Tiedolta maailman ensimmäinen datalämmitteinen sauna

Nyt voi hikoilla maailman ensimmäisessä datalla lämpiävässä saunassa. Digisauna lämpenee uusimman teknologian ja Tiedon Espoossa sijaitsevan datakeskuksen hukkalämmön avulla. Saunojat saavat hien pintaan samalla, kun ihmiset eri puolilla maailmaa surffaavat verkossa, tekevät hakuja tietokannoista ja käyttävät pilvipalveluita.

Tieto kunnioittaa suomalaista saunaperinnettä ja hyppää saunan lauteille. Huhtikuun 1. päivä Tieto esittelee maailman ensimmäisen datalla lämpiävän saunan, joka sijaitsee yrityksen datakeskuksen yhteydessä Espoossa. Uusi AISauna juhlistaa tänä vuonna vietettävää Suomi 100-juhlavuotta. Tarkoituksena on avata samanlaisia saunatiloja Tiedon paikallisten datakeskusten yhteyteen ympäri Pohjoismaita.

”Datan määrä Tiedon datakeskuksissa kasvaa kovaa vauhtia. Haluammekin nyt yhdistää suomalaisille tärkeän perinteen, pohjoismaisen datan ja uusimman teknologian, ja näiden avulla luoda ainutlaatuisen kokemuksen, joka tuo mukanaan lämpöä yhteiskuntaan”, sanoo Alicia Turing, saunaprojektin arkkitehti Tiedolla.

Tieto säilyttää satojen julkisen ja yksityisen sektorin asiakkaidensa dataa. Datakeskusten serverit tuottavat päivittäin jopa 45 MWh hukkalämpöä, jolla olisi mahdollista lämmittää jopa 2510 datalämmitteistä saunaa eri puolilla Pohjoismaita kahdeksi tunniksi päivässä (yksi sauna vaatii noin 18 kWh). Tiedon Espoon konesali on palkittu energiatehokkuudestaan. Saunan ohella Tiedon Espoossa sijaitsevan datakeskuksen hukkalämmön avulla voidaan lämmittää myös lähialueen koteja –  vuonna 2016 datakeskuksen hukkalämmöllä lämmitettiin noin 780 lähialueen asuintaloa.

“Sauna on suomalaisille tärkeä paikka: monet ongelmat ovat ratkenneet ja päätökset syntyneet saunan lauteilla. Uusi saunamme on varusteltu teköälyllä, joten se voi ottaa muistiinpanoja ja analysoida saunassa käytäviä keskusteluja – näin saunojat voivat yhdistää työntekoon rentouttavan saunaelämyksen. Tavoitteena on viitoittaa tietä todelliselle datalähtöiselle päätöksenteolle”, jatkaa Alicia Turing.

Tieto takaa, että datasta saatu lämpö ei sisällä minkäänlaisia viruksia, vahingollista koodia tai kyberuhkia.

Astu tulevaisuuden AiSaunaan:

• Vie saunakokemuksesi pois saunan lauteilta – hyödyntämällä lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden teknologioita saunojat voivat hikoilla erilaisissa ympäristöissä
  • Pue yllesi älyranneke, joka mittaa ruuminlämpöä, sykettä ja hikoilua – puettava laite muokkaa automaattisesti saunan lämpötilan ja kosteuden sinulle sopivaksi
  • Valitse saunakokemuksesi ohjelmoitujen vaihtoehtojen väliltä, joita ovat esimerkiksi
    - “Swedish Lagom” (matalampi lämpötila ilman höyryä, sopii hyvin lehden lukemiseen)
    - ”Finnish Sandstorm Tango” (korkea lämpötila ja surumielistä musiikkia)
    - ”Norwegian Extreme” (sopii täydellisesti kunnon kohottamiseen ja rasvanpolttoon)
  • Kokousta ja keskustele tehokkaasti integroidun tekoälyratkaisun avulla – tekoäly tekee puolestasi muistiinpanoja ja analysoi keskustelut reaaliajassa

Lue lisää maailman ensimmäisestä datalämmitteisestä saunasta:

Taustamateriaalia: http://bit.ly/2nqXW4E

Tiedote: Tieto laajentaa datakeskustaan Suomessa – taustalla datan määrän kasvu

Tiedote: Tiedon Espoon konesali on yksi maailman energiatehokkaimmista: