Tekoäly tislaa datasta informaatiota – huimia mahdollisuuksia liiketoiminnan ja yhteiskunnan tukemiseen

Digitalisaation edetessä datan määrä tulee jatkamaan kasvuaan. Tulevaisuudessa kuumin kysymys tulee olemaan, miten datasta tislataan informaatiota – tässä tekoäly voi auttaa. Tiedon asiantuntijat puhuivat teemasta Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry:n, TIEKEn seminaarissa Helsingissä 11. maaliskuuta.

Teknologian nopea eteneminen mahdollistaa datan ja informaation valtavan kasvun. Tietokoneiden laskenta- ja tallennuskapasiteetti kasvaa suurin harppauksin ja tietokoneet pystyvät oppimaan asioita tehokkaammin kuin koskaan. Tekoäly, eli tietokoneen toiminnot, jotka jäljittelevät ihmiselle tyypillisiä älykkyyttä vaativia toimintoja, nousee merkittäväksi kun valtavista datamassoista tislataan hyödyllistä informaatiota.

”Tekoälyn avulla tietokone voi toimia päätöksenteon tukena monissa kiperissä tehtävissä, jotka tällä hetkellä syövät paljon resursseja, aikaa ja kustannuksia. Tietokone pystyy tulkitsemaan luonnollista kieltä ja käsittelemään valtavia tietomassoja. Tekoälyn avulla voitaisiin esimerkiksi tehostaa sosiaalisessa mediassa vihapuheen seulontaa: Puheen sisältöjä, esiintymistiheyttä ja esiintymispaikkoja analysoimalla voidaan muun muassa arvioida, mitkä voivat olla mahdollisia kohteita ja sitä kautta ennaltaehkäistä nousevia uhkia. Älykkäiden palveluiden tulisikin entistä enemmän tukea ihmisiä päätöksenteossa.” Tiedon älypalveluliiketoiminnan kehitystä johtava Matti Ristimäki visioi.

Teollisen internetin sovellusten kasvu ja verkkoon kytkeytyvät laitteet tuottavat valtavan määrän dataa. Tulevaisuudessa datan hyödyntämisessä korostuvat avoimuus, innovatiivisuus ja yhdessä tekeminen.

”Digitalisaatio ja datan vallankumous tulee synnyttämään täysin uudenlaista liiketoimintaa. Sen mahdollistamiseksi tarvitaan uusia teknologiasovelluksia, joiden tavoitteena on löytää tapoja synnyttää uudenlaista arvoa. Datan hyödyntäminen tulevaisuudessa rakentuu ekosysteemien varaan. Kärjistäen voi sanoa, että ennen datan avulla ratkaistiin ongelmia, nyt synnytetään uudenlaista liiketoimintaa ja yhdessä datan pohjalta innovoimalla haetaan yhdessä mullistavia teknologiasovelluksia”, summaa Tiedon teollinen internet -startupin teknologiajohtaja Matti Vakkuri.

Matti Vakkuri nimitettiin 9.3. Suomen Big Data Forumin puheenjohtajaksi. Forumin tarkoitus on edistää ja välittää big data -osaamista ja -teknologiaa yritysten, tutkimuksen ja oppilaitosten välillä. Sen toiminnassa kiinnitetään erityistä huomiota alueelle, jossa big data ja teollinen internet leikkaavat.

Matti Ristimäki,
Tiedon älypalveluliiketoiminnan kehitysjohtaja, puh. 040 748 7373 matti.ristimaki[at]tieto.com
Matti Vakkuri,
Tiedon teollinen internet -startupin teknologiajohtaja, puh. 040 512 6894, matti.vakkuri[at]tieto.com

TIETO OYJ

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Tarjoamme myös tuotekehityspalveluita viestinnän ja sulautettujen teknologioiden alalla maailmanlaajuisesti. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi.

Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista lähes 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi