Tieto kehittämässä Facebookin avoimen lähdekoodin aloitetta

Ohjelmisto- ja it-palveluyritys Tieto on rakentamassa Facebookin avoimen lähdekoodin aloitetta. Facebookin Open/R-alustan pohjalta kehitetään avoimen lähdekoodin ratkaisujen ekosysteemiä, jota Tieto tukee auttamalla palveluntarjoajia ottamaan teknologia-alustan käyttöön. Lisäksi Tieto tukee Facebookia varmistamalla alustan toimivuuden verkko-operaattoreiden ja palveluntarjoajien ympäristöissä.

Organisaatiot digitalisoituvat yhä voimakkaammin ja kuluttajien digitaalisen sisällön käyttö kasvaa jatkuvasti.  Nämä tekijät monimutkaistavat dataa välittäviä tietoverkkoja. Facebook kehitti Open/R-avoimen lähdekoodin alustan helpottamaan tietoverkkopohjaisten jaettujen sovellusten kehittämistä ja käyttöönottoa.

“Kuluttaja- ja yrityspalveluista tulee aiempaa sovelluskeskeisempiä. Digitalisaation ytimessä on uusien ja jaettujen sovellusten nopeampi kehittäminen. Facebook tähyää alati tulevaisuuteen, ja yhtiö on tunnistanut tarpeen nopeammalle ja tehokkaammalle jaettujen sovellusten toimittamiselle. Jaettujen sovellusten toimivuuden nopeuttaminen on yksi digitalisaation avaintekijöistä”, sanoo Tiedon tuotekehitysjohtaja Tom Leskinen.

Open/R on laajennettava jaettu verkkosovellusten kehitysalusta, jossa voi rakentaa prototyyppejä ja ottaa käyttöön uusia verkkosovelluksia nopeammin ja luotettavammin kuin aiemmin. Sen avulla voidaan ottaa käyttöön uusia ohjelmaprotokollia, sovelluksia ja palveluita aiempaa nopeammin, ketterämmin ja kustannustehokkaammin sekä ratkaista tehokkaammin nykyisten reititysprotokollien (esim. OSPF) laajennettavuus- ja joustavuushaasteet.

Tieto toi Facebookin Open/R-kehitystyöhön kattavan osaamisensa tietoliikennetoimialta sekä tietoverkkoarkkitehtuuri-, reititys- ja kytkinteknologioiden asiantuntemuksensa. Tieto ja Facebook kehittävät Open/R-alustaa vastaaman operaattoreiden ja internetpalveluntarjoajien tarpeisiin.

”Tiedon osaaminen mahdollistaa Open/R:n hyödyntämisen tietoliikennetoimialalla. Konsultoimme Facebookia lisätoiminnallisuuksien tunnistamisessa, mutta samalla autamme heitä rakentamaan ekosysteemiä. Tällainen ekosysteemilähestyminen on meille tärkeää”, Leskinen jatkaa.

Osana yhteistyötä Facebookin kanssa Tiedon asiantuntijat työskentelevät Facebookin ja Open/R-ekosysteemin osapuolten kanssa, jotta alustan käyttöönottoa voidaan laajentaa operaattoreiden ja internetpalveluntarjoajien keskuudessa. Tieto tarjoaa asiantuntija-, kehitys- ja järjestelmäintegrointipalveluita mahdollistamaan Open/R:n hyödyntämisen asiakaskohtaisissa palvelualustoissa, sekä sen tukea.

Kehittääkseen seuraavan sukupolven tietoverkkoarkkitehtuureja Tieto on jäsen Facebookin perustamassa Telecom Infra Project -projektissa. Se on teknologiapohjainen yhteistyöelin, jossa mukana on operaattoreita, toimittajia, sovelluskehittäjiä, integraattoreita ja startup-yrityksiä. Tavoitteena on rakentaa uudenlainen tapa tietoverkkojen hyödyntämiseen.

Tiedon tuotekehityspalvelut (Tieto PDS) tarjoaa puolijohde-, viestintäinfrastruktuuri- ja erilaisten verkkolaitteiden valmistajille seuraavan sukupolven esineiden internetin (IoT), puettavien älylaitteiden sekä älykkäiden autojen ja tietoverkkojen rakentamista. Yhdessä kumppanien kanssa Tieto PDS toimittaa piirisarja-, sovellus- ja palveluratkaisuja 5G-, IoT- ja autoteollisuuden tarpeisiin. Tieto PDS:llä on yli 20 vuoden kokemus teknologiakehityksessä ja tietoliikennetoimialan järjestelmäintegraatioissa.

Tom Leskinen, tuotekehitysjohtaja, Tieto, puh. 050 558 8942, tom.leskinen (at) tieto.com

Kia Haring, viestintäjohtaja, Tieto, puh. 040 7653700, kia.haring (at) tieto.com

Facebook ja Open/R (englanniksi): https://code.facebook.com/posts/291641674683314

Telecom Infra Project (TIP) (englanniksi): http://telecominfraproject.com