Tiedon ajatushautomo törmäyttää arjen ja IT:n osaajat – tarjoaa uusia näkökulmia digitaalisuuden mahdollisuuksiin

Tieto Oyj                              LEHDISTÖTIEDOTE                                    26.3.2015 KLO 9.00

Tiedon uusi ajatushautomosarja kerää yhteen eri alojen ajatusjohtajat, päätöksentekijät, yrittäjät, ja provokaattorit ajankohtaisten aiheiden ympärille. Ensimmäisessä osassa aiheena olivat innovaatiot digitaalisessa maailmassa ja mukana mm. Taneli Tikka ja Linda Liukas.

”Ajatushautomomme liittyy Tiedon kokonaisvaltaiseen uudistukseen, jossa haastamme ihmiset näkemään paitsi digitalisaation mahdollisuudet arjessa ja liiketoiminnassa, myös toivottavasti Tiedon roolin uudella tavalla”, taustoittaa Kia Haring, Tiedon markkinointitoiminnoista ja ulkoisesta viestinnästä vastaava johtaja.

”Haluamme löytää uusia näkökulmia törmäyttämällä eri alojen ihmisiä ajatushautomoomme ratkomaan arjen ja liiketoiminnan ongelmia ja tuoda esiin paitsi sen, miten Tieto ja IT-palvelut ovat mukana kaikkien ihmisten arjessa, myös sen, miten asioita voidaan aina tehdä paremmin ja kehittää IT:n ja uusien innovaatioiden avulla. Toivomme formaatin synnyttävän hyviä ideoita ja innovatiivisia ratkaisuja arjen ja liiketoiminnan ongelmiin. Kun lyödään uteliaita päitä yhteen tietyn aiheen tiimoilta, saadaan aina uusia näkökulmia ja oivalluksia”, jatkaa Haring.

Ensimmäisessä ajatushautomossa aiheena oli ”Innovaation voima digitaalisessa maailmassa”. Tavoitteena oli tunnistaa tapoja, kuinka yrityksen koko energia ja innovaatiovoimat saataisiin hyödynnettyä parhaiten. Moderaattorina toimi Tiedon teollinen internet -liiketoiminnan johtaja Taneli Tikka. Muut osallistujat olivat yksi Rails Girlsin perustajista ja Suomen digialan mestarin tittelin saanut Linda Liukas, yrittäjä ja tukholmalaisen innovaatiokeskus Epicenterin yksi perustajista Ola Ahlvarsson ja Tukholman Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun (KTH) tulevaisuuden sähköverkkojen professori Luigi Vanfretti.

”Tiedämme, että monet yritykset ja organisaatiot eivät käytä edes kolmasosaa innovaatiopotentiaalistaan. Tämä johtuu meneillä olevia hankkeita konkretisoivien järjestelmien puutteesta, jolloin on mahdotonta saada kattavaa kokonaiskuvaa siitä, mitä yrityksen muissa osissa kehitellään”, summaa Taneli Tikka, joka johtaa Tiedon sisäisenä startupina toimivaa teollisen internetin yksikköä.

”Toisaalta kyse on myös organisaatiokulttuurista – monilla on vaikeuksia luoda toimiva innovaatioketju, joka mahdollistaa uusien palveluiden kehittämisen ja lanseeraamisen kuluttajien määräämässä nopeassa tahdissa”, jatkaa Tikka.

Ajatushautomo voidaan rakentaa minkä tahansa aihepiirin ympärille, kunhan aihe koskettaa yritysten toimintaa ja ihmisten elämää – ja kunhan ratkaisu voidaan löytää IT-palveluiden avulla. Ajatushautomon formaatti vaihtelee tarpeen mukaan nauhoitetuista sessioista eri paikoissa tapahtuviin, internetin välityksellä suorana lähetettäviin tapahtumiin. Jokaisella kokoontumiskerralla mukana on moderaattori ja useita kutsuttuja vieraita, jotka luovat aktiivista, mielenkiintoista ja tuottoisaa keskustelua aihealueen ympärille.

Ensimmäinen ajatushautomo nyt katsottavissa (englanniksi): http://perspectives.tieto.com/

Kia Haring, markkinointitoiminnoista ja ulkoisesta viestinnästä vastaava johtaja, puh. 040 765 3700, kia.haring[at]tieto.com

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikkapalveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita sekä yksityiselle että julkiselle sektorille ja tuotekehityspalveluita viestintäteknologian ja sulautettujen järjestelmien alueella. Yhtiön tuotekehitysliiketoiminta ja toimituskeskukset toimivat maailmanlaajuisesti. Tieto on sitoutunut kehittämään yrityksiä ja yhteiskuntaa tietotekniikan ja vahvan toimiala- ja asiakasymmärryksen avulla, sekä auttaa asiakkaitaan löytämään uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan muutoksessa. Me Tiedossa uskomme jatkuvaan kehittymiseen ja työmme tuloksiin.

Tieto on perustettu vuonna 1968, ja sen pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee noin 13 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaqissa Helsingissä ja Tukholmassa. Lisätietoja osoitteessa www.tieto.fi.

Avainsanat: