Tiedon Kimmo Alkio: Datan avulla uutta kasvua Suomeen

Tiedon toimitusjohtaja Kimmo Alkio avasi Tiedon vuosittaisen asiakastapahtuman esittelemällä avaimia Suomen kasvuun ja uusiin innovaatioihin. Tiedon vuosittainen asiakastapahtuma järjestettiin tänä vuonna 20. kertaa.

Tieto arvioi informaation olevan tulevaisuudessa suurin, jatkuvasti kasvavan yhteiskunnallisen ja taloudellisen lisäarvon tuottaja. Yhtiön tavoitteena on saavuttaa digitaalisen vallankumouksen tuomassa muutoksessa keskeinen asema.

– Tieto haluaa olla asiakkailleen paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa ja hyödyntää datakeskeisen maailman tuomat merkittävät mahdollisuudet. Datan määrän kasvaessa räjähdysmäisesti merkitykselliseksi nousee se, miten datan avulla innovoidaan uutta kasvua, sanoi Tiedon toimitusjohtaja Kimmo Alkio yhtiön vuosittaisessa asiakastapahtumassa Finlandia-talolla 21.11.

Datakeskeisen maailman tunnusmerkkeinä voidaan pitää rajatonta potentiaalia ja uusien teknologioiden esiinmarssia. Uusista teknologioista tärkeimmiksi noussee tekoäly. Algoritmit ja koneoppiminen puolestaan auttavat jäsentämään ja hyödyntämään dataa parantaen ennustettavuutta ja lisäten asiakasymmärrystä.

– Uskon, että digitaalisen vallankumouksen edetessä halu jakaa dataa, avoimet ekosysteemit, avoin API-talous ja uusien palveluiden kehittäminen kuluttajakeskeisesti tulevat olemaan yhä tärkeämpiä onnistumisen elementtejä. Innovaatioita syntyy jatkuvasti yli toimialarajojen. Kiihtyvässä uudistumistahdissa pärjätäksemme meidän kaikkien on omaksuttava start-upeista tuttuja nopeita, käytännönläheisiä toimintatapoja ja innovoitava enemmän yhdessä, Alkio muistuttaa.

Puheessaan Alkio esitteli myös Tiedon uudistumista. Yhtiö panostaa jatkuvasti paitsi tehokkuuden ja laadun parantamiseen, myös kasvun ja innovaatioiden edistämiseen sekä uusien innovatiivisten palveluiden markkinoilletuomiseen. Tieto on muun muassa perustanut kolme yrityksen sisäistä startuppia ja järjestää aktiivisesti hackatoneja innovoidakseen ja kehittääkseen uutta yhdessä ekosysteeminsä kanssa.

Tiedon Valo on Tiedon vuotuinen asiakastapahtuma, joka järjestettiin tänä vuonna 20 kertaa. Tapahtuma on palkittu vuonna 2014 parhaana konferenssina Eventex Congressin toimesta. Lisäksi vuoden 2014 tapahtuma sijoittui kolmen parhaan tapahtuman joukkoon Suomessa.

Kuva: Kimmo Alkio

Kia Haring, Viestintäjohtaja: kia.haring[at]tieto.com, puh. 040 7653 700

TIETO OYJ

Tieto