Tieto ja Trimble sopivat yhteistyöstä laajentaakseen älykkäiden puu- ja kuituratkaisujen valikoimaa

Tieto ja paikannuspalveluista tunnettu amerikkalainen Trimble solmivat kumppanuuden, joka pitää sisällään Trimblen metsätoimialan kuljetusten suunnitteluun tarkoitetun LogForce™ -ohjelmiston sekä korjuutoimintojen suunnitteluun ja hallintaan tarkoitetun WoodForce™ -ohjelmiston jakelun Ruotsissa ja Norjassa.

Tieto investoi metsä- ja paperiteollisuuden alan erikoisratkaisuihin ja tarjoaa puun ja kuidun hankintaekosysteemille teknologiaa, ratkaisuja, kumppaniensa kehittämiä toimialasovelluksia ja pilvipalveluja. Lisäksi Tieto osti Imano AB:n, Ruotsin johtavan puun ja kuidun hankinnan konsulttiyrityksen marraskuussa 2015. Yhteistyö Trimblen kanssa vahvistaa edelleen Tiedon kykyä tarjota Ruotsin ja Norjan metsäteollisuudelle innovatiivisia teknologioita.

Trimblen LogForce on mobiili Software-as-a-Service (SaaS) -sovellus, jonka avulla hakkuu- ja kuljetusurakoitsijat sekä metsäyhtiöt voivat suunnitella ja hallita kuljetuksia toimitusketjun sisällä tehokkaasti. WoodForce on SaaS-ratkaisu, jonka avulla voidaan suunnitella ja hallita korjuun ja metsänhoitopalvelujen toimintoja. Ohjelmisto on keskeinen osa Trimblen Connected Forest -ratkaisuja, jotka kattavat raaka-aineen koko elinkaaren suunnittelusta ja istutuksesta aina kasvatukseen, korjuuseen ja kuljetukseen.

"Tieto on mahtava kumppani yrityksellemme", toteaa Trimblen Forestry Divisionin toimitusjohtaja Ken Moen. "Tiedolla on hyvä maine pohjoismaisilla metsäteollisuusmarkkinoilla. Yhdessä voimme tarjota Suomessa jo menestyneitä ja laajasti käytössä olevia ratkaisuja ruotsalaisille ja norjalaisille asiakkaille ja auttaa heitä parantamaan toimintansa tehokkuutta Trimble Connected Forest -ratkaisun avulla."

"Olemme innoissamme voidessamme aloittaa yhteistyön Trimblen kanssa", toteaa Jaakko Kuusisaari, Tiedon Head of Information Driven Supply Chain for Forest Industry. "Se, että voimme myydä Trimblen LogForce- ja WoodForce-ratkaisuja Pohjoismaissa sekä uusille että vanhoille asiakkaillemme, antaa meille mahdollisuuden tarjota ratkaisuja useampiin metsäteollisuuden prosesseihin."

Jaakko Kuusisaari, Head of Information Driven Supply Chain for Forest Industry, Tieto puh. 040 501 5197, jaakko.kuusisaari[at]tieto.com

Christer Lindqvist, Head of Forest Sweden and Norway, Tieto, puh. + 46 70 2555 523, christer.lindqvist[at]tieto.com

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi

Trimble/ Forestry Division

Trimblen Forestry Division tarjoaa maan, metsän ja kuitujen hallinnan ratkaisuja, jotka parantavat tuottavuutta ja toimintoja. Yrityksen ratkaisuja käyttävät maailman tunnetuimmat integroituja metsäalan tuotteita valmistavat yritykset, metsän- ja maanomistajat, metsätalousmaan investointeihin ja suojeluun keskittyvät tahot, valtion ja liittovaltion virastot sekä kansainväliset puunjalostusyhtiöt, jotka toimivat ympäristön, sosiaalisen ja taloudellisen maan hallinnan alalla. Connected Forest -ratkaisut kattavat koko raaka-aineen elinkaaren suunnittelusta ja istutuksesta aina kasvatukseen, korjuuseen ja kuljetukseen. Lisätietoja: www.trimble.com/forestry.

Trimble muuttaa maailmaa toimittamalla tuotteita ja palveluita, jotka liittävät yhteen fyysiset ja digitaaliset maailmat. Paikannukseen, mallinnukseen, yhteyspalveluihin ja datan analysointiin keskittyvien ydinteknologioiden avulla asiakkaat voivat parantaa tuottavuutta, laatua, turvallisuutta ja kestävyyttä. Trimblen ohjelmistojen, laitteistojen ja palvelujen valikoima ulottuu tiettyyn tarkoitukseen kehitetyistä tuotteista aina yrityksen koko elinkaaren kattaviin ratkaisuihin. Ne on suunnattu lukuisille eri aloille, esimerkiksi maatalous-, rakennus-, paikkatieto-, kuljetus- ja logistiikka-alalle.