Yliopistojen opintohallinnon palvelut tehostuvat Tiedon pilvipalveluilla – ruuhkat ja kustannukset kuriin

Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Tampereen yliopisto ja Jyväskylän yliopisto hankkivat Tiedolta kapasiteettia pilvipalveluna tehostaakseen keskeisiä opintohallinnon tietojärjestelmäpalveluitaan. Palveluympäristöön siirtyvät vuoden 2016 aikana kurssien suunnittelu, aineiston jakelu, oppilasilmoittautumiset ja opintoseuranta. Sopimus on voimassa kuusi vuotta.

Hankinta on osa opintohallinnon tietojärjestelmien modernisointi (OTM)–hanketta, jolla tehostetaan yliopistojen tietosisältöjen hallintaa. Tiedon ratkaisu perustuu moderniin teknologiaan ja pilviarkkitehtuuriin, jolla voidaan turvata palveluympäristön parempi hallittavuus, kun kaikilla yliopistoilla on käytössään standardoidut tekniset alustat ja jatkuvasti kehittyvä teknologia.

”Pilvipohjaisuus mahdollistaa meille joustavan varautumisen ruuhkapiikkeihin, esimerkiksi kurssi-ilmoittautumisien aikaan. Yhteiskäyttöisyydellä ja käytön mukaan määräytyvän hinnoittelun kautta saavutamme myös selkeitä säästöjä käyttökustannuksissa", kertoo hankepäällikkö Pekka Äikäs Aalto-yliopistosta.

”Olemme iloisia, että pilvipalvelumme auttaa yliopistoja heidän omassa tietojärjestelmien modernisointihankkeessaan", kertoo Tiedon julkisen sektorin toimialajohtaja Leena Viljo.

Hankinnassa hyödynnettiin valtion yhteishankintayksikkö Hansel Oy:n puitesopimusta.

Leena Viljo, toimialajohtaja, Public Finland, Tieto, puh.0400 609 458, leena.viljo[at]tieto.com

Pekka Äikäs, hankepäällikkö, Aalto-yliopisto, puh.050 437 3155, pekka.aikas[at]aalto.fi

TIETO OYJ

Keskeiset tiedotusvälineet

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Tarjoamme myös tuotekehityspalveluita viestinnän ja sulautettujen teknologioiden alalla maailmanlaajuisesti. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi.

Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi