Tiedon vahva ote pankkialan digitalisoinnissa jatkuu – uusi yhteistyösopimus globaalin ohjelmistoyrityksen kanssa

Tieto ja markkinoiden johtava pankki- ja rahoitusalan ohjelmistojen toimittaja Temenos ovat solmineet yhteistyösopimuksen peruspankkijärjestelmien toimittamisesta Pohjoismaiden ja Baltian markkinoille.

Genevessä pääkonttoriaan pitävä Temenos käsittelee päivittäin globaalisti yli 500 miljoonan asiakkaan pankkitapahtumat ja sen asiakkaina ovat maailman johtavat pankit. Tiedon ja Temenoksen sopimuksella yhdistetään Tiedon osaaminen ja vahva kokemus pankkialan digitalisoimisesta  sekä Temenoksen standardoidut ja globaalit prosessit. Temenoksen peruspankkitoimintojen T24 Model Bank-ratkaisu ja Tiedon pankkialueen asiantuntemus yhdistettynä paikalliseen osaamiseen varmistavat pankkien toiminnan suoraviivaistumisen ja nopeamman vastaamisen asiakkaiden tarpeisiin.

Digitalisointi on ollut pankeille tärkeää jo pitkään, mutta investoinnit ovat suuntautuneet pääosin front-end alueelle.Tällä hetkellä pankit alkavat panostaa enemmän peruspankkitoimintojen muutoksiin edistääkseen asiakaskokemusta ja digitalisaatiota.

- Olemme iloisia yhteistyöstä Temenoksen kanssa. Yhteistyömme täydentää Tiedon nykyistä palvelutarjontaa ja vahvistaa kykyämme tarjota asiakkaillemme koko arvoketjun kattavia palveluja. Näin asiakkaat voivat keskittyä ydinliiketoimintaansa ja kilpailukykynsä vahvistamiseen, sanoo Vahid Zohali, Tiedon pankkisektorin johtaja.

- Olemme kasvaneet merkittävästi Pohjoismaiden markkinoilla ja Tiedon saaminen paikalliseksi yhteistyökumppaniksi on luonnollinen askel asemamme vahvistamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yhdistämällä Tiedon osaamisen ja kattavan kokemuksen maailman johtavaan ohjelmistoomme voimme vahvistaa Model Bank -palvelujamme entisestään, sanoo Steen Jensen, Temenoksen Pohjois-Euroopan johtaja.

Vahid Zohali, pankkisektorin toimialajohtaja
puh: + 46 73 725 22 00, sähköposti: vahid.zohali[at]tieto.com

Kiran Farooque, Burson-Marsteller, Temenoksen edustaja
puh: +44 207 300 6181, sähköposti: kiran.farooque[at]bm.com

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikkapalveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita sekä yksityiselle että julkiselle sektorille ja tuotekehityspalveluita viestintäteknologian ja sulautettujen järjestelmien alueella. Yhtiön tuotekehitysliiketoiminta ja toimituskeskukset toimivat maailmanlaajuisesti. Tieto on sitoutunut kehittämään yrityksiä ja yhteiskuntaa tietotekniikan ja vahvan toimiala- ja asiakasymmärryksen avulla, sekä auttaa asiakkaitaan löytämään uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan muutoksessa. Me Tiedossa uskomme jatkuvaan kehittymiseen ja työmme tuloksiin.

Tieto on perustettu vuonna 1968, ja sen pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee noin 13 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaqissa Helsingissä ja Tukholmassa. Lisätietoja osoitteessa www.tieto.fi

Temenos Group AG (SIX:TEMN) on markkinoiden johtava pankki- ja rahoitusalan ohjelmistojen toimittaja, jonka pääkonttori sijaitsee Sveitsin Genevessä. Temenos auttaa pankkeja ja muita rahoituslaitoksia kehittämään liiketoimintaansa ja pysymään muuttuvien markkinoiden edellä. Temenos käsittelee päivittäin globaalisti yli 2 000 yhtiön yli 500 miljoonan asiakkaan pankkitapahtumat. Näihin lukeutuvat 38 maailman 50 johtavasta pankista. Temenoksen asiakkaat ovat todistetusti kilpailijoitaan kannattavampia. Vuosien 2008 ja 2012 välillä Temenoksen asiakkaiden kokonaispääoman tuotto oli 32 % ja oman pääoman tuotto 42 % keskimääräistä korkeampi. Lisäksi asiakkaiden kulu/tuotto-suhde oli 8,1 prosenttiyksikköä alhaisempi kuin vanhoja järjestelmiä käyttävillä pankeilla.

Avainsanat: