Tiedon haastamat Ultrahack-tiimit parantavat tulevaisuuden vähittäiskauppaa TeliaSoneran M2M in a Box -palvelun avulla

Tieto on yksi Euroopan suurimman hackathon-tapahtuma Ultrahackin pääyhteistyökumppaneista. Tieto haastaa koodaajat luomaan käyttäjäystävällisiä ja pelillistettyjä ratkaisuja tulevaisuuden vähittäiskaupan parantamiseksi.

Tiedon kaksi sisäistä startup-yritystä ovat yhdistäneet voimansa löytääkseen luovia ratkaisuja vähittäiskaupan tulevaisuuden haasteisiin. Startupit osallistuvat  Euroopan suurimpaan hackathon-tapahtumaan, joka järjestetään Helsingissä juuri ennen marraskuista startup-tapahtuma Slushia.

Tiedon haaste koodaajille on kehittää innovatiivisia ratkaisuja vähittäiskaupan disruptoimiseksi. Lokakuun ensimmäisten viikkojen aikana jo useita tiimejä on liittynyt mukaan Tiedon haasteeseen. Tiimit voivat löytää ratkaisuja haasteeseen esimerkiksi teollisen internetin sovelluksista, asiakkaan sitouttamisesta tai pelillistämisestä.

Tällä hetkellä pelillisyyttä käytetään pääasiassa verkkokaupassa. Amazonin arvostelijavertailut ja eBayn kilpailullinen tarjouskauppajärjestelmä kukoistavat, mutta kivijalkaliikkeissä vastaavanlaisia ideoita käytetään harvemmin. Yksi ehdotetuista ideoista onkin tuoda pelillisyys osaksi myös kivijalkaliikkeiden tarjoamaa ostokokemusta.

“Boston Retail Partnersin tutkimuksen mukaan vuoteen 2020 mennessä jopa yhdeksän kymmenestä kauppiaasta (87 %) aikoo käyttää pelillisyyttä asiakkaiden sitouttamiseen. Tämä verrattain vähän tutkittu ja käytetty osa-alue tarjoaa meille ja asiakkaillemme erinomaisia mahdollisuuksia tulevaisuudessa,” kommentoi Mikko Leinonen, Tiedon digitaalinen asiakaskokemus -startupin johtaja.

Alkusysäyksenä innovaatioille Tiedon Ultrahack-haasteeseen osallistuvat koodaajat saavat käyttöönsä monta avointa ohjelmointirajapintaa, paljon dataa, sekä ainutlaatuisen mahdollisuuden hyödyntää TeliaSoneran M2M in a Box -palvelua, joka kerää dataa – esimerkiksi liikettä, lämpötilaa ja kosteutta – helposti ja on liitettävissä GPS:ään. Kerättyä dataa voidaan käyttää lähtökohtana täysin uudenlaisille ostokokemuksille.

“M2M in a Box on monikäyttöinen palvelu, ja soveltuu siksi erinomaisesti myös hackathon-tapahtumassa käytettäväksi. Palvelu tarjoaa osallistujille tarvittavan laitteiston uusien ja villien ideoiden testaamiseen. Sensoreiden lisäksi laite pitää sisällään TeliaSoneran kansainvälisen M2M-käyttöön suunnitellun SIM-kortin, joten muuta liitettävyyttä ei tarvita,” kertoo TeliaSoneran kehityspäällikkö Kimmo Ahvenlampi.

Tiedolla uskotaan, että uusien ideoiden kehittäminen yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa tai hackathon-tapahtumien avulla on mahtava tapa kehittää tuotteita ja palveluita, joilla varmistetaan ensiluokkainen asiakaskokemus. Ottamalla mukaan ulkopuolisia koodaajia kansainvälisillä ja monitieteellisillä taustoilla, Tieto pyrkii keksimään jotain täysin uudenlaista ja ennennäkemätöntä, josta voidaan kehittää uusia ja hienoja palveluita Tiedon asiakkaiden vähittäiskauppa-asiakkaille.

Ultrahack-joukkueet esittelevät innovaationsa tuomaristolle 6.–8. marraskuuta Helsingissä. Osana Slush Hacks -tapahtumaa, finalistit pääsevät esittelemään työnsä myös tärkeille kansainvälisille sijoittajille startup-tapahtuma Slushissa 11.–12. marraskuuta.

Haluatko osallistua Tiedon haasteeseen?
Osallistu Tiedon haasteeseen hackathonissa, ja saat mahtavien palkintojen voittamisen lisäksi mahdollisuuden osallistua Tiedon huippuinnovaatioiden kehittämiseen. Ilmoittaudu hackathon-tapahtumaan:  bit.ly/IOThack2015

Seuraa Ultrahack-tapahtumaa verkossa: https://ultrahack.org/

Mikko Leinonen, johtaja, Tiedon digitaalisen asiakaskokemuksen start-up, mikko.leinonen[at]tieto.com, +358 40 5967726
Kimmo Ahvenlampi, Business Development Manager: TeliaSonera: kimmo.z.ahvenlampi[at]teliasonera.com,

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Tarjoamme myös tuotekehityspalveluita viestinnän ja sulautettujen teknologioiden alalla maailmanlaajuisesti. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi.

Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,6 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi