Teknologiaa tasa-arvoisesti kaikille - Tieto innovoi käytettävyyttä Rinnekodin asiakaspalautejärjestelmään

Teknologia mahdollistaa innovaatiot ja uudenlaiset arkea helpottavat palvelut. Tiedon näkemyksen mukaan parhaimmillaan digitalisaation avulla luodaan yhteiskunnallisesti tasa-arvoisempia palveluita kaikille. Osana Suomi100-juhlavuoden ohjelmaa Tieto innovoi erityistarpeisille suunnatun asiakaspalvelujärjestelmän.

Kymmeniä suunnittelijoita Tiedon yksiköistä ympäri maailman on saapunut pääkonttorille Keilalahteen kehittämään kehitysvammapalveluihin ja harvinaissairauksiin keskittyneen Rinnekoti-Säätiön asiakaspalautejärjestelmää. Tapahtuman isännöi Tiedon asiakaskokemuksen johtaminen -startupin suunnittelijat, jotka ovat luoneet asiakaspalautejärjestelmiä monille pohjoismaisille asiakkailleen, muun muassa Fazerille hackathonin yhteydessä. Haaste annetaan hackathonin hengessä, ja aikaa uuden ratkaisun kehittämiseen on yksi päivä.

- Teknologia kehittyy nopeasti, ja digitalisaation hyötyjen tulee olla kaikkien saatavilla. Haluamme vastata Rinnekodin haasteeseen, ja osoittaa, että erityisryhmien tarpeiden huomioon ottaminen käyttöliittymäsuunnittelussa on mahdollista, kertoo Jaakko Hartikainen, Tiedon asiakaskokemuksen johtaminen -startupin johtaja.

- Tiedon asiakaskokemuksen johtamiseen keskittyvällä startupilla on kattava kokemus erilaisten asiakaskeskeisten järjestelmien suunnittelusta. Haluamme osana Suomi100-juhlavuotta jakaa tätä asiantuntemustamme Rinnekodin käyttöön, hän jatkaa.

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvammapalveluiden tuottaja. Palveluja käyttää 2 500–3 000 henkilöä vuodessa.

- Palvelujamme käyttävät vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitsevat henkilöt lapsista vanhuksiin. Asiakaspalaute on meille ensiarvoisen tärkeää toimintamme kehittämiseksi, mutta koska Rinnekodissa asuu erilaista tukea tarvitsevia ihmisiä, on yhtä toimivaa konseptia ollut hankala löytää. Kaikille suunnattuun käytettävyyteen toivomme löytävämme hyviä ajatuksia yhdessä Tiedon käytettävyyden asiantuntijoiden kanssa, sanoo Rinnekodin kehitysjohtaja Elina Rantanen.

Tiedon Rinnekoti-yhteistyö on osa Tiedon Suomi100-juhlavuoden ohjelmaa, jonka avulla Tieto haluaa herättää keskustelua tulevaisuuden työelämästä.

Taustamateriaalia:

Tiedote: Tieto juhlistaa Suomen 100-vuotisjuhlavuotta herättämällä keskustelua tulevaisuuden työstä

Tiedote: Tieto ja Youtube-tähdet osallistavat nuoria jakamaan unelmiaan tulevaisuuden työstä:

Jaakko Hartikainen, johtaja, asiakaskokemuksen johtaminen -startup, Tieto
jaakko.hartikainen@tieto.com, +358 44 3500445

Elina Rantanen, kehitysjohtaja, Rinnekoti-säätiö
elina.rantanen@rinnekoti.fi, +358 50 3423279

Tiedon tavoitteena on hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi

Rinnekoti-Säätiö tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja kehitysvammaisille ja muille erityisen tuen tarpeessa oleville henkilöille. Rinnekoti-Säätiö toimii pääkaupunkiseudulla ja valtakunnallisesti. Lisätietoja www.rinnekoti.fi