Tiedon älykäs pääkonttori sai kestävän kehityksen sertifikaatin ensimmäisenä Suomessa

Tiedon uudessa pääkonttorissa Espoon Keilalahdessa jokainen yksityiskohta on tarkasti harkittu. Keilalahden kampus on suunniteltu nostamaan työntekijöiden viihtyvyys uudelle tasolle, mutta myös ylittämään asetetut ympäristövaatimukset. Kaikki energiankulutuksesta kokoustilojen käyttöasteeseen on optimoitu. Näiden ratkaisujen ansiosta Tiedon pääkonttori sai Suomen ensimmäisen valmiille rakennukselle annetun LEED Platinum‑sertifikaatin.

Tiedon kestävän kehityksen mukaiseksi uusitut toimistotilat Keilalahdessa on suunniteltu tukemaan tehokasta ja joustavaa työskentelyä. Toimistossa on avointa tilaa, ryhmätyöskentelytiloja sekä innovaatiokeskuksia. Uusittu toimistorakennus avattiin vuoden 2016 lopulla ja nyt se sai ensimmäisenä Suomessa LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) ‑sertifiointijärjestelmän korkeimman sertifikaatin, Platinum-tason. Euroopassa on vain 19 LEED Platinum (EB) ‑sertifikaatin saanutta rakennusta.

“Olemme innoissamme siitä, että meille on myönnetty kyseinen sertifikaatti. Olemme ylpeitä erittäin tehokkaasta ja älykkäästä pääkonttoristamme. Uusittu rakennus käyttää jopa 60 prosenttia vähemmän energiaa kuin aiempi pääkonttorimme – tämä on loistava saavutus toimistossa, jossa on noin 1 200 työntekijää”, sanoo Tiedon ympäristöpäällikkö Tiia Katajamäki.

Lisäksi Tiedon uuden pääkonttorin teollisen internetin ratkaisuihin ja datapohjaiseen analytiikkaan yhdistetty anturitekniikka tarjoaa rakennuksen omistajille, ylläpitäjille ja käyttäjille jatkuvasti tietoa sen käytöstä.

Kestävät ratkaisut ja parempi viihtyvyys

Keilalahdessa on noin 6 000 tiloja päivittäin valvovaa anturia. Yhtä työpöytää kohden on 1,7 työntekijää, joten toimiston monikäyttöisten neliöiden käyttöaste on erittäin korkea. Lisäksi on toteutettu monia energiatehokkuutta lisääviä ratkaisuja, esimerkiksi lämmityksen sekä ilmanvaihdon asetukset on optimoitu ja tiloihin on asennettu satoja LED-lamppuja sekä läsnäolotunnistimia. Rakennusautomaation etävalvontajärjestelmä mahdollistaa jatkuvan seurannan. Rakennus toimii tuulisähköllä  ja jäähdytysjärjestelmä hyödyntää merivettä.

Luonnonvarojen säästämisen lisäksi jo suunnitteluvaiheessa panostettiin voimakkaasti kestävän kehityksen mukaisiin hankintaprosesseihin. Esimerkiksi noin 40 prosenttia huonekaluista on kierrätettyjä ja kaikki mattomateriaalit täyttävät tiukimmatkin sisäilman laatuvaatimukset. Lisäksi Keilalahdessa on energiatehokkaat ICT-laitteet, ympäristöystävällisesti tuotetut uudet huonekalut ja ympäristöluokituksen mukaisesti toimivat kiinteistöhuolto ja siivous.

Myös kaikki rakennuksessa työskentelevät työntekijät, joita on lähes 1 200, osallistuivat suunnitteluprosessiin. Työntekijöiden koulutus ja sitoutuminen on tärkeää rakennuksen jatkuvan tehokkaan käytön kannalta

Lisämateriaalia:

Artikkeli: Kestävä kehitys keskeisessä asemassa Tiedon uudessa pääkonttorissa: https://www.tieto.com/news/sustainability-in-focus-at-tietos-new-head-office

Blogi: Työtilojen tulevaisuus on täällä ja se näyttää siltä kuin Tiedon Keilalahden kampus: https://perspectives.tieto.com/blog/2017/01/the-future-of-workplaces-is-here-and-it-looks-like-tieto-keilalahti-campus/

Tieto Intelligent Building ‑verkkosivu: https://campaigns.tieto.com/intelligentbuilding

Tietoja LEED-sertifiointijärjestelmästä:
LEED on voittoa tavoittelemattoman U.S. Green Building Council ‑järjestön kehittämä vihreän rakentamisen sertifiointiohjelma. Luokitusjärjestelmä perustuu rakennusten suunnitteluun, rakenteisiin, käyttöön ja ylläpitoon, ja se painottaa ympäristövastuuta sekä luonnonvarojen tehokasta käyttöä.

Kia Haring, viestintäjohtaja, Tieto
kia.haring[at]tieto.com, 040 765 3700

Patrik Etelävuori, Head of Concepts and Innovations - Facilities, Tieto
Patrik.etelavuori[at]tieto.com, 050 341 1933