Finnair ja TietoEnator sopivat IT-kumppanuudesta

Finnair ja TietoEnator sopivat IT-kumppanuudesta Finnair ja TietoEnator ovat tehneet IT-kumppanuussopimuksen, jonka tavoitteena on Finnairin tietotekniikkapalvelujen kehittäminen. Erityisenä painopistealueena on uusien innovatiivisten palvelujen tuottaminen Internet- ja mobiiliympäristöön. "Uudet digitaaliset palvelut ovat muuttamassa koko lentoliikenteen arvoketjua. Finnair haluaa olla tällä alueella ensimmäisten joukossa maailmassa", sanoo Finnairin kaupallisen ryhmän johtaja Eero Ahola. Paitsi kustannustehokkuutta ja kilpailuetua suhteessa muihin toimijoihin, uusien palveluiden avulla tavoitellaan myös aivan uutta kysyntää. "Operatiivinen huippulaatukaan ei enää riitä lentoyhtiölle. Jatkossa todellinen kilpailu käydään palveluiden ja tuotteiden innovatiivisuudesta", sanoo Ahola. Finnairin ja TietoEnatorin kumppanuus toteuttaa TietoEnatorin strategiaa yhdistää vahva teknologiaosaaminen yhtä vahvaan asiakkaan liiketoiminnan ja ansaintalogiikan ymmärtämiseen. Näitä kumpaakin tarvitaan, kun etsitään uusia ratkaisuja, jotka toimivat suunnannäyttäjinä koko toimialalla. Sähköisiä palveluita kehitetään ja tarjotaan Finnairin asiakkaiden ja asiakaspalvelun käyttöön: matkojen suunnitteluun ja varaamiseen sekä varsinaisen matkustuksen hoitamiseen. Muun muassa näihin alueisiin liittyvissä palveluissa hyödynnetään jatkossa laajalti Internetin ja mobiiliteknologian mahdollisuuksia. Myös uusien palvelujen integrointi arvoketjuun on yksi yhteistyön vaativista haasteista. Liikenne ja matkustus kuuluu TietoEnatorin keskeisiin asiakastoimialoihin. Finnairin kanssa solmittu kumppanuussopimus on uusin esimerkki TietoEnatorin toiminta-ajatuksesta olla tietoyhteiskunnan rakentaja - tuoda digitaalisen tuotannon ja jakelun mahdollisuudet asiakkailleen. Lisätietoja: TietoEnator Oyj, johtaja Timo Hammar, puh. (03) 2359200, 040 7092090 Finnair Oyj, osastopäällikkö Tom Källström, puh. ( 09 ) 818 8820, 0400 426138 TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Henkilöstön määrä on yli 10.000 ja liikevaihto 1,2 miljardia euroa. TietoEnatorin palveluja ovat konsultointi, tietojärjestelmien kehittäminen ja integrointi, käyttö ja verkonhallinta, asiakkaiden tuotekehityspalvelut sekä ohjelmistopalvelut. Palvelut perustuvat vahvaan asiakastoimialojen tuntemiseen ja tekniseen osaamiseen. Keskeisiä asiakastoimialoja ovat mm. tietoliikenne, finanssi, julkinen sektori ja metsäteollisuus. www.tietoenator.com Finnair on Suomen kansallinen lentoyhtiö, joka on oman alansa eturivin e- commerce -yhtiö. Yhtiö on kehittänyt useita internet-ja matkapuhelinpohjaisia palveluja. Vuonna 2006 yhtiön myynnistä suurimman osan arvioidaan tulevan internetin kautta, ja matkustajista yli puolet käyttää intenet-palveluja lipunvarauksesta lähtöselvitykseen. Finnair lentää reittilentoja ulkomailla yli 50 ja kotimaassa 21 kohteeseen. Koko konsernin henkilöstön määrä on yli 11.000 ja liikevaihto 1593 miljoonaa Euroa. Matkustajia yhtiö kuljetti viime tilivuonna 7,7 miljoonaa. TIETOENATOR OYJ JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/24/20001124BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/24/20001124BIT00090/bit0002.pdf