Tieto innovoi kasvua datakeskeisistä palveluista – Taneli Tikka ideakiihdyttämön johtoon

Data on uusi vesi – Tieto arvioi informaation olevan tulevaisuudessa suurin yhteiskunnallisen ja taloudellisen lisäarvon tuottaja. Auttaakseen Pohjoismaisia asiakkaitaan hyödyntämään datakeskeisen maailman tarjoamat merkittävät mahdollisuudet Tieto on perustanut datakeskeiset liiketoiminnot -yksikön.

Tieto pyrkii innovoimaan yhdessä ekosysteeminsä kanssa uudenlaisia datakeskeisiä palveluja ja ennennäkemättömiä liiketoimintamalleja. Yhtiön uusi yksikkö kehittää datakeskeisistä ideoita ja muuntaa ne bisnesmahdollisuuksia ideakiihdyttämön ja kaupallistamisen avulla – Lean Startup ‑metodien mukaisesti.

”Haluamme kehittää tulevaisuudesta älykkäämpää datan avulla. Monien täysin uusien palveluiden lähtökohtana on data: datan avulla voi tehdä kiinteistöistä älykkäämpiä tai kehittää data-analyytikan avulla parempia palveluja kuluttajille. Datakeskeiselle innovoinnille on selvästi ollut kysyntää, koska markkinoiden reaktio on ollut erittäin kannustava. Olemmekin jo startup-malliin käynnistäneet datakeskeisten ideoiden kehitystyön yhteistyössä asiakkaidemme ja ekosysteemimme kanssa", sanoo Ari Järvelä, datakeskeiset liiketoiminnot -yksikön johtaja.

Tieto on nimittänyt uuteen datakeskeiset liiketoiminnot -yksikköön Taneli Tikan innovaatiojohtajaksi. Hänen rooliinsa kuuluu kehittää ideakiihdyttämössä uusia datakeskeisiä ideoita yhteistyössä Tiedon sisäisen ja ulkoisen ekosysteemin kanssa. Ideakiihdyttämön taustalla on ketterä kasvuajattelu ja joustavat startup-toimintamallit.

"Haemme datakeskeisiä ideoita aktiivisesti ekosysteemistämme. Meidän avullamme kuka tahansa data-keskeisen idean omaava voi kiihdyttää ideansa toteutusta. Tiedolla on Suomessa ainutlaatuinen ekosysteemi, josta se löytää parhaat kumppanit ja globaalit teknologiat ideoiden konkretisoimiseksi. Viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana Tieto on perustanut kolme sisäistä startupia, joten meillä on omakohtaista kokemusta siitä, miten parannetaan ketteryyttä ja tuodaan ketterästi uusia palveluita markkinoille," sanoo Tikka.

Taneli Tikka jatkaa edelleen Tiedon sisäisen startupin johdossa

Tiedon teollisen internetin startup vaihtaa nimekseen Esineiden internet ja se jatkaa toimintaansa sisäisenä startupina datakeskeiset liiketoiminnot -yksikössä. Esineiden internet -startupin johdossa jatkaa Taneli Tikka.

"Jokaisen startupin DNA:ssa on ketterä kehitys. Tämä pätee myös Tiedon teollisen internetin startupiin, joka on luotsannut uusia innovatiivisia ideoita jo parin vuoden ajan. Alkuperäisistä ideoista tiimi on suhteellisen lyhyessä ajassa kehittänyt ennennäkemättömiä palveluja asiakkaillemme. Nyt on sopiva hetki integroida osa tarjonnasta Tiedon toimialaryhmiin, missä ne ovat entistä lähempänä asiakkaidemme liiketoimintaa ", sanoo Tikka.

Esineiden internet -startup tulee hyödyntämään jo luotuja tarjoomia kuten Tieto Connect ‑alustaa ja Tieto Intelligent Building -konseptia.

"Missiomme muuntaa data merkitykselliseksi informaatioksi ja uusiksi mullistaviksi palveluiksi ei pääty tähän – sen vauhti vain kiihtyy", summaa Järvelä.

Lisämateriaalia:

Datakeskeiset palvelut verkossa: www.tieto.com/data-driven

Datakeskeinen toimintamalli käytännössä: Miten paranneteaan kiinteistöjen ylläpitoa datan avulla, Tiedon blogi:

Innovointi käytännössä: Miten innovaatioita luodaan? Tiedon blogi:

Ari Järvelä, johtaja, datakeskeiset liiketoiminnot -yksikkö, ari.jarvela[at]tieto.com, +358 40 840 0915
Taneli Tikka, innovaatiojohtaja, datakeskeiset liiketoiminnot -yksikkö: taneli.tikka[at]tieto.com, +358 40 7719 828

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet.