Tiedon Lifecare-järjestelmän käyttö laajeni suun terveydenhuoltoon Tampereella

Tampereen kaupunki on aloittanut Tiedon Lifecare-järjestelmän käytön suun terveydenhuollossaan. Lifecare on Tiedon sosiaali- ja terveydenhuollon modulaarinen tietojärjestelmäkokonaisuus, joka vastaa sote-uudistuksen ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuontannon tarpeisiin. Tampereella suun terveydenhuollon järjestelmää käyttää 375 ammattilaista. He palvelevat 78 000 asiakasta 215 000 vastaanottokäynnillä vuodessa.

- Lifecare-ratkaisun myötä käytettävyys on merkittävästi parantunut, mikä näkyy arjessa parempana palveluna. Järjestelmän mukautuva, visuaalinen käyttöliittymä helpottaa työntekoa: keskeiset potilastiedot ovat nähtävillä yhdellä silmäyksellä. Roolipohjaisuus tukee työnkulkuja ja vähentää turhia työvaiheita. Olemme ylpeitä saadessamme olla mukana suun terveydenhuollon kansallisessa järjestelmäkehityksessä, muutos tukee myös tulevaa liittymistämme valtakunnalliseen Potilastiedon arkistoon, kertoo ylihammaslääkäri Eeva Torppa-Saarinen, Tampereen kaupunki.

- Järjestelmien tulee tukea sekä ammattilaisten että kansalaisten kasvavia tarpeita ja toiminnan muutosta. Lifecare Suun terveydenhuollon uusi versio vapauttaa hoitohenkilökunnan aikaa asiakkaiden hoitamiseen. Yhteensopivuuden rakentaminen keskeisiin kansallisiin uudistuksiin ohjaa kehitystyötämme. Tampere on ollut loistava kumppani ja edelläkävijä uudistamassa suun terveydenhuollon järjestelmää ja palvelua, sanoo terveydenhuollon toimialajohtaja Kimmo Alaniska, Tieto.

Tiedon sote-järjestelmien kehitystyön ytimessä ovat uusien palvelumallien tukeminen, ratkaisuiden modulaarisuus, ekosysteemin avoimuus ja standardit rajapinnat, sekä toimijoiden tiivis yhteistyö. Tavoitteena on laadukas tiedon tuottaminen ja avoin tietomalli, jossa asiakkaan omistama tieto on erotettu teknologiasta.

- Pyrimme tukemaan vaikuttavaa hoitotyön ja asiakaspalvelun kokonaisuutta, jonka avulla pystytään saavuttamaan myös tavoiteltuja kustannussäästöjä. Avoimet rajapinnat tukevat erityyppisten kolmansien osapuolten sovellusten ja palveluiden integrointia, jatkaa Kimmo Alaniska.

Lifecare-potilastietojärjestelmän kehitystyö tehdään pääosin Tiedon Suomen yksikössä. Lifecare on Tiedon seuraavan sukupolven tietojärjestelmäkokonaisuus, joka vastaa laajasti sosiaali- ja terveydenhuollon asiakaspalvelun, palvelutuotannon ja toiminnanohjauksen tarpeisiin.

Eeva Torppa-Saarinen, ylihammaslääkäri, Tampereen kaupunki
puh. 050 516 4018, sähköposti eeva.torppa-saarinen@tampere.fi

Kimmo Alaniska, johtaja, terveydenhuolto, Tieto
puh. 040 846 8355, sähköposti kimmo.alaniska@tieto.com