Tieto sai maailman ensimmäisenä IT-yrityksenä tunnustuksen sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisestä

Tiedon Ruotsin yhtiö on saanut kansainvälisen EDGE -järjestön sertifikaatin sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisen eteen tehdystä työstä. Globaali tunnustus pohjaa maailman johtaviin arviointimenetelmiin ja on lanseerattu vuonna 2011. Tunnustuksen antanut EDGE toimii yli 31 maassa ja on ollut käytössä yli 100 yrityksessä. EDGE-tunnustuksen ovat aiemmin saaneet mm. IKEA, Deloitte ja L’Oréal.

- Otamme tunnustuksen ilolla ja ylpeydellä vastaan. Ruotsi on toiminut tunnustuksen pilottimaana, mutta tasa-arvon ja monimuotoisuuden edistäminen on meille Suomessa yhtä tärkeää. Haluamme olla työpaikka, jossa kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet onnistua ja kehittyä omassa työssään.  Tämän toteutumisesta käytännössä kertoo myös se, että Suomessa naisia toimii esimiestehtävissä suhteessa miehiä enemmän, kertoo Hanna Reijonen, Tiedon Suomen HR-johtaja.

Tasa-arvon toteutumista arvioidessaan EDGE-sertifikaatti huomioi yrityksen linjaukset, käytännöt ja numeeriset toteutumat viidellä alueella: tasa-arvoinen palkkaus; rekrytointi ja uramahdollisuudet; johtamisen koulutus ja mentorointi; työn joustavuus sekä yrityskulttuuri.

Tieto erottuu edukseen IT-alan toimijoiden joukosta. Yritys suhtautuu sukupuolten väliseen tasa-arvoon myönteisesti sekä edistää aidosti muutosta oikeaan suuntaan, kertoo Maria Oldin, EDGE:n toimitusjohtaja.

Tiedon saama tunnustus on ensimmäisen tason EDGE-sertifikaatti, mikä edellyttää, että yrityksessä on tehty perusteellinen arviointi ja analyysi lähtötilanteesta, laadittu toimintasuunnitelma sekä käynnistetty suunnitelman mukaiset toimenpiteet. EDGE-sertifikaatti on voimassa kaksi vuotta ja sen voimassaolo edellyttää jatkuvaa panostusta tasa-arvon edistämiseen.

Yrityksen sisäisten panostusten lisäksi Tieto on Suomessa aktiivisesti mukana tukemassa myös Teknologiateollisuus ry:n perustamassa Women in Tech -verkostoa, joka edistää teknologia-alan kiinnostavuutta naisten keskuudessa.

Hanna Reijonen, Henkilöstöjohtaja, Tieto Suomi
puh. +358 40 191 6669, hanna.reijonen[at]tieto.com

Joséphine Dunn, EDGE
puh.
+44 7855 953 669, josephine.dunn[at]edge-strategy.com

Edge-sertifikaatti: http://www.edge-cert.org/
Woman in Tech: www.womenintech.fi

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Tarjoamme myös tuotekehityspalveluita viestinnän ja sulautettujen teknologioiden alalla maailmanlaajuisesti. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi.

Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi

Avainsanat: