoja: https://ultrahack.org/

Taneli Tikka, johtaja, Tiedon teollisen internetin start-up: taneli.tikka@tieto.com, +358 40 7719 828
Mikko Leinonen, johtaja, Tiedon digitaalisen asiakaskokemuksen start-up: mikko.leinonen@tieto.com, +358 40 5967 726

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Tarjoamme myös tuotekehityspalveluita viestinnän ja sulautettujen teknologioiden alalla maailmanlaajuisesti. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi.

Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi