Tieto investoi turvallisiin pilvipalveluihin ja datakeskuksiin

Digitalisaation edetessä datan määrä ja siirtonopeus kasvaa. Myös datan säilytyspaikka tulee entistä tärkeämmäksi. Tieto investoi turvallisiin datakeskuspalveluihin ja pilvipalveluihin vastatakseen kasvavaan kysyntään Pohjoismaissa ja aloittaa toiminnot datakeskuksessa Norjassa. Tavoitteena on modernisoida asiakkaiden IT-infrastruktuuria ja sovelluksia, jotta asiakkaat voivat tarttua datakeskeisen maailman tuomiin uusin liiketoimintamahdollisuuksiin.

Yritykset ja organisaatiot ovat entistä kiinnostuneempia siitä missä ja miten dataa säilytetään. Tämä johtuu datan määrän ja datasiirtojen nopeasta kasvusta sekä yksityisyyden suojaan liittyvästä tiukentuvasta lainsäädännöstä, kuten esimerkiksi EU:n yleinen tietosuoja-asetus.

Vastatakseen kasvavaan kysyntään paikallisista ja turvallisista datakeskuspalveluista Pohjoismaissa, Tieto perustaa datakeskuksen Norjaan. Datakeskus sijaitsee entisessä NATO:n ammusvarastossa vuoren uumenissa Stavangerissa ja tuottaa turvattuja datakeskuspalveluja julkisen ja yksityisen sektorin tarpeisiin. Palvelut tuotetaan yhteistyössä Green Mountainin kanssa.

“Data on monin tavoin uusi öljy. Kysyntä paikallisille ja turvallisille datakeskus- ja pilvipalveluille on kasvussa. Tieto toimittaa ensiluokkaisia ympäristöystävällisiä datakeskus- ja pilvipalveluja yksityiselle ja julkiselle sektorille Pohjoismaissa. Toimintamallimme perustuu pilvipalveluiden hybridiin, jossa yhdistetään yksityisiä paikallisia pilvipalveluita maailmanlaajuisiin julkisiin pilvipalveluihin. Palvelujemme avulla asiakkaamme modernisoivat sovelluksiaan ja IT-infrastruktuuriaan sekä uudistavat liiketoimintaansa,” sanoo Ari Karppinen, Tiedon jatkuvista palveluista vastaava johtaja.

Tällä hetkellä yli 150 pohjoismaista suuryritystä ja organisaatiota käyttää Tiedon pilvipalveluja. Datakeskusasiakkaita Tiedolla on useita satoja. Suomessa Tiedolla on kolme datakeskusta. Tiedon datakeskukset pystyvät tarjoamaan korotetun tietoturvatason palveluympäristön sensitiivisen datan ja informaation säilyttämiselle. Lisäksi Tiedon datakeskukset käyttävät ympäristöystävällistä energiaa – Norjassa sijaitseva datakeskus operoi puhtaasti uusiutuvalla energialla ja käyttää läheisen vuonon vettä viilennykseen. Suomessa sijaitsevan konesalin hukkalämpö puolestaan kierrätetään lämmittämään espoolaiskoteja.

Toimialasta riippumatta asiakkaat hakevat tehokkuutta, ketteryyttä ja mahdollisuutta innovoida nopeasti. Sen vuoksi kysyntä modernisoida ja uudistaa infrastruktuuria, alustoja sekä sovelluksia skaalautuvien ja joustavien pilvipalvelujen avulla kasvaa nopeasti. Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä Tiedon pilvipalvelut kasvoivat 72 prosenttia, mikä tekee pilvipalveluista yhden Tiedon nopeiten kasvavista liiketoiminta-alueista.

Tiedon käyttöomaisuusinvestointien odotetaan jatkossakin olevan noin 3-4 % liikevaihdosta. Investoinnit kohdistuvat pääosin datakeskuksiin.

Ari Karppinen, johtaja, Tiedon Jatkuvat palvelut
puh: 020 727 1137, email: ari.karppinen[at]tieto.com

TIETO OYJ

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.com