Voiko tekoäly edistää suomalaisten yrittäjien hyvinvointia? Tiedon ja Elon hackathon ottaa selvää!

Tieto haluaa kehittää tulevaisuudesta älykkäämpää datan avulla. Yhdessä työeläkeyhtiö Elon kanssa Tieto haluaa auttaa suomalaisia yrittäjiä menestymään.

Elon tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisten yrittäjien hyvinvointia vaikeuttavat eniten ajankäytön hallinnan haastavuus ja tukiverkkojen puute.  Yrittäjien hyvinvoinnin parantaminen on yksi haasteista, joihin Elo Data Science Hack -hackathonissa haetaan ratkaisuja – muun muassa tekoälyä apuna käyttäen.

“Hackathonin tavoitteena on auttaa yrittäjiä menestymään ja säilyttämään työ ja vapaa-aika tasapainossa. Suomen suurimpana työeläkevakuuttajana olemme erittäin kiinnostuneita suomalaisten yrittäjien hyvinvoinnista. Meillä on yli 85 000 yrittäjäasiakasta, ja paras tapa saavuttaa heidät kaikki on käyttää digitaalisia ratkaisuja. Lisäksi haluamme tarjota asiakkaillemme myös uudenlaisia, hyvinvointia tukevia älykkäitä palveluja”, toteaa Satu Huber, työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja.

Elon tekemän tutkimuksen mukaan vain 37 % yrittäjistä on löytänyt hyvän tasapainon työn ja vapaa-ajan välille. Isolla joukolla yrittäjiä on haasteita saada työ- ja vapaa-aika tasapainoon. Etenkin nuoret yrittäjät ovat vaarassa polttaa itsensä loppuun.

“Startup-henkinen yrittäjyys voi ajoittain olla raskasta. Kiihkeärytmisessä työelämässä suoriutumiseen tarvitaan tukea. Uusien, yrittäjien elämänlaatua ja liiketoimintaa parantavien ratkaisujen löytäminen voi olla mullistavaa niin yksilöille kuin koko yhteiskunnallekin. Yrittäjien hyvinvoinnilla on hyvin kauaskantoiset vaikutukset koko Suomen kilpailukykyyn”, sanoo Taneli Tikka, Tiedon datakeskeiset liiketoiminnot -yksikön innovaatiojohtaja.

Hackathoniin osallistuvat tiimit voivat hyödyntää Simularityn ainutlaatuista innovatiivista tekoälyä. Hakkerit voivat antaa tekoälyn pureskeltavaksi millaista dataa tahansa. Tekoäly analysoi dataa temporaalisen päättelyn ja syväoppimisen avulla. Elo Data Science Hackin toinen kumppani M-brain tarjoaa osallistujien käyttöön laajat mediasisällöt. Kun huomioidaan lisäksi muut tietolähteet, innovoinnin pohjana voidaan käyttää ainutlaatuisen laajaa datamäärää.

“Hakkerit saavat mahdollisuuden hyödyntää erittäin edistyksellistä koneoppimisjärjestelmää ja valtavaa datamäärää, jota ei ole koskaan aiemmin käytetty samalla tavoin. Ihmisten hyvinvointi on monimutkaisuudessaan juuri sellainen haaste, johon voidaan hakea ratkaisua datan, koneoppimisen ja tekoälyn keinoin. Me todellakin kehitämme älykkäämpää tulevaisuutta datan avulla”, Tikka kertoo.

Elo Hackathoniin voivat osallistua kaikki yritykset, opiskelijat ja tutkijat. Hackathonissa on kolme haastetta, joita ratkotaan Espoossa 27.–28.10. Osallistujatiimien on ilmoittauduttava mukaan ennen 5. lokakuuta.

Elo Data Science Hackia tukee Tiedon innovointia edistävä Tieto Experience Hub. Tieto XHub on toteuttanut useita innovointitapahtumia ja hackathoneja mm. yhteistyössä Fazerin, Cargotecin, UPM:n ja muiden asiakkaiden kanssa. Elon kanssa toteutettava hackathon on osa Elon ja Tiedon yksivuotista innovaatio-ohjelmaa.

Lisämateriaalia:

Lisätietoja Elo Hackista: https://sites.tieto.com/micro-sites/elohack/elo-challenge/

Video: Mikä on Elo Hack? Satu Huber ja Taneli Tikka kertovat:

Tiedon blogi innovaatioiden luomisesta:

Tietoja Tieto Experience Hubista:

Taneli Tikka, innovaatiojohtaja, datakeskeiset liiketoiminnot -yksikkö: taneli.tikka[at]tieto.com, +358 40 7719 828

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet.