TIETOENATOR OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 19.11.2002 KLO 9.00 1(1) Keski-Suomen sairaanhoitopiirille palkittu leikkaushoitojärjestelmä TietoEnatorilta TietoEnator tuo Suomen markkinoille uuden leikkaushoitojärjestelmän, joka parantaa leikkausresurssien suunnittelua ja seurantaa ja tehostaa leikkausjonojen hallintaa. Järjestelmä on käytössä jo 15 sairaalassa Ruotsissa, jossa ammatillinen keskusjärjestö LO palkitsi sen toukokuussa vuoden parhaana tietotekniikkaratkaisuna. Suomessa järjestelmä tulee olemaan osa TietoEnatorin terveydenhuollon Effica-tuoteperhettä. Ensimmäisenä järjestelmää pilotoi Keski-Suomen sairaanhoitopiiri Jyväskylässä, jossa se integroidaan sairaalan Musti- potilastietojärjestelmään. Sairaanhoitopiirin leikkaustoiminnan johtaja Jukka-Pekka Mecklin ja projektista vastaava apulaisylilääkäri Teuvo Antikainen odottavat järjestelmän tehostavan toiminnan suunnittelua ja seurantaa sekä jonojen hallintaa, kun leikkaushoidon resurssit - tarvittava aika, henkilökunta, tilat ja laitteet pystytään arvioimaan ja varamaan reaaliajassa. Samoin kaikkien 22 leikkaussalin ja heräämön tilanne on nähtävissä ajantasaisena. - Leikkaushoitojärjestelmä tulee olemaan meille tärkeä johtamisen väline. Paljon puhutuissa leikkausjonoissa on kyse pitkälti siitä, että nykyisillä tietojärjestelmillä jonot ovat passiivisia. Uuden järjestelmän avulla leikkausjonoista voidaan poimia esimerkiksi tietyn leikkaavan lääkärin tai tietyn kunnan potilaat ja saada vaivattomasti selville potilaat, jotka voidaan kutsua leikkaukseen hyvin lyhyellä varoitusajalla, Jukka-Pekka Mecklin sanoo. TietoEnator on käynnistänyt vastaavan projektin Effican potilastietojärjestelmää käyttävien Etelä-Pohjanmaan, Päijät-Hämeen ja Kainuun sairaanhoitopiirien kanssa. Lisätietoja: Jukka Räsänen, projektipäällikkö, TietoEnator, puh. (017) 441 2513, 0400-578 538, jukka.rasanen@tietoenator.com Jukka-Pekka Mecklin, johtaja, Keski-Suomen sairaanhoitopiiri, puh. (014)691 042 TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Yhtiön liikevaihto on 1,1 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 12.000. TietoEnator konsultoi, suunnittelee ja hoitaa asiakkaidensa liiketoiminnan ydinjärjestelmiä verkottuvassa maailmassa. Palvelut perustuvat syvään asiakastoimialojen ja viimeisimmän tietotekniikan osaamiseen. www.tietoenator.com TIETOENATOR OYJ JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/19/20021119BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/19/20021119BIT00060/wkr0002.pdf